engwe mapfour n1 air img20250627163704
Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

Review: Engwe MapFour N1 Air, misschien wel de snelste stadsfiets

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de Engwe MapFour N1 Air met 4.5 sterren.

THE GOOD

  • Lekker licht
  • Fietst ook zonder ondersteuning echt geweldig
  • Mooie, grote range, ook bij maximale ondersteuning

THE BAD

  • Geen ondersteuning voor Google en Apple Find My

Engwe kennen we vooral van de fatbikes, maar het Chinese merk maakt zeker ook heel moderne stadsfietsen. Daarbij richt Engwe zich met het label MapFour op het hogere segment. De naam Air is afkomstig van het feit dat de fabrikant voor deze fiets een frame van glasvezel heeft laten ontwikkelen bij dezelfde fabriek die dit ook doet voor Trek en Specialized.

engwe mapfour n1 air achterkant

Unboxing

De Engwe MapFour N1 Air (meer info op de website van Engwe) komt in een mooie, grote doos. Er zit wel extreem veel plastic verpakkingsmateriaal in de doos. Daar mag anno 2025 wel aan gewerkt worden. Maar de fiets komt dan ook in perfecte conditie aan. Ook levert Engwe alle gereedschappen die je nodig hebt, mee met de fiets. Inclusief een klein gereedschapstasje voor toekomstig gebruik van de gereedschappen.

Montage

Het is een kwestie van het voorwiel, de verlichting, het stuur en de trappers monteren, en je bent klaar om de fiets in gebruik te nemen. Ik doe dit zelf in iets meer dan een uurtje. Ik kan me voorstellen dat als het je eerste keer is, dat je iets langer bezig bent. Vergeet niet de ketting even goed in te vetten. Bedenk je dat er speciale vetten zijn voor eBike kettingen.

engwe mapfour n1 air stuur

Koppelen met de App

En dan is het tijd om voor het eerst een Engwe fiets te koppelen aan mijn smartphone. Het is duidelijk dat Engwe naar het hoge segment kijkt en daarmee de eerste stappen zet richting een VanMoof beleving voor haar ebikes.

Eenmaal gekoppeld kun je bijvoorbeeld het gedrag van de verlichting op de fiets aanpassen of de modus voor trapondersteuning. Let wel, dit is tijdens het fietsen gemakkelijker via het display op het stuur natuurlijk.

engwe mapfour n1 air display

Interessanter is dat je de fiets koppelt aan jouw profiel en daarmee waarschuwingen krijgt als iemand aan jouw fiets zit. Zolang deze binnen Bluetooth niveau bereik zit. Helaas maakt de fiets geen onderdeel uit van Google of Apple Find My. Dus weg is pech. Maar de fiets is wel GPS connected en geeft haar laatste locatie aan je door voor je contact verliest.

Toch is diefstal van de fiets niet heel leuk. Het alarm gaat namelijk af wanneer mensen aan je fiets zitten. Ook als je geen notificatie ontvangt. Er zit ook een intern stroomsysteem in, waardoor het alarm ook af kan gaan wanneer de batterij niet in de fiets zit. Dat is dan wel weer superhandig!

Het frame

In de intro benoemde ik al dat Engwe heeft geïnvesteerd in een frame van glasvezel. Het hele frame weegt 1,28 kilo. Dat is bijna lichter dan het standaard dat Engwe heeft gemonteerd. De vormgeving is zeker ook opvallend in het straatbeeld en levert interessante gesprekken op. De kap van de batterij in in dezelfde kleur groen (of grijs) gespoten als het frame, maar de verflaag is zeer dun. Op de randen van de batterij, is deze best gevoelig en kan deze chippen. Met alles erop en eraan weegt het geheel 25,4 kilo.

engwe mapfour n1 air voorkant

Interessant is dat Engwe ook een step-through (Air ST) variant van het frame beschikbaar heeft. Met mijn 185 CM lengte, is de Engwe MapFour N1 Air stiekem best een lage fiets. De maximale zadelhoogte ligt namelijk op 95 CM, waar de step-through pas begint op 100 CM. Voor mijn lichaam was dat waarschijnlijk een betere match geweest omdat ik nu niet gemakkelijk de volledige kracht uit mijn benen kan inzetten.

In beide gevallen is het frame ontwikkeld om met maximaal 120 KG belast te worden. Dat is zo ongeveer mijn gewicht en kan de fiets prima houden. En nee, ik ben niet bang om hier en daar een stoeprandje te pakken, want het is en blijft een testfiets :-).

