Review: Star Wars Jedi Survivor – Een waardig vervolg

• Eigen Star Wars-sfeer
  • Mooi vormgegeven omgevingen
  • Leuke zij-missies

• Vechtsysteem ietwat onderontwikkeld
  • Matige optimalisatie
  • Bugs na meerdere updates nog altijd te promintent aanwezig

Toen we eind 2019 Star Wars Jedi: Fallen Order reviewden verwachtten we dat we een indrukwekkende verhalende game zouden spelen, maar niet dat de game ook door de tijd heen zijn popcultuur waarde zou houden. Ondanks dat de reviews, hoewel erg positief, niet perse laaiend waren op basis van de rationele feiten, bleven mensen spreken over de game en het verhaal. Ondertussen wordt er door velen gehoopt op een acte de presence van Cal Kestis in een van de Star Wars-series.

Maar er werd ook gesproken over wat het was als game. Hoe verfrissend het was dat we weer een groot een single player avontuur kregen zonder lootboxes en onlinemodus.

De kritische punten gingen vooral over het feit dat er flink wat leentjebuur gespeeld was bij andere games qua gameplay en dat deze elementen samen niet perse tot een mix kwamen die het geheel een meerwaarde gaf ten opzicht van wat er al was. Recent kwam het vervolg uit; Star Wars Jedi: Survivor. Uiteraard namen we de kans om ook deze te reviewen graag aan.

Verhaal

Star Wars Jedi: Survivor vervolgt het verhaal van Cal Kestis, nu een Jedi Knight, en aan zijn uiterlijk af te lezen iemand die inmiddels het nodige gezien heeft. Cal en zijn groep vrienden gaan op zoek naar een potentieel Jedi toevluchtsoord genaamd Tanalorr. Onderweg vecht je tegen imperialen, tem je beesten en speel je nieuwe Jedi-vaardigheden vrij, terwijl je een open wereld vol geheimen verkent. Dat is het, meer gaan we niet vertellen. We doen niet aan spoilers en als je de eerste game gespeeld hebt weet je al wat voor type game het is, dus we willen niet te veel weggeven over het verhaal en de karakters die je gaat ontmoeten. We kunnen je alleen vertellen dat deze ervaring je niet tegen gaat vallen.

Verhaalvertelling

De kwaliteit van het verhaal en de manier waarop het verteld wordt voldoet aan het hoge niveau dat we kennen van Fallen Order. Ondanks dat uw reviewer alle Star Wars-films gezien had, was deze niet perse een Star Wars-fan. Fallen Order wist echter een bovenmatige interesse op te wekken waardoor de afgelopen drie-en-een-half jaar uw reviewer met regelmaat wat Star Wars content bekijkt en zich inmiddels toch wel een fan van de franchise kan noemen. Het verhaal van Jedi: Survivor stelt niet teleur. Is het perse beter dan Fallen Order? Nee…. Nou ja, misschien toch wel. Misschien dat we wat meer specifieke raakvlakken hadden willen zien die te maken hebben met de High Republic-periode waarin de game zich afspeelt, maar tegelijkertijd was dat waarschijnlijk voor de meer casual spelers wat verwarrend geweest.

Meer dan Fallen Order weet het verhaal van Survivor wat emotionele momenten te creëren die je werkelijk ‘in the feels’ weten te raken terwijl er ook zeker ruimte is voor de nodige humor. Ook op het gebied van karakterontwikkeling worden stappen gezet. Zowel Cal, de zijkarakters, de centrale antagonist, als verschillende overige karakters zien we geleidelijk door het verhaal heen veranderen.

De cutscenes hebben duidelijk een stap gezet in termen van art-direction. Ze voelen veel meer filmischer dan in Fallen Order en op het gebied van zowel grafische weergave als de qua algemene flow en zaken als het gekozen perspectief zien we een flinke verbetering en lijken ze te hebben geleerd van andere games die hier geweldig in zijn zoals The Last of Us. Je hebt nooit het idee dat je plichtmatig naar een cutscene moet kijken; ze voelen als een betrokken onderdeel van het verhaal.

Jedi: Survivor biedt overigens meer dan alleen het hoofdverhaal. De zijmissies vormen niet zomaar wat extra content. Ze voelen zinvol aan en de beloningen hebben zin, terwijl je ook extra interessante en leuke personages ontmoet die je niet zomaar zal vergeten. Naast de zijmissies heb je wat overige activiteiten waarvan je een deel qua idee zal herkennen uit Fallen Order. Niet allemaal even zinvol, maar beter te veel dan te weinig zeggen we maar. En voor de 100%-ers blijft het natuurlijk leuk om meer te doen. Wellicht ook leuke streamcontent voor avonden waarop je wat meer interacteert met je community in plaats van vooral in de game te zitten.

