Logo GadgetGear.nl
20240624 184558
Picture of Rajesh S. Chaitram
Rajesh S. Chaitram

Review: AOC Q27G4X – 27″ + hoge refreshrate voor iedereen

Rajesh S. Chaitram beoordeelde namens GadgetGear de AOC Q27G4X met 4.5 sterren.

THE GOOD

  • Prijs
  • Degelijke weergaveprestaties
  • Gameprestaties
  • Laag gewicht

THE BAD

  • Bouwkwaliteit
  • Beperkte hoeveelheid aansluitingen
  • Cablemanagement matig
  • Rommelige aanpak I-Menu-software

Een groter formaat beeldscherm is iets waar veel mensen van kunnen profiteren. Van een mooiere ervaring als het gaat om je mediacontent tot aan het simpelweg beter kunnen zien van wat er op een scherm te zien is. We kregen van AOC de mogelijkheid de recent geïntroduceerde Q27G4X te testen. Een 27″gamemonitor met een QuadHD-IPS-paneel en een refreshrate van 180 Hz.

2006493090

27″, 1440p, >75 Hz als standaard voor een bredere groep gebruikers

We wilden graag een monitor bespreken vanuit een iets andere insteek dan we dit normaal doen. Buiten de reguliere zaken rond de prestaties van het scherm en de geboden opties, wilden we ook eens zien wat een scherm kan doen voor het verbeteren van de ervaring van de gewone gebruiker. Een dergelijk scherm moet voldoen aan enkele basis-eigenschappen. Ten eerste degelijke prestaties op het gebied van inkijkhoeken en beeldhelderheid. Daarnaast een groter formaat, een hogere refreshrate en als het even kan minimaal een 1440p-resolutie.

20240531 113606

Buiten dat een scherm met dergelijke eigenschappen hoe dan ook een betere ervaring biedt (mits het formaat past in de omgeving waar deze geplaatst wordt), schrijven we dit artikel voor een flink deel ook met de oudere gebruiker in gedachte. Laten we per genoemde spec eens de relevantie voor dit type gebruiker bespreken. De grootte van het paneel is evident. Een groter paneel biedt groter beeld en met achteruitgaande ogen is dit een voordeel. Alle OS’ bieden ook prima opties om het beeld groter weer te geven, wat op een kleiner scherm vaak lastig is omdat er dan weinig werkruimte overblijft. Inkijkhoeken hebben een praktisch nut voor een zogenaamde huiscomputer omdat mensen vaak samen achter een scherm plaatsnemen. Denk aan de gezamenlijke thuisadministratie, het overwegen van een online-aankoop, of het bekijken van foto’s. De hogere refreshrate (beeldverversingfrequentie) zorgt simpelweg voor vloeiender beeld terwijl een hogere resolutie iets is wat mensen met slechtere ogen misschien niet zullen merken maar de mensen wiens zicht nog wel in orde is (er zijn immers meerdere gebruikers denkbaar, denk aan bijvoorbeeld aanwezige/bezoekende kinderen), wel degelijk. Een vloeiende weergave en betere resolutie is misschien minder belangrijk, maar we denken dat in 2024 de norm wel wat hoger mag liggen qua beeldweergave.

20240611 161342

Het erg jammer dat in de regel vooral de hoger geprijsde monitoren deze laatste twee specs gezamenlijk bieden, en dat het in de meeste gevallen ook nog eens game-monitoren zijn tenzij je meer richting de premium-prijzen gaat. Wij namen dus voor deze review genoegen met een game-monitor omdat we iets wilden bespreken dat we ook daadwerkelijk voor dergelijk gebruik makkelijk zouden kunnen aanraden (mits de prestaties in orde zijn). De AOC Q24G4X kost op het moment van schrijven rond de 250 Euro.

We hebben de monitor op drie verschillende locaties neergezet om zo de ervaringen te meten van de betreffende gebruikers. Uiteraard gaat dit meer om een ervarings-gerichte test die eigenlijk van toepassing is op iedere monitor met deze eigenschappen. Verder richt onze AOC Q27G4X-review zich tevens op de specifieke eigenschappen en prestaties.

