Ziggo Logo
Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

Ziggo verwacht 8Gb/s internet te leveren in 2026

Afgelopen kwartaal liepen opnieuw 40.000 klanten weg bij Ziggo. Klanten die vast internet via de kabel bij de provider afnamen. Om klantvertrouwen terug te winnen, gaat de kabelaar nu stevig investeren in Docsis 4.0 technologie. Deze moet het mogelijk maken om hogere internetsnelheden te halen.

Toch is dit ook meteen een nadeel voor Ziggo. Uit onderzoek blijkt namelijk dat glasvezelnetwerken ten opzichte van coaxnetwerken 5x minder stroom verbruiken om de verbinding naar een aansluiting thuis te krijgen. Niet alleen moet Ziggo dus harder werken op oudere netwerktechnologie, de kosten per aansluiting liggen ook heel veel hoger. Ziggo zal dus niet snel de prijsconcurrentie aan kunnen gaan met glas.

Met name op downspeeds kan Ziggo nu nog redelijk meekomen met de glasvezelconcurrentie. Ziggo kan tot 1,1Gb per seconde aan downstream leveren. Upstream blijft Ziggo echter flink achter met 100Mb per seconde. Consumenten die zelf bijvoorbeeld videocontent maken, hebben last van deze trage upstreamsnelheden.

Met de nieuwe Docsis 4.0 technologie verwacht VodafoneZiggo dat het netwerk in 2026 in staat is om downstreamsnelheden tot 8Gb per seconde te leveren. Daarmee zou het een flinke stap vooruit zetten ten opzichte van de glasvezelmarkt. Daar staat tegenover dat het niks aankondigt ten opzichte van upstream snelheden. We verwachten dat die rond de 10% blijven liggen. In dat geval zit daar dus ook een stevige boost in de planning.

Ondertussen is Ziggo grote delen van haar netwerk al wel aan het verglazen en is het ook aan het kijken naar overnames van glasvezelfleveranciers zoals Delta.

3 reacties

  1. Ik vind jammer dat zo’ moet gaan bij ziggo dat klanten weg blijven, ik ben klanten van ziggo el lang persoonlijke vind goed provider nieks mee miss aleen is beetje duur daar moet aanpassen aan de prijs iets lager én geen verhogen dan denk dat klanten blijven niet zo snel weg

    1. Ziggo is nog atlijd by far de grootste provider in Nederland. Verhogen ontkomt helaas niemand aan gezien de inflatie. Al is men grappig genoeg minder happig op het verlagen van prijzen. Dat lossen ze in de regel op met snelheidsverhogingen.

      Hoe dan ook, Ziggo grijpt pas in als ze de dalingen problematisch vinden. Ze kijken gewoon naar wat onderaan de streep overblijft en in welk scenario ze het meeste geld binnen halen. Alleen voor internet hebben ze al iets van 3 miljoen abonnees. Dus getallen van tienduizenden internet-abonnees staat amper een deuk in wat ze aan klanten hebben.

  2. Ik ben benieuwd wat Ziggo gaat doen op de internetmarkt. Ze zijn inderdaad het grootst en dat biedt kansen. Rajesh kan wel zeggen dat er weinig zorgen zijn, maar de trend is natuurlijk wel hetzelfde al voor een paar jaar. Dus ze moeten wat gaan veranderen. Op zich zie je dat ook wel met het kunnen leveren van 8 Gbit volgens de verwachting, maar is dat wat ze gaat helpen? Immers hebben alleen professionals dergelijke bandbreedte nodig en misschien mensen die op minder legale wijze dingen willen delen (maar zelfs dan vooral als je een van de grote centrale delers wil zijn).

    Het moet vooral goedkoper en/of met een brede hoeveelheid aan voordelen die voor een brede groep mensen interessant is (voordelen qua mobiel abonnement bijvoorbeeld).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.