Rijcomfort

De dikke banden van een fatbike geven al veel demping van de weg, maar Engwe is nooit te verlegen om extra vering op haar fietsen aan te brengen. Maar dat lijkt het in het ontwerp van de N1 Air een beetje te zijn vergeten. Er is zelfs geen vering in de zadelpin en met de dunne bandjes levert dit eigenlijk hetzelfde rijcomfort op als wat je van een VanMoof S5 mag verwachten.

engwe mapfour n1 air zadel en gps module

Motorisch

Voor de Europese markt levert Engwe de Engwe MapFour N1 Air keurig af met een 250 Watt MIVICE M070 achternaafmotor. Deze kan een maximale koppel van 40 nanometer leveren. Dijk opwaarts moet je nog wel even flink meetrappen, maar de gemiddelde brug fietst je in volle vaart op.

engwe mapfour n1 air shimano versnellingen

De trapondersteuning is traploos, maar als fietser werkt je nog altijd met versnellingen op deze eBike. Engwe kiest traditioneel voor een 7-traps Shimano versnellingssysteem. Leuk detail is het rode derailleurwiel. Dat is ook een mooie indicatie voor wanneer deze schoongemaakt moet worden. Dat is namelijk wanneer je niet meer ziet dat deze rood is. Een klein, maar slim detail.

Zoals het hoort, stopt de rijondersteuning wanneer je een snelheid van 25 kilometer per uur bereikt. Dit lijkt de fiets keurig op de GPS te valideren, want Google Maps is het eens met de snelheid waarop ik dan fiets. Bij eerdere Engwe tests wil hier weleens afwijking in zitten met een veilige marge omlaag.

Maar blijft het dan bij die 25 kilometer per uur? Natuurlijk niet! Op eigen kracht trap ik hem vaak al snel richting de 26/27. Brugaf, ligt mijn recordsnelheid nu op 46 kilometer per uur. Ik geef toe, dat is wat spannend op deze dunne bandjes. Maar ik ben dan ook geen wielrenner.

engwe mapfour n1 air verlichitng voor

Remmen

Waar Engwe toch nog een beetje geld heeft bespaard, is op de remmen. Ook na mijn inmiddels 300KM met de Engwe MapFour N1 Air, piepen die nog. Engwe kiest voor mechanische remmen, waar veel andere premium fietsen juist met hydraulische remsystemen worden geleverd. Het remt allemaal prima, maar is wel wat onderhoudsgevoeliger.

engwe mapfour n1 air remschijven voor

Veiligheid

De fiets is voorzien van ingebouwde voor- en achter verlichting. Beide zijn sensor gestuurd, maar hebben een andere sensor. Het kan dus zijn dat één van de twee wel aan staat, en de ander niet, maar eigenlijk merk je daar niets van. Het achterlicht heeft een eigen batterij en wordt via zonnepaneeltjes bijgeladen. De voorverlichting kun je eventueel via het display handmatig aan- en uitzetten. Maar eigenlijk kunnen we zeggen dat het lekker hands-off geregeld is. Verder zijn de wielen van reflectors voorzien.

engwe mapfour n1 air rijwielverlichting achter

Batterijduur / range

De Engwe MapFour N1 Air komt vanuit China met een geclaimde range van 100 kilometer. Met trapondersteuning op niveau 1 kunnen we die 100 prima halen. En omdat het frame zeer licht is en de bandjes dun, is het echt al een prima ondersteuningsniveau. Op standje vijf, waarbij de fiets zelf het meeste werk doet, komen we op 42 kilometer range. Nog steeds erg goed voor een eBike. Engwe plaatst hiervoor een Samsung 36Wh batterij in het frame, die je eruit kunt halen om de batterij op je bureau op te laden. Een stukje comfort dat VanMoof tot nu toe niet te bieden heeft.

engwe mapfour n1 air accuslot

Conclusie: Engwe MapFour N1 Air

Met de Engwe MapFour N1 Air zet Engwe een dappere stap naar de markt voor premium stadsfietsen. Als het doel is VanMoof te evenaren, zijn er nog wel wat wat stappen te zetten op het gebied van remmen en versnellen en connectiviteit. Maar deze fiets kost de helft en rijdt verder net zo comfortabel. Bovendien blijft het een enorm pluspunt dat je de batterij uit het frame kunt halen.

Engwe MapFour N1 Air kopen


→ Check de laagste prijs bij Bol.com

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.