 

Sleutelpunten

  • Beeldformaat: 27 inch
  • Resolutie: 2560×1440 (Quad HD)
  • Refreshrate: 180 Hz
  • Reactietijd: 1 ms
  • HDR: HDR10-ondersteuning, DisplayHDR: 400
  • Paneeltype: IPS
  • Backlight: Edge-lit
  • Video-connectie: DisplayPort, 2x HDMI
  • Audio-connectie: doorvoer via 3,5 mm jack
  • Kijkhoek: 178°
  • Freesync
  • Verstelbaarheid voet: 90° verticaal kantelbaar, draaibaar, tilt,  in hoogte verstelbaar
  • Gewicht: 5,29 kg

 

Uitpakken

We vinden in de verpakking een Displayport-kabel, een HDMI-kabel, een voedingskabel, de voet, standaard en uiteraard het scherm.

20240530 204556

 

Ontwerp

Ondanks dat we het over een gamingmonitor hebben is het ontwerp is sober gehouden. We hebben het dus qua scherm aan de voorzijde over een simpel zwart scherm met een ontwerp-layout zoals eigenlijk standaard is voor de meeste monitoren.

De designelementen zitten allen aan de achterzijde en in de voet. We denken dat dit ontwerp prima in ieder denkbare setting kan staan.

Aansluitingen

We zien twee HDMI-aansluitingen en een DisplayPort-aansluiting. Prima voor bijvoorbeeld twee consoles en een PC. Daarnaast zien we een 3,5 mm jack-aansluiting voor de doorvoer van het geluid, schikt voor bijvoorbeeld een hoofdtelefoon of speakers.

20240530 204840

We hebben het over redelijk cleane output van de jack-uitgang. We merkten tijdens onze test geen distorsie of andere andere problemen. Helaas vinden we geen USB-poorten. In de praktijk is dit vaak handig om te hebben bijvoorbeeld als je de systeemkast niet in de buurt hebt geplaatst, gewoonweg geen poorten meer over hebt, of omdat je draadloze invoerapparatuur om de een of andere reden wat connectieproblemen heeft wanneer je de dongles gewoon in je systeemkast steekt.

Standaard

De standaard biedt de mogelijkheid de monitor op iedere wijze te verstellen. Tilten, kantelen, draaien en in hoogte verstellen is dus mogelijk. Verticaal draaien (de monitor ‘rechtop zetten’) kan beiden kanten op. In zijn hoogste stand staat het scherm 16 centimeter van de onderzijde van het scherm tot de ondergrond, terwijl de gehele monitor in die stand ongeveer 51 cm hoog is. Zetten we de monitor in zijn20240623 175229 laagste stand, dan is het geheel rond de 38,5 cm hoog. De monitor staat in zijn laagste stand niet helemaal op de voet, maar zo goed als. De hoogste stand is helaas niet hoog genoeg om het scherm rechtop te kantelen. Hiervoor moeten we het scherm eerst iets naar achteren kantelen en vervolgens rechtop kantelen. Geen enorm probleem, maar ideaal is anders. De te maken keus was waarschijnlijk tussen het zien van de standaard boven het scherm in de laagste stand, of deze oplossing. Aangezien slechts zeer weinig mensen regelmatig variëren tussen de portrait (rechtopstaand) en landscape-stand, zien we dit niet als een enorm probleem en is design-technisch waarschijnlijk de juiste keus gemaakt. Natuurlijk was het mogelijk geweest de voet lager op de achterzijde te plaatsen, maar een dergelijke oplossing kost waarschijnlijk ook meer.

20240531 114330

De standaard biedt ook wat ruimte voor cablemanagement. Interessant genoeg is gekozen voor diagonaal-lopende oplossing. Mocht je dat niets vinden, dan kun je gewoon de voet schuin zetten, maar je zal de kabels altijd zien lopen in een niet-symetrische richting. Het liefst hadden we wat opties gehad om de kabels langs de achterzijde te geleiden zodat deze echt uit het zicht zijn. Interessant aan het schuinzetten van de monitor is dat het scherm ongeveer een centimeter verder naar achteren staat en het uiterste punt van de voet (die nu recht afloopt) ook minder uitsteekt.

