Media Markt Duiven
Picture of Arjan Olsder
Arjan Olsder

MediaMarkt.nl gaat een marktplaats worden

Het Nederlandse Bol en Amerikaanse Amazon zijn het al. Ik heb het over online marktplaatsen. Webshops waarbij je goederen van verschillende aanbieders kunt kopen en daardoor meer prijsdruk hebt, waar je als consument gebruik van kunt maken. Nu gaat het Duitse MediaMarkt hetzelfde doen in Nederland.

Na Oostenrijk, Duitsland en Spanje is ook Nederland op zeer korte termijn aan de beurt. Voor MediaMarkt is deze stap belangrijk. Samen met Saturn is het onderdeel van Ceconomy, net als de Duitse elektronica installateur Deutsche Technikberatung (DTB) en streaming service JUKE! Ook het Nederlandse iBood behoorde een tijdje tot de groep, maar werd in 2019 van de hand gedaan. Ceconomy is een afsplitsing van het Duitse Metro Group, waar onder anderen het Nederlandse Makro onder valt en bestaat sinds 2017.

Dat MediaMarkt deze stap gaat zetten is niet geheel verrassend. Het bereik van haar websites is enorm, net als de verliezen die moederbedrijf Ceconomy jaarlijks noteert. In de wandelgangen (geruchten) horen wij dat steeds vaker producten onder de kostprijs de schappen van het bedrijf verlaten om maar haar marktaandeel vast te kunnen houden. De online marktplaats moet op termijn 60% van de omzet brengen voor de organisatie, waarbij de winkels worden gebruikt als servicepunt. Bovendien moet de webshop nieuwe categorieën gaan verkopen die geen ruimte krijgen in de winkels. Denk aan beautyproducten. Zo gaat het proberen tussen de Nederlanders Bol en CoolBlue te zitten en op die manier meer euro’s uit de Nederlandse markt naar Duitsland te halen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.