Engwe introduceerde onlangs niet alleen de vederlichte MapFour N1 Air eBike, er is meteen ruimte gemaakt voor een hele nieuwe serie eBikes met haar nieuwe boost modus. Deze maakt zo veel verschil in de beleving op een Engwe eBike, dat de fietsen die dit ondersteunen ook in hun naam het woord Boost meekrijgen.
De Boost knop is voor Engwe een nieuwe knop, schuin onder de versnellingsknop en daarmee gepositioneerd om met de duim in te drukken. Wanneer de de Boost knop gebruikt, levert de motor 30% meer torsie met een maximale koppel van 75Nm. Daarmee start je veel sneller op bij het stoplicht. Fiets je bergopwaarts, dan kun je de boostmodus ook gebruiken om gemakkelijker op snelheid te blijven. Deze mag je tot 60 seconden achtereen gebruiken.
Natuurlijk heeft Engwe ook te maken met de Europese wetgeving rondom de maximale snelheid van eBikes. Het gaat er vooral om dat de bestaande 250 Watt motor wordt aangestuurd om sneller te accelereren, maar niet om je te hard te laten rijden. De Boost modus voldoet daarmee volgends de fabrikant volledig aan de Europese wetgeving.
Engwe is niet de eerste met een Boost knop. VanMoof (Brits) en Rad Power Bikes (Amerikaans) maakten eerder ook al gebruik van een boost knop op hun fietsen. Toch is het een feature die we op veel ebikes echt wel missen. Engwe is momenteel één van de sterkste Chinese merken op de Nederlandse fietspaden. Binnenkort gaan we ook hier op de redactie testen met de Boost modus van Engwe en dan kunnen we je ook meer vertellen over de ervaring ten opzichte van andere merken. Dit is de eerste lichting Boost ebikes van Engwe.