Ik geef het meteen toe. Alexa in mijn Jeep is de meest nutteloze plek waar ik de slimme assistent van Amazon ooit ben tegengekomen. Al is het maar omdat Android Auto toch altijd meteen het hele infotainmentsysteem overneemt en wel dingen voor me kan regelen tijdens het rijden. Of het non-gebruik de reden is of de teruglopende verkopen van de Stellantis merken is niet bekend, maar de liefde tussen Stellantis en Amazon is duidelijk bekoeld… en dat is misschien maar beter ook.
Als hoofdzakelijk Europese organisatie dook Stellantis in bed met het Amerikaanse Amazon om het infotainmentsysteem van haar wagens op de Amazon cloud met Amazon services (en Alexa) te bouwen. In 2022 gingen de twee van start om wat ze noemen de SmartCockpit te bouwen. Deze moet Alexa diepgaande functies geven zoals Apple en Google die momenteel ook proberen af te dwingen in de automarkt. Bijkomend probleem voor Amazon is dat er weinig gebruikers zijn die niet gebruik maken van Android Auto en Apple AirPlay, waardoor de standaard infotainment interface steeds vaker de backup keuze is voor de bestuurder en niet waar deze de meeste kilometers mee maakt.
Het verdienmodel zou tweeledig zijn. Amazon krijgt toegang tot een stoot belangrijke gebruikersinformatie en kan haar producten en diensten goed bundelen in het infotainmentsysteem. Daarnaast zou Stellantis een fee betalen per wagen die gebruik maakt van SmartCockpit. Net als andere merken, introduceert Stellantis steeds meer abonnementen in haar wagens. Zo kun je jouw gestolen Peugeot bijvoorbeeld alleen terugvinden als je daar het GPS abonnement voor hebt afgesloten, terwijl die data wel altijd aan Stellantis wordt doorgegeven.