Alles voor geld promoten, dat is wat menig kleine influencer van de grotere lijkt te onderscheiden. Het commissariaat van de media lijkt er helemaal klaar mee. Deze hield al toezicht op influencers met meer dan een half miljoen volgers, maar gaat nu ook kleinere influencers in de gaten houden.
Er is een groeiende groep micro influencers waar het commissariaat van de media misstanden verwacht. Dit kan het promoten van verboden producten en diensten zijn of bijvoorbeeld sluikreclame richting kinderen. De criteria die het commissariaat nu stelt is dat het gaat om influencers gaat die meer dan 24 video’s per maand uploaden op een populair platform als YouTube, TikTok of Insta. Daarnaast hebben ze een KvK inschrijving en verdienen ze geld aan hun content. Ook beperkt het zich nog altijd tot Nederlandse influencers, terwijl buitenlandse nog altijd de ruimte krijgen om de lokale regels te overtreden. Daarmee blijft er een duidelijk onderscheid tussen influencers en vloggers.
Eén reactie
Leg die laatste zin eens uit? Hoezo is er een duidelijk onderscheid tussen influencers en vloggers aangezien die twee termen elkaar helemaal niet uitsluiten? Als je meer dan 24 videos op een een populair platform als YouTube, TikTok of Insta plaatst, hoe zijn vlogs dan uitgesloten per definitie?