Review: Street Fighter 6 – Indrukwekkende terugkomst met veel extra’s

• Zeer veel gamemodi
  • Toegankelijkheidsopties voor nieuwkomers/minder toegewijde spelers
  • Cross-platform

• Micro-transacties
  • Menu's ietwat verwarrend
  • Ontbreken betere verhaalelementen rond characters

Street Fighter 5 was een release die velen zich zullen herinneren. Feitelijk werd er een alpha-versie van de game uitgebracht. Nee, niet Street Fighter Alpha, een game die nog in Alpha-fase verkeerde. Het is de eerste keer dat uw reviewer zijn geld terugvroeg voor een game waar deze veel meer van verwachtte op basis van het vorige deel. Uiteindelijk is SF5 een prima game geworden door de jaren heen, maar het is door de slechte release door veel fans van het genre overgeslagen. Recent kwam de 6e iteratie van deze vechtgame-serie uit. Nou ja, 6e… Met een flink aantal versies per game is het natuurlijk zo dat we flink wat Street Fighter edities hebben gezien. Anyway, Street Fighter 6 dus. Een Street Fighter zoals deze nog nooit geweest is, kunnen we vooraf al verklappen.

Capcom wist natuurlijk dat ze met wat moesten komen om de Street Fighter-fans tevreden te stellen. Ondanks dat ook Street Fighter 6 zal groeien met allerlei updates en uitbreidingen zoals de vorige delen kan over de release-versie al gezegd worden dat het een van de rijkst uitgeruste vechtgames ooit is in termen van gamemodes. Daarnaast is enorm veel moeite genomen om alles uit te leggen, terwijl we de terugkomst zien van een versimpelde besturingsmodus dat van Street Fighter 6 voor de nieuwe spelers een stuk toegankelijker maakt.

Wanneer je de game start, kies je tussen de modi ‘fighting ground’, ‘world tour’, en ‘battle hub’.

Fighting Ground

Fighting ground is feitelijk de traditionele Street Fighter zoals we deze kennen met de arcade modus, online matches en trainingsmodus. Daarnaast is er de nieuwe ‘extreme battle modus’ waarin je allerlei rare regels en gimmicks kunt kiezen tijdens de gevechten zoals een stier die door het scherm dendert of een bol die over- en weer geslagen moet worden totdat deze ontploft.

De arcademodus is waar je in het verleden het verhaal achter een character meekrijgt. Helaas valt de body die hieraan gegeven is in SF6 enorm tegen. Waar je in vorige games in de meeste gevallen wel iets leerde over een character en waar deze stond in zijn of haar leven, wat de herkomst was en wat het motief was om mee te doen aan het toernooi, is dat allemaal zeer summier gehouden in SF6. Dit terwijl het verhaal altijd hielp om een bepaalde binding te krijgen met een character. Erg jammer.

World Tour

World Tour is een soort RPG-game die je single player speelt. Je speelt als je avatar die je helemaal zelf kan ontwerpen. Je gekozen uiterlijk heeft enigszins invloed op hoe je vecht (langere ledematen hebben meer bereik, maar hebben een nadeel in snelheid). In World Tour welke zich hoofdzakelijk in Metro City afspeelt moet je allerlei challenges aan gaan om de vechtstijl van verschillende ‘masters’ (wat allemaal Street Fighter-characters zijn) aan te leren. Op deze manier kan je je character dus voorzien van een set van verschillende moves waarin je de basisstijl van één character gebruikt en de special moves van verschillende characters kan gebruiken. Hiermee kun je dus feitelijk de ideale fighter opbouwen.

World Tour hebben we op zich aardig wat tijd in gestoken, en we kunnen het ons voorstellen dat veel mensen hier wat plezier aan kunnen beleven. Het is echter wel echt een soort zij-modus (hoewel je de modus te weinig credits geeft wanneer je het als extraatje omschrijft). Het is leuk dat het er is, maar na een paar uur waren we er wel redelijk klaar mee. Al sluit uw reviewer zeker niet uit dat deze weer terug gaat naar deze modus.

BattleHub

De BattleHub is een plek waar Street Fighter 6-spelers elkaar kunnen ontmoeten en het tegen elkaar kunnen opnemen. Daarnaast zijn er wat arcadekasten waarop je een paar klassieke Capcom-games kan spelen waaronder Street Fighter 2. De BattleHub is op zich best leuk uitgevoerd, maar we vinden toch meer plezier in de traditionele online matches (dat overigens crossplatform werkt).

Basis gameplay

De basisgameplay is gewoon zoals we deze kennen van Street Fighter. Zeer solide. Uw reviewer vond het jammer dat men in SF5 besloten had bepaalde inputs voor special moves die al sinds SF2 aangehouden werden, te veranderen. Uiteraard hebben ze dit in SF6 gewoon aangehouden. Als we eerlijk zijn draagt het ook wel bij aan de flow van de game in plaats van dat iemand steeds dezelfde move blijft spammen, maar het had gewoon iets om je 16-bit inputs zo veel jaar later te kunnen blijven gebruiken.

