LaVoie Series 1 Founders Edition
Picture of Arjan Olsder
Arjan Olsder

VanMoof nu in de Britse handen van McLaren Applied

VanMoof heeft een nieuwe eigenaar gevonden in het merk Lavoie Electric. Een Britse organisatie die zich heeft gespecialiseerd in e-steps en zich richt op innovatief design. Het bedrijf is een volledige dochter van het eveneens Britse McLaren Applied, wat we weer kennen van de sportauto’s. Wat VanMoof was voor fietsen, is wat Lavoie probeert te zijn voor e-steps die al bijna voor de prijs van een VanMoof de winkel verlaten. Tenminste… de eerste e-step van het merk is net in de verkoop, maar daarbij gaat het om preorders waar het nog geen storm op lijkt te lopen. De productie zou in het najaar op gang moeten komen. Lavoie moet zelf dus echt nog op gang komen en krijgt nu een merk dat al heel veel verder is, maar ook failliet.

Eliott Wertheimer, die aan de top staat van Lavoie is toch overtuigd dat het in staat is om de 190.000 VanMoof rijders wereldwijd op de weg te houden. Het bedrijf koopt zowel inventaris als voorraden op, maar onbekend is of de internationale winkels en patenten hier ook onder vallen. Dat laatste is wel de verwachting.

Belangrijker nog is wellicht de vraag of ze ook bestaande en nieuwe garantieclaims gaan accepteren. Daar is niets over bekend, maar op 4 september moet de overname afgerond zijn en komen de klanten van VanMoof te weten waar ze wel of niet op kunnen rekenen. De curator wees eerder een Amerikaans bod van Micromobility op VanMoof af omdat het niet de verachting had dat dat bedrijf in staat zou zijn om VanMoof verder te helpen. Ook dat bedrijf zat in e-steps, maar had ook ervaring in ebikes.

Eén reactie

  1. Dat zijn wel belangrijke vragen. Ik neem aan dat ze gewoon alles van Van Moof overgenomen hebben, inclusief die patenten. Daar wordt m.i. iets te hoog over van de toren geblazen, maar feit is dat de techniek redelijk onbetrouwbaar was. Iets dat je in reviews natuurlijk niet kan testen. Dat is ook de reden dat Van Moof faalde. Dikke garanties voor techniek dat vaak kapot ging, waar ze dus zelf de kosten over moesten dragen.

    Goed dat het niet helemaal verdwijnt, al is het belangrijkste natuurlijk dat ze slechts 50 van de medewerkers aanhouden en tussen de 600 en 700 mensen hun baan verliezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.