Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

MediaMarkt boekt meer omzet en verlies

Ondanks dat MediaMarkt haar webshop heeft omgebouwd tot platform zodat je er ook tuinstoelen en legpuzzels kunt kopen, gaat het financieel nog steeds niet goed met het Duitse conglomeraat. Over boekjaar 24/25 wist het bedrijf 5% meer omzet te genereren, maar daar staat tegenover dat het toch een tekort op het bedrijfsresultaat van €31 miljoen moest noteren. Toegeven, het is minder dan het verlies van €51 miljoen over het vorige boekjaar. Opvallend genoeg zat de omzetgroei in de DACH-regio (Duitstalig) en in West- en Zuid-Europa. Moederbedrijf Ceconomy verwacht dat de omzet nog verder zal stijgen, maar niet hard. Dit terwijl er een WK jaar aankomt, wat doorgaans zeer goed is voor de elektronicaverkopen.

West-Europa is waar ook Nederland toe behoort. Mogelijk heeft MediaMarkt hier geprofiteerd van dat het Nederlandse BCC eind 2023 kopje onder ging. MediaMarkt heeft destijds verschillende BCC locaties omgebouwd tot kleinere vestigingen van de Duitse formule. Ook ging het Nederlandse Blokker afgelopen jaar ten onder, waar veel consumenten nog hun stofzuigers en andere kleine huishoudelijke apparaten kochten en lang was er onzekerheid over de toekomst van Bax Music, al is dat vooral een online concurrent. De marktomstandigheden in de winkelstraten waren in ieder geval zeer gunstig voor MediaMarkt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.