Hoe dan ook, SF6 biedt je alle mogelijkheid om goed te worden in de game. Het enige wat je moet doen is daadwerkelijk wat tijd nemen om jezelf wat combinaties aan te leren en te kijken hoe de special moves werken van je favoriete characters (of meerdere characters natuurlijk). De trainingsmodus is de beste die we ooit in een vechtgame hebben gezien.

Twee nieuwe zaken in basisgameplay lichten we even uit:

Drive Impact

De Drive Impact is een krachtige speciale move welke kan worden gebruikt door alle 18 personages en doorbreekt blokkades en maximaal vier tegenaanvallen ten koste van een deel van de Drive Gauge. Als je de move weet te plaatsen, doe je flink wat schade toe aan je tegenstander – ervan uitgaande dat je een idee hebt van wat de juiste moves kunnen zijn om de drive impact op te volgen voor je personage.

De drive impact kan echter gemakkelijk worden gecounterd met een simpele worp of door de parry te gebruiken, wat ook weer iets van je drive gauge meter wegneemt, maar een deel aanvult als het perfect getimed is. Parries kunnen worden gevolgd door Drive Rushes of Drive Reversals. Natuurlijk is het wel zaak om te voorspellen wanneer je een drive impact te verwerken krijgt, maar hoe vaker je speelt hoe makkelijker het is, zeker wanneer je de tegenstander een beetje hebt leren kennen.

We denken dat de drive impact goed bedacht is, omdat het iets is dat alle personages kunnen gebruiken, oftewel tot de basismoves behoort. Het draagt hiermee bij aan de toegankelijkheid omdat je altijd een krachtige move tot je beschikking hebt, zelfs als je de character totaal niet kent. We denken dat dit een stuk beter is dan het V-Trigger-idee uit Street Fighter 5 dat redelijk complex was doordat het voor iedere personage net wat anders werkte afhankelijk van welke versie van de move je selecteerde. Niet iedereen wordt een doorgewinterde speler die alle moves van verschillende characters wil leren. Met de drive impact wordt de makkelijk te leren basis verbreed.

Modern controls

De toegankelijkheid voor nieuwkomers is verder vergroot met de toevoeging van modern controls. Street Fighter is een skill-game, in tegenstelling tot bepaalde andere fighters waarin je met wat button-bashen best ver kan komen. Met de moderne besturing is het aanzienlijk makkelijker geworden om bepaalde special moves uit te voeren. De special moves zijn steeds een combinatie tussen je d-pad en één knop.

Dit betekent echter ook dat je bepaalde moves moet missen terwijl je qua ‘normale’ strikes wat beperkt bent. De doorgewinterde spelers kunnen dus het beste gewoon gebruik maken van de Classic controls, maar wil je gewon een potje spelen zonder dat je alle special moves kent, dan haal je waarschijnlijk veel plezier uit de modern controls.

Characters

Ryu (niet meer de posterboy van de serie), Ken, Blanka, Chun-Li, Dhalsim, E. Honda, Guile, Zangief, Dee Jay, Cammy, Juri, en Luke (nieuwe posterboy van de serie) zijn de characters uit het grid die we al kennen. Nieuw zijn Jamie, Kimberley, Marisa, Lily, Manon en JP. In totaal hebben we het hiermee over 18 characters. Niet perse weinig, maar ook zeker niet veel. Trouwe spelers zullen sowieso bepaalde characters missen die voorheen altijd tot te basis-vechters behoorden.

We weten niet wat we moeten denken van deze keuze door Capcom. Als je een Akuma of Sagat-speler bent, waarvan die laatste sinds halverwege de jaren ’90 al beschikbaar waren in alle games, dan baal je wel als je from day one SF6 kocht. We denken dat het misschien een betere keus was geweest om alle traditionele characters sowieso beschikbaar te maken en deze aan te vullen met nieuwe of minder reguliere characters. Enkelen bij release en derest via DLC.

Dit laatste gezegd hebbende, is er wel een goede mix van vechters die allemaal iets anders brengen vanuit gameplay-perspectief, of het nu Lily is die in haar vechtstijl gebruik maakt van speciale clubs, Kimberly die de bushinryu-stijl van Guy (karakter uit SFV) gebruikt met een nieuwe twist of Marisa, een Italiaanse krachtpatser waarbij alles om kracht draait.

Outfits

Qua outfits is ervoor gekozen alle bekende karakters andere outfits mee te geven dan hun iconische outfits waarmee we ze de afgelopen 30 jaar hebben leren kennen. Uw reviewer koos altijd toch uiteindelijk meestal voor de traditionele outfits omdat het gewoon onderdeel is van de identiteit van de characters, maar deze mogelijkheid heb je dus niet meer. Wel zijn deze beschikbaar via in-game currencies en DLC die sinds dag één van de release beschikbaar is. De kosten per character voor een extra outfit zijn 50 FC’s of 1 euro. We hadden liever gezien dat we de traditionele outfits kregen en de alternatieven konden kopen, maar waarschijnlijk wist de uitgever dit ook.