Qua gameplay zijn er duidelijk stappen gezet ten opzichte van de vorige game. Ondanks dat daarvoor flink gekeken was naar andere games waren we daar eigenlijk best tevreden over. In Jedi Survivor zijn er echter flinke verfijningen aangebracht. De manier waarop je door de game beweegt voelt gewoon alsof het een generatie verder is. De beweging is responsiever, vloeiender en geeft meer immersie, je voelt de bewegingen meer aan dan dat je gewoon een karakter op het scherm bestuurt. De extra mogelijkheden als de grappling hook en het dashen in de lucht dragen bij aan dit intuïtieve gevoel terwijl het ook fijn is dat je verschillende bewegingen als de double jump vanaf het begin al tot je beschikking hebt.

Dat je kan teleporteren (fast travel) tussen meditatiepunten (dit moet je wel unlocken) is ook een verademing. Het steeds maar lopen tussen verschillende punten in Fallen Order was op een bepaald moment erg vervelend. De manier waarop dit werkt is ook duidelijk vormgegeven. De kaart is eveneens verbeterd. Waar deze in het eerste deel vaak verwarrend kon werken, is deze ondanks dezelfde insteek nu een stuk duidelijker.

Bossfights

Uiteraard zijn de bossfights een belangrijk onderdeel van de game. We kunnen zeggen dat we ontzettend genoten hebben van de gevechten in Jedi Survivor. Hoewel de algemene aanpak van de vijanden, vooral de bazen, redelijk hetzelfde is, merk je dat er verdere verfijning aangebracht is in de diversiteit van aanvallen en het variëren van de snelheid waarmee dit gebeurt.  We speelden de game op de ‘Master’-moeilijkheidgraad en stellen dat ondanks dat de boss-fights zeker niet makkelijk zijn, je met wat doorzettingsvermogen steeds verbetering zou moeten zien en uiteindelijk iedereen wel naar redelijkheid te verslaan is. Het wordt nooit frustrerend moeilijk naar ons idee. Voor alle duidelijkheid: dit betekent niet dat je niet bijvoorbeeld zomaar 2 uur of langer bezig kan zijn om voorbij een baas te komen, dit is namelijk gewoon mogelijk.

Buiten de moeilijkheidsgraad is het algemene ontwerp van de bazen vaak interessant in termen van hun rol in het verhaal, maar ook in hoe je ze moet aanpakken. Ben je iemand die naast het spelen van het hoofdverhaal ook de rest van de game wil bekijken, dan krijg je nog wat extra bossfights voor je kiezen waar best wat interessante karakters bij zitten.

Vechtmechaniek

Jedi: Survivor bouwt voort op het Souls-idee van Fallen Order wat de vecht-gameplay betreft. Dit is verder uitgebreid met meer vaardigheden en combinaties die je kan vrijspelen. De vechtmechaniek voelt veel soepeler en intuïtiever aan, zelfs de ‘stance’ (het was er in principe maar één) die je in Fallen Order al had voelt beter aan. Jedi: Survivor biedt de mogelijkheid alternatieve stances te gebruiken (deze heb je allemaal al nog voordat je op de helft van de game bent).

Het gaat wat ver om te zeggen dat ze de game-ervaring compleet veranderen, maar je zal je als speler aardig moeten aanpassen aan de vechtervaring. Vechten met een krachtige crossguard (bekend van Kylo Ren)  levert een goede verdediging op en krachtige strikes, maar is ook erg traag en je kan weinig creativiteit in je benadering leggen, terwijl een dual wield-stance (twee lightsabers) veel snelheid brengt, waarbij je makkelijk rond je tegenstander beweegt, maar een matige verdediging. En zoals gewoonlijk is de traditionele stance met een zwaard het redelijke midden van alles.

Het is aan de ene kant een beetje jammer dat de vechtmechaniek niet wat meer diepgang heeft. Aan de andere kant is het niet redelijk om te verwachten dat een Jedi: Survivor qua vechtmechaniek zo diep gaat als een Sekiro of Ghost of Tsushima en moeten we accepteren dat het gewoon andere type games zijn. Jedi: Survivor is dan gewoon meer de hack & slash-game met het nodige spektakel. Al blijft het toch een gemiste kans. Demon’s Souls is immers de game waar men voor Jedi: Fallen Order naar gekeken heeft, Survivor bouwt erop door. Eldenring komt van dezelfde studio als Demon’s Souls, was er dan niet de optie voor de mensen van Respawn om daar wat meer naar te kijken?

