Picture of Arjan Olsder
Arjan Olsder

Apple gaat Windows games compatible maken met macOS

Is het de prijs van de hardware? De kwaliteit van de GPU’s? Of beiden waarom gaming op macOS al jaren niet echt van de grond komt? Met de Game Porting Toolkit zorgt Apple er in ieder geval voor dat er meer te spelen valt.

Met de Game Porting Toolkit kunnen ontwikkelaars hun games eenvoudig geschikt maken voor macOS computers. Dit vraagt nog wel een ingreep vanuit ontwikkelaars van games, maar het is vele malen goedkoper dan een game echt voor macOS herschrijven. Doordat het kostenplaatje nu een stuk lager is met de Game Porting Kit, hoopt Apple dat meer gamedevelopers het risico nemen om ook voor macOS games op de markt te brengen.

Apple is niet de eerste die deze stap zet. Ook Valve ontwikkelde een dergelijke tool genaamd Proton. Daarmee werden PC games geschikt gemaakt om op Linux te draaien. macOS is ook op basis van Linux ontwikkeld, dus de twee zullen elkaar mogelijk weinig ontlopen qua gebruikte technologie en de te verwachte prestaties. Ondertussen blijft gamestreaming ook altijd nog een mogelijkheid, net als het gebruik van WineSkin.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.