Een ander detail dat minder ideaal is, is het aflopende design van de voet. Dat ziet er op zich prima uit, maar stel dat je er een soundbar op plaatst, dan richt deze dus ietwat naar beneden en als je de voet schuin zet staat de soundbar dus ook schuin.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is niets om over naar huis te schrijven. Je merkt aan het dunne plastic dat er gewoon bespaard is op de casing om een monitor met deze specs voor deze prijs in de winkel te krijgen. Het gaat zelfs zo ver dat de zijkanten onprettig scherp aanvoelen. Iets dat je alleen merkt bij het plaatsen van de monitor, maar het is indicatief voor de lage kwaliteit afwerking.

Het gebruik van de lichte materialen en weglaten van zaken als een USB-doorvoer heeft wel als voordeel dat de monitor lekker licht is met 5,29 kg.

Prestaties

We hebben helaas niet de tools om de reactietijd te meten van het scherm. Maar tijdens wat Street Fighter 6, Doom Eternal en R-Type Final 2-speelsessies kunnen we stellen dat de monitor niets tekort schiet als het om de reactietijd gaat. Wordt de opgegeven 1 ms gehaald? Geen idee, maar het zal geen bottleneck zijn. De weergave bleef altijd in orde, ook op de meest snelle momenten.

Qua algemene kleurweergave maakt de Q27G4X eigenlijk best indruk gezien het feit dat we het over een game-monitor hebben welke niet bepaald in de hoogste prijsklasse valt:

gamut non hdr

Kleuruniformiteit is niet super, maar ook niet slecht, luminantie-uniformiteit is matig:

De kleurechtheid presteert over het algemeen erg goed met bijna alle metingen onder een Delta-E van 2 (onder de 2 is niet of nauwelijks waarneembaar, onder de 3 slechts voor een zéér kritisch oog). 1F vormt echter een dikke uitzondering:

kleur accuraat non hdr

Inkijkhoeken 

Een van de voordelen die een IPS-paneel biedt is het feit dat de inkijkhoeken in de regel goed in orde zijn. Dat lijkt in het geval van de Q27G4X eveneens het geval te zijn:

Je merk het effect van de zogenaamde IPS-glare (een soort gloed die je op IPS-panelen altijd ziet) weliswaar, maar de hoeveelheid kleurschifting valt enorm mee.

Tone response, gray ramp

De AOC heeft helderheidsrespons die bijna overeenkomt met een gamma-instelling van 2.2, maar iets lager (2.1). Dit geeft een goede balans tussen helderheid en contrast.

Aan de gray ramp-output zien we dat de kleurtemperatuur niet constant is over de gehele grijswaardenramp. Bij de laagste inputwaarden (0 tot 20) is de kleurtemperatuur het hoogst, rond 7010K. Naarmate de inputwaarde toeneemt, daalt de kleurtemperatuur geleidelijk tot ongeveer 6930K bij een inputwaarde van 40, en blijft daarna redelijk stabiel rond 6910K bij hogere inputwaarden. Deze daling is niet extreem, maar het geeft aan dat de kleurweergave van de Q27G4X iets warmer wordt bij lichtere tinten.

Nogmaals, we hebben het over een gamemonitor en stellen dat de resultaten meer dan prima zijn.

 

Software

AOC biedt voor de Q27G4X drie stukken software aan. Ten eerste hebben we ‘G-Menu’ wat de suite is voor AOC game-accessoires. Eigenlijk wordt uit de screenshot wel duidelijk wat voor opties we hier kunnen configureren.

g menu

Verder hebben we  I-Menu wat feitelijk de softwarevariant is van wat je via de interface op de monitor zelf kan instellen. Iedereen die wel eens met het menu van een monitor heeft moeten werken weet hoe tergend dit werkt, zeker wanneer er blind gewerkt moet worden met knoppen aan de achterzijde of waarvan de indicaties niet goed te zien zijn aan de voorzijde. Iets als I-menu vormt dus een verademing.

