LEGO World Opening door Aaron en Quinn
Picture of Arjan Olsder
Arjan Olsder

Review: LEGO World 2023

Gisteren werd in de jaarbeurs dé week voor jonge (en jong voelende) LEGO liefhebbers geopend. Niet alles ging in een keer goed, maar een feestje was het zeker.

Het programma begon om 09:00 met een feestelijke parade vanaf het stationsplein naar het beursgebouw. Daarin reedt ook LEGO World sponsor Toy Champ uiteraard mee.

Jeugdhelden en YouTubers Aaron en Quinn mochten de opening van LEGO World verrichten. Iets waar erg veel kids op af kwamen. Leuk detail voor de jonge bezoekers is dat de twee ook een audiotour voor het LEGO museum hebben ingesproken en daar zijn ook echt wat leuke, historische sets te vinden. Opvallend was wel de DJ die LEGO had ingehuurd. Die dacht waarschijnlijk op ADE geboekt te zijn, in plaats van een kinderevent. Die stuurde non-stop zware clubbeats de wachtrij in, waardoor kinderen vrijwel stilstonden in de lange wachtrij. Met wat Snollebollekes en K3 was het zonder twijfel een veel groter feest geworden.

Activiteiten

Het lijkt erop dat er meer activiteiten dan voorgaande jaren zijn. Zo kunnen kinderen een Sonic race doen waarbij ze tegen elkaar rennen. Ook is er een enorme Bowser om mee op de foto te gaan. Kinderen kunnen van een borstelbaan in een opgeblazen ban en LEGO City politiefoto’s maken.

De bekende LEGO douche is er weer, ditmaal in LEGO Dreamzzz aankleding. Kinderen kunnen LEGO Technic modellen besturen, dansen met LEGO Friends en zelfs een VR game spelen, er zijn enorme LEGO Technic bolides te bewonderen, er kan worden gebouwd aan Nederland (waarbij kinderen kans maken op een polybag) en zo zijn er nog enorm veel andere activiteiten.

Ook de LEGO AFOL community is er weer, met daartussen ook deelnemers aan LEGO Masters. Opnieuw zagen we weer waanzinnige bouwwerken die benadrukken hoe waanzinnig creatief je met LEGO kunt zijn.

Horeca

Rond lunchtijd merken we wederom dat de horeca in de Jaarbeurs nog altijd niet in staat is om de enorme volumes aan eters weg te werken. We missen ook echt een geweldig horecapaviljoen in het midden, zoals het er een aantal jaar geleden was. De horeca is wel gevarieerder dan voorheen, wat zeker een pluspunt is. Qua prijzen ben je voor een patatje en een frisdrankje al snel €11 pp kwijt.

Shoppen

Voor de liefhebbers is het weer mogelijk om per gram LEGO steentjes aan te schaffen en daar liggen andere componenten dan bij de bekende Pick a Brick muren in de LEGO winkels. Bovendien hadden we het idee dat het assortiment gedurende de dag wisselde. Net als bij voorgaande jaren, was het ook dit jaar weer te druk in dit winkeltje, waardoor medewerkers amper de ruimte krijgen om aanvullingen te doen. Dit jaar kost LEGO €0,11 per gram en je kunt alleen pinnen. In tegenstelling tot de horeca, worden credit cards niet geaccepteerd. Een LEGO winkel met andere fan accessoires hebben we dit jaar niet gezien.

Voor de tweede keer is ToyChamp de grote partner van LEGO World voor het verkopen van LEGO sets. De store op LEGO World gaf 10% korting bovenop de winkelprijzen en aanbiedingen die het momenteel in haar vestigingen voert. Lekker scherp geprijsd, maar niet het echte gevoel van ‘koopjes’ dat we in voorgaande jaren met Intertoys hadden. Intertoys voerde dan ook regelmatig uitlopers in het assortiment aan die met stevige kortingen eruit gingen.

Graaigedrag

Dat de organisatie van het evenement een aantal jaar heeft stilgelegen, was op de eerste dag van het evenement wel merkbaar. Samen met Stichting Kinderpostzegels was het mogelijk voor kinderen om kaarten te versturen. Van medewerkers vernamen we dat het vooral ouders waren die probeerden met stapels postkaarten weg te lopen, die allemaal waren voorzien van een kinderpostzegel.

Bij LEGO Dots werden armbandjes weggegeven. Onze kinderen kwamen een aantal keer tevergeefs bij de stand om een armbandje te maken, terwijl er ouders rondliepen met meerdere armbandjes in de zakken. De extreem jonge medewerkers wisten niet goed hoe ze hiermee overweg moesten.