De outfits zelf zien er overigens verder prima uit, hoewel ze soms wel erg suggereren dat het niet de primaire outfit is voor de character en er dus een keus gemaakt is een beter uitziende outfit voor de losse aankoop bewaard te houden. Problematisch is dit in het geval van Juri, aangezien ze volgens het verhaal slechts één normaal oog heeft terwijl het andere oog vervangen is door de ‘Feng Shui Engine’ (een apparaat dat in haar oogkas past; google wat het specifiek is). Met de standaard SF6-skin heeft ze echter twee normale ogen (ondanks de magenta-kleur van het origineel verwijderde oog) ondanks dat in de artwork van het verhaal ze wel een ooglap heeft (zie bovenstaande screenshots).

In-game currencies

SF6 kent verschillende in-game currencies.

Fighter Coin is de belangrijkste valuta in Street Fighter 6. Hiermee koop je zaken als outfits en kleuren. Helaas is het momenteel niet mogelijk om FC’s te verkrijgen door het spel te spelen; de enige optie die beschikbaar is, is het kopen van uitbreidingsbundels op Steam. Omgerekend betaal je per FC ongeveer 2 cent (€ 4,99 per 250 FC’s)

Drive Ticket is een alternatief voor Fighter Coin en vormt de valuta in de multiplayermodus van Street Fighter 6, oftewel de Battle Hub. Hiermee kun je je avatar veranderen, cosmetische items kopen en emotes ontgrendelen. Er zijn verschillende manieren om Drive Tickets te verkrijgen, maar de snelste manier is door dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse challenges te voltooien. Deze challenges zijn niet beperkt tot de Battle Hub. Tickets zijn te verdienen door mee te doen aan elk van de drie speltypen in het spel: Battle Hub, World Tour en Fighting Ground. Aangezien Drive Tickets een gratis optie zijn om cosmetica en vechtitems vrij te spelen, zijn ze zoals te verwachten aanzienlijk minder waard dan Fighter Coins. Daarnaast zijn bepaalde voorwerpen enkel met FC’s te kopen.

Desondanks kan het toch de moeite waard zijn om drive tickets te verzamelen omdat de meeste challenges makkelijk te halen zijn binnen een paar minuten.

De Zenny is een valuta in de World Tour-modus waarmee je eten, kleding en bepaalde aanpassingen kan kopen. Deze verdien je door het uitvoeren van missies, containers te breken en de stad te verkennen. Minigames spelen zijn de meest efficiënte manier om zennies te verdienen.

Meteen DLC beschikbaar

Er is vanaf dag 1 ook DLC beschikbaar waarmee je de extra outfits plus kleuren en 4 extra characters krijgt (Rashid, A.K.I., Ed, Akuma, vanaf lente 2024, iets waar de informatie op Steam niet duidelijk over is) voor 30 of 50 Euro.

Menu’s

Doordat er zoveel content en instellingen zijn, is het zaak dat het makkelijk is de game te configureren naar je eigen voorkeuren. Helaas moeten we zeggen dat het een en ander vaak nogal omslachtig en onduidelijk werkt. Zo is het wisselen tussen de modern en classic besturing verwarrend. En als je online wil gaan is het niet perse duidelijk dat je inderdaad vindbaar bent voor andere online spelers. Begin je vervolgens een arcade-sessie, dan kun je ervoor kiezen om nog wel uitgedaagd te worden door online spelers, maar hoe je dit vervolgens uit kan zetten was ook niet direct duidelijk.

Het meest vreemde is nog dat je niet vanaf het titelscherm de game uit kan gaan. Kom je daar terecht, dan moet je eerst de game weer naar het keuzemenu tussen de spelmodi gaan, wat een paar seconden laadtijd kost (het was logischer geweest als die keus vanaf het titelscherm gemaakt kon worden), en daar moeten we op start drukken om de optie te kiezen uit de game te gaan.

Street Fighter 6 is absoluut een knaller. We vinden dezelfde kwaliteit vechtgameplay die de serie al jaren boven anderen doet uitsteken met alle diepgang die de doorgewinterde spelers verwachten, terwijl ook voor casual spelers er nu opties zijn om het instappen makkelijker te maken met de modern controls. Voor de mensen die zich graag willen verbeteren is de trainingsmodus beter dan deze ooit geweest is.

Het geboden roster van characters is eveneens in orde, al missen we wel een paar oudgedienden en vinden we het jammer dat we meteen extra moeten betalen voor de traditionele outfits, waarmee we deze characters over de afgelopen 30 jaar hebben leren kennen.

Met de World-Tour wordt feitelijk een extra game geboden met een leuke verhaalmodus waar we waarschijnlijk meer uren in zullen doorbrengen dan we willen toegeven.

Een dikke plus moeten we ook geven voor de online-ervaring. We ervoeren werkelijk geen enkel probleem met lag of verbroken verbindingen. De ervaring is feitelijk compromisloos en dat we cross-platform kunnen spelen is natuurlijk ook top.

Al met al is Street Fighter 6 een dikke aanrader en een game waar fans van de franchise hoe dan ook, en andere spelers waarschijnlijk eveneens, tot in lengte van jaren het nodige plezier aan kunnen beleven.