Het is dan ook erg jammer dat we in de software wat rommelige details terugvinden. So zien we termen in een andere taal in de Nederlandse vertaling en is het niet mogelijk I-Menu enkel op de achtergrond te laten starten bij het opstarten van Windows zodat je deze via het systeemvak kan terugvinden. De enige optie is om I-Menu automatisch te laten opstarten zodat je het volledige programma in beeld krijgt bij de start van Windows.

imenu

Tenslotte hebben we ‘screen+’

scree

Hiermee kun je feitelijk de lay-out van je monitor splitsen, aanpassen en organiseren. Het heeft een overlap met wat Windows zelf al kan (ook I-Menu en G-Menu hebben deels een overlap ten opzichte van elkaar). Screen+ integreert overigens ook in zowel I-Menu als G-Menu, maar je moet dit wel los installeren, anders blijft de optie inactief hoewel deze wel te zien is. Vreemd genoeg kunnen we de Screen+-editor niet via het tray-menu van Screen+ zelf benaderen, en alleen via I-Menu of G-Menu.

ed

 

Conclusie

Rekening houdend met de beperkte prijs voor een monitor met specs als de AOC Q27G4X en de markt waar deze op gericht is, kunnen we zeggen dat het een zeer capabele monitor blijkt te zijn. Gameprestaties hebben we niets over te klagen gehad, en op het gebied van kleurreproductie blijft de monitor eveneens overheid. Voor serieuzere bewerkings-toepassingen zouden we de monitor niet aanraden wegens de beperkingen in vooral helderheidsuniformiteit. Dat er compromissen gemaakt moesten worden in termen van bouwkwaliteit en het niet-toepassen van een USB-hub kunnen we begrijpen. Maar of het daarmee nodig was de scherpe randen te accepteren en minder slimme cablemanagement toe te passen hebben we twijfels over. Voordeel is echter dan wel weer dat we het over een lekker licht hebben dat ook op alle mogelijke manieren te verstellen valt. Puur als gamemonitor kunnen we de AOC van harte aanraden.

De meegeleverde software is in het geval van I-Menu erg nuttig terwijl G-Menu voor de gamers wat specifieke configuratieopties biedt. Screen+ zal voor degenen die behoefde hebben aan dergelijke opties waarschijnlijk overbodig zijn, hoewel we het ons kunnen voorstellen dat er mensen zijn die dit prefereren boven wat hun OS zelf al te bieden heeft. Dat I-Menu een rommelige aanpak kent en hierdoor niet op een natuurlijke wijze in je OS-ervaring te passen valt is een jammerlijk detail.

We hebben zoals we aangaven de monitor ook bij verschillende mensen thuis gezet om te zien of het idee van uw reviewer dat 27″ IPS als de huishoud-standaard enige basis heeft. Daarnaast heeft uw reviewer binnen de community wat gesprekken gevoerd naar aanleiding van de beperkte praktijkervaringen om een wat bredere basis te krijgen. De uitkomst is dat zeker voor een oudere doelgroep 27″ een nieuwe standaard mag zijn. Zowel de grootte wordt gewaardeerd als de hogere verversingssnelheid en de hieruit volgende soepele ervaring. Dit laatste hadden we nog enige twijfels over, maar de extra rust die het gebruik van een OS hiermee uitstraalt, wordt gewaardeerd. Wel was men tegen de verwachting in, enkele malen kritisch over de afwerking, en gaf één iemand van de drie mensen die de monitor probeerden wel extra te willen betalen voor iets dat er beter uitzag en aanvoelde. Dit is iets dat ook terugkwam in de gesprekken die we buiten deze praktijkervaringen voerden.

Omdat naast de gameprestaties ook de algemeen-praktische toepassing in orde is, zouden we ook als algemene thuismonitor de Q27G4X van harte aanraden.

 

24-07-2024 Kritiek op I-Menu en omschreven details rond de voet toegevoegd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.