PlayStation 5 Verpakking
Foto van Roelof van Doorn
Roelof van Doorn

Stichting jaagt op Sony Playstation om kunstmatig hooghouden prijzen van games

Met het elimineren van de fysieke gameverkopen, houden platforms meer geld in eigen zak. Er is geen importeur, geen distributeur, geen winkel en geen winkelpersoneel dat betaald hoeft te worden om jou een potje GTA te laten spelen. Sterker nog, er zijn zelfs steeds minder media die betaald hoeven worden, omdat je als gamer primair toch één verkoopkanaal ziet dat gemakkelijk op jouw smaak aan te passen is. Daarmee vallen enorme kostenposten en risico’s weg. Bovendien bezit je een game niet langer, waardoor Sony kan bepalen wanneer je bent uitgespeeld, dus iets nieuws gaat kopen.

De stichting Massaschade & Consument heeft nu met een claim de jacht op Sony geopend, omdat het van mening is dat games anno 2025 te duur zijn geworden ten opzichte van de kosten die Sony maakt om ze bij de gamer op de console te krijgen. Want zelfs de opslag voor die game, betaalt de consument nog eens apart. De stichting heeft het aanbod in de webshop van Sony vergeleken met het (beperkte) aanbod op de concurrerende fysieke markt voor PlayStation games. In de fysieke markt is het zo dat de verkoopkanalen elkaar door marktwerking nog af proberen te troeven met kortingen op games. Die marktwerking is in het winkelkanaal van Sony vrijwel afwezig omdat het daar enkel nog games zijn die met elkaar concurreren.

Bovendien is het zo dat de introductie van consoles die niet meer met fysieke games overweg kunnen, Sony niet alleen bespaart op hardwarekosten, maar ook de markt voor fysieke verkopen verder hindert en verkleint. In de stichting zijn nu 22.000 PlayStation games aangesloten in de hoop een schadevergoeding bij Sony te halen en eerlijke prijzen af te dwingen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.