Ook op andere plekken waar LEGO leuke weggevers had bedacht, was er veel last van probleemouders. Traditioneel was dit bij het LEGO poppetje bouwen, waar met name volwassenen en tieners met veel extra componenten naar buiten probeerden te lopen.

LEGO World 20 Jaar

Het laseren van LEGO blokjes werd door technische problemen stilgelegd. Hulde aan de drie medewerkers die toch probeerde, in zeer beperkte capaciteit, om nog een groot aantal beursbezoekers van een gepersonaliseerd LEGO blokje te voorzien. Ook daar was het zo dat ouders probeerden te graaien naar blokjes met een bekende naam die voor andere bezoekers klaarlagen. Natuurlijk is het jammer dat deze traditionele activiteit door technische problemen stil lag, maar we hadden wel medelijden met alles dat deze mensen over zich heen kregen. Eigenlijk konden ze niks meer goed doen voor de bezoekers, hoe hard ze het ook probeerden.

Als GadgetGear.nl komen we al heel wat jaren op het evenement en zien we altijd wel vormen van graaigedrag en dat is misschien ook wel heel erg Nederlands. Normaal zijn de medewerkers daar ook wel scherp op, maar die scherpte was er deze dag duidelijk af. Jammer voor iedereen die zich wel gedraagt.

Het cadeautje

Voor iedereen die niet een polybag of andere beloning weet te scoren tijdens de activiteiten, heeft LEGO traditioneel weer een slotcadeautje bij de uitgang. Dit jaar in de vorm van een polybag van LEGO Dreamzzz en een cover van LEGO Magazine. Dit is wat minder dan de goodiebags die enkele jaren geleden werden weggegeven, maar ditmaal kregen ook de volwassen bezoekers de polybag mee. En dat vinden we dan weer wel echt heel tof. LEGO is immers niet alleen voor kinderen leuk.

Conclusie LEGO World 2023

LEGO World is traditioneel gewoon een leuke dag uit in de herfstvakantie. Dat is ook dit jaar zo. Je merkt aan alles dat het team weer haar best gedaan heeft om er een feest van te maken. Ook onze kinderen hebben zich echt prima vermaakt en weinig gemerkt van de zaken die niet helemaal lekker liepen. Ik denk dat we ons daar als volwassenen gewoon net wat te druk over maken.

15 reacties

  1. €11 voor een patatje en frisdrank, €26 entree is €37 pp. €11,84 trein voor ons drieën.
    Ik kom met mijn 2 zoons dus dat is €121,84 en dan ben je alleen maar binnen!
    Schandalig die prijzen.
    Dat hele Lego world is een elite feestje.

    1. Ik raad het iedereen af om er heen te gaan: het was/is echt heel matig. De interne activiteiten zijn op zijn best middelmaat waar overal zonder uitzondering lange rijen staan (ter illustratie: mijn dochter mocht 45 min+ wachten om geschminkt te worden, serieus?). Personeel (vooral 20+ers) is meer met elkaar bezig en je ziet dat de personen in deze leeftijd nog geen tot weinig ervaring hebben hoe om te gaan met jonge kinderen (super logisch, maar wel matig voor de ervaring). Wij gaan nooit meer terug en mijn tip voor iedereen is: besteed je tijd/geld liever aan een mooi/groot LEGO-object of bijvoorbeeld de Efteling, allebei veel meer waar voor je geld. Succes voor de mensen die dit weekend nog gaan…!

  2. Vandaag geweest en ben het helemaal met Michiel eens. En daarnaast de prijzen voor eten en parkeren zijn buiten proportioneel. Wit puntje met een knakworst (hotdog): 6, 50, wit bolletje met ijsbergsla, mayo, augurk en een lauwe hamgurger: 9,- appelsap: 4,50
    uitrijkaart: 22,-

  3. Nee, voor ons was dit ook eens maar nooit weer. Veel te veel bezoekers, lange rijen, en door de continue oproepen van kwijtgeraakte ouders en kinderen durfden mijn kinderen niet meer van mijn zijde te wijken.
    Binnen een uur vroeg er al 1 of we weer konden gaan (dat doet pijn 25 euro pp). We hebben wel de knikkerbaan kunnen bekijken, verder stonden er rijen dik dus de andere displays helaas niet gezien. Zo’n blokje met naam leek o s leuk, maar de rij was beangstigend lang, zo ook die van de poppetjes.
    Besloten te gaan kijken voor een set om met een goed gevoel naar huis te gaan, maar elke set was op internet goedkoper te bestellen dan het daar stond.
    Nee, wij slaan volgende keer over. Het is idd een goed idee om van dat geld een set te kopen en gezellig met elkaar te gaan bouwen ipv dit bizarre spectakel.

