In strijd met de fatbike, overwegen diverse gemeenten nu te komen met een maximumsnelheid op het fietspad. Op die manier hopen de gemeenten ongelukken terug te dringen. De vraag is echter of eBikes wel zijn ingesteld op deze maximum snelheden.
Wanneer je trapt, kom je vooruit. Trap je harder, ga je harder. En versnellingen zorgen voor een efficiëntere krachtverdeling… waardoor je nog harder gaat. En dan is er de elektromotor, die jou ook sneller laat voortbewegen over het fietspad. En daar is al een maximum snelheid voor. Die moet stoppen met werken bij 25 kilometer per uur. Op onze redactie weten we dat de meeste fatbikes al stoppen rond de 24. Tenzij opgevoerd. Merken als VanMoof en Engwe optimaliseren je zo goed, dat ze stoppen bij 25… maar de fietsen zo licht zijn dat je ze makkelijk nog wat hoger doortrapt. En toch zijn het merken als Cube en Gazelle die je dan nog met gemak lijken in te halen. Het is chaos en, in ieder geval in ons Nijmegen, is er niks te merken van enige controle.
Het probleem is echter dat geen enkele eBike een begrenzer bevat die zorgt dat jij niet boven een maximale snelheid uitkomt die lager is dan de algemeen geldende maximale snelheid van 25 kilometer per uur. Daarmee wordt het voor eBike fietsers een beste uitdaging om de snelheid onder controle te houden. Zeker bij systemen met verschillende niveaus van trapondersteuning in combinatie met versnellingen. Wij zijn al op een Engwe MapFour Air N1 aan het testen geweest, zelfs in standje 1 helpt die je optrappen naar 25 kilometer per uur. Alleen veel langzamer. VanMoof zou het mogelijk wel kunnen, met een software aanpassing. Maar ga jij dan die ene fietser met de meest luxe fiets zijn, die zich wel aan de snelheid houdt?
Hier op de redactie zijn we vooral van mening dat de politie moet starten met handhaven op 25 kilometer per uur en fietsen waarbij je niet hoeft te trappen om die snelheden te behalen. Iets waar je niet alleen fatbikes, maar ook moeders en oma’s op stadsfietsen mee zal betrappen.