Terwijl de waterstofmarkt nog altijd traag op gang komt, stopt één van Europa’s grootste autoproducenten met het produceren van auto’s die met deze duurzame vorm van brandstof overweg kunnen. Stellantis produceerde met name bedrijfswagens op waterstof onder de merken Opel, Peugeot en Citroën. De reden is dat de waterstofmarkt zich momenteel vrijwel niet ontwikkeld ten opzichte van brandstof- en elektrische wagens.
De waterstofwagens van Stellantis werden niet helemaal zelf gemaakt door het bedrijf, maar waren een product van fabrikant Simbyo. Dat bedrijf begon met de ontwikkeling van brandstofcellen met als eerste klant Renault in 2012, waarna het in 2018 werd overgenomen door Michelin. Dat verkocht de helft van het bedrijf in 2019 alweer aan Forvia, waarna Stellantis als klant aansloot. In 2023 kocht Stellantis 33% van de aandelen, waarmee zowel Forvia als Michellin hun aandeel lieten verwateren. Een strategische investering om de productie voor Stellantis-merken te kunnen garanderen. Dat is nu echter niet langer nodig. Het is dus de vraag wat er met Symbio gaat gebeuren. Zowel vorig jaar als dit jaar heeft het gigafabrieken gebouwd met bepaalde afnameverwachtingen. Het is een beetje de vraag in hoeverre het bedrijf nu in de problemen komt bij het stopzetten van de productie bij Stellantis.