  4. Voor ons is dit ook de laatste keer geweest, veel te druk! we hebben nog niet eens een kwart gezien van wat er allemaal stond.
    Het is echt een kwestie van zoveel mogelijk mensen in dat beursgebouw proppen en cashen! Je zou denken dat het een keer uitverkocht zou zijn, zo doen ze het wel verkopen, koop snel je kaartje voordat het uitverkocht is maar je kon nog gewoon op de dag zelf een kaartje kopen terwijl je je kunt niet meer kon keren! Echt een grote teleurstelling. En dan de prijzen! Echt belachelijk een flesje fris €4.75 een broodje erbij? 8 a 10 euro… Echt zonde van je geld en tijd!

  5. Wij waren blij dat het evenement na corona eindelijk weer terug was. Het voelde enorm als 2019. Niet raar, want de activiteiten en showstukken van LEGO waren grotendeels hetzelfde. Het was vooral het afol deel waar we echt nieuwe dingen zagen. ToyChamp was leuk om te zien, maar vanuit de schappen hebben we toch maar wat dozen bij Amazon besteld. Met een dagje wachten op bezorgen, hielden we wel heel veel geld in de zak. Ik denk dat we volgend jaar niet meer komen. Het leuke is er voor ons als ouders echt wel af. We houden het bij de vele evenementen die door andere clubs in Nederland en België worden neergezet.

  6. Wouw, wat was het uiteindelijk heel veel duurder dan verwacht! Wat de hobbyisten maakten was wel echt heel gaaf hoor. Onze kinderen hebben heerlijk gespeeld, maar wij hebben ons ook echt enorm geïrriteerd aan hoe medewerkers volwassenen maar gewoon hun gang lieten gaan. Echt asociaal zoals sommige ouders zich gedragen. Maar het personeel is ook echt veel te jong om er iets tegen te doen. Het was echt zielig om te zien. LEGO, dit kan een moet beter. Zeker met de dure kaartje en de schandalige parkeerkosten. Mijn auto mocht niet eens de zaal in, maar betaalde bijna hetzelfde!

  7. Wij waren er ook de eerste dag bij tijdens de start. Die YouTubers waren wel een hit bij de kids. Praatje had wel wat korter gemogen. Verder veel chaos, maar de Kids hadden lol. Dat was het doel van mijn bezoek. Volgend jaar ga ik vast wel weer. Wij zijn elitair genoeg @snoek 😉

  8. Veel hetzelfde als in 2019. Beetje jammer maar de kids hebben even goed genoten. Tegen half 4 / 4. Uur werd het rustiger. Wat ik wel teleurstellend vond is dat medewerkers vanaf 1600 alles gaan afbreken. Ons werd verteld dat wij na 1600 alleen nog mochten bouwen als wij het ook weer zouden afbreken…evenement duurt tot 1700 uur. Naar mijn mening moeten de kids gewoon tot 16.45 kunnen bouwen. Er werd verteld dat dat de regels waren en dat alles dus afgebroken moest worden. Kids.zouden daar veel plezier aan beleven??? Naar mijn idee vooral een idee van de organisatie om de medewerkers direct na sluiting naar huis te kunnen sturen. Kaarten, parkeren en eten zijn duur genoeg…dan verwacht ik wel dat ze de beurs tot sluiting gewoon ‘normaal’ openhouden. Beetje jammer, maar de kids hebben veel plezier gehad!

  9. Wij vonden het echt heel gaaf! (En zou zeker nog eens gaan) Maar helaas veeel te druk. Je zou toch denken dat er een max aantal bezoekers zou zijn, maar blijkbaar ligt die max wel erg hoog.
    Eten en drinken ‘moet’ je zelf meenemen (dat moeten wij sowieso al ivm een dieet) maar de prijzen voor alleen een flesje drinken zij al belachelijk (4.60) En inderdaad jammer van die graai ouders, alles gratis mee willen nemen… medewerkers zijn te jong om ouders aan te spreken.
    En t lego zakje bij de uitgang? Alleen voor kinderen.

  10. Wat een ongelofelijke tegenvaller was dit. Wij zijn vandaag geweest, het was vanaf binnenkomst totdat wij weer naar buiten gingen schuifelen, het was ontzettend druk dat het gewoon niet leuk was om rond te lopen laat staan iets te kunnen zien zonder dat je aan de kant word geduwd. Dit was een keer en mooi weer!

  11. Nou wij kregen helemaal niks bij de uitgang Twee kinderen voor me wel en toen ik er ook bij kwam staan als kinderloze volwassene werd ik aangekeken alsof ik gek was.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.