Customizen

Uiteraard kun je ook weer wat uiterlijke zaken aanpassen. Dit is veel uitgebreider dan in de eerste game, hoewel het voor ons maar de vraag is of de wens van hoofdrolspeler Cameron Monaghan om de poncho’s erin te laten ingewilligd is. We veranderden ons uiterlijk wel, maar over het algemeen zijn de meer conservatieve outfits onze favoriet en net daaraan merk je eigenlijk weinig tijdens het spelen van de game. We gaven overigens interessant genoeg de meeste aandacht aan het onderdeel dat je amper ziet; onze lightsaber en onze blaster.

Voor de mensen die het toch wel leuk vinden om bijvoorbeeld BD1 te customizen, is het leuk dat ze wat nuance verschillen toegepast hebben buiten de kleuren. Zet je een bijvoorbeeld een andere photoreceptor op je droid, dan zie je ook de UI veranderen.

Het is overigens mogelijk deze uiterlijke zaken ook te kopen via verschillende zaken die je op de verschillende planeten kan vinden. Het ene type is te besteden in de ene winkel, het andere in de andere. Maar in principe vind je een hoop in de kisten die we al kennen uit het vorige deel.

Leveldesign

Er zijn verschillende planeten waar je naar toe kan reizen. We willen niet spoileren in een review, omdat dit simpelweg niet nodig is, maar we kunnen in ieder geval zeggen dat je ongeveer hetzelfde aantal planeten hebt als in Fallen Order. Ze zien er stuk voor stuk prachtig uit, terwijl het duidelijk is dat ze voor een paar planeten voor een iets andere aanpak hebben gekozen. Eén van de kritieken rond de eerste game was dat veel planeten ondanks het formaat te linieair waren met een paar zijpaden die soms erg ver gingen. Hoewel voor sommige planeten dit alsnog geldt zijn anderen veel breder ontworpen terwijl alle planeten in omvang een heel stuk groter zijn dan in het eerste deel.

c

Lengte game

Uw reviewer heeft de game in ongeveer 24 uur uitgespeeld op de Jedi Master-moeilijkheidsgraad. We hebben ons vooral beziggehouden met het verhaal, maar konden het toch niet laten om ook wat te exploren. Dat is immers onderdeel van de game en ook gewoon leuk om te doen in Jedi Survivor als je het type gamer bent die hier plezier uit haalt. Ben je iemand die alleen het verhaal wil spelen en op de makkelijkste moeilijkheidsgraad, dan is voor een gemiddelde gamer de game in een uur of 18-19 wel uit te spelen, denken we. De moeilijkheidsgraad is overigens net als in de vorige game aan te passen tijdens het spelen. Mocht je dus voor de easy way out willen kiezen tijdens een uitdagender deel van de game, dan kan dat.

Het exploren wordt bevorderd middels zgn. ‘rumors (geruchten)’ die je hoort door met mensen te praten die je op verschillende plekken tegen komt, hoofdzakelijk in de kroeg van Greez. Mensen vertellen je dan ergens over en jij kan dan onderzoeken wat dat gerucht precies is. Dat gaat meestal over dat je iets moet vinden of bekijken en uiteraard levert dit situaties op waar je je vervolgens uit moet vechten. Dit maakt het doen van deze zijmissies wel een beetje eentonig, maar ze blijven leuk genoeg om de game te winnen 100%-en. Leuker was geweest als ze een eigen mini-verhaallijn hadden zoals we in verschillende sandbox-games door de jaren heen gezien hebben.

Prestaties

Toen de game uitkwam waren er de nodige problemen qua prestaties en optimalisaties terwijl er ook een enkele rare bug op te merken was. Na wat patches was de algemene performance gewoon prima naar onze ervaring, hoewel hier en daar je wel wat framedrops moet accepteren (onze testmachine was voorzien van een RX 6750XT en we speelden op een resolutie van 3440*1440 en 2560*1440). De game is dan overigens nog prima speelbaar, maar je merkt wat beperkingen in soepelheid. We hebben het dan over momenten met veel grafische effecten, veel details in de omgeving, veel vijanden die tegelijkertijd in beeld zijn, etc. Eigenlijk was het breed genomen geen enorm probleem van de game en onder de 40 fps kwamen we geen moment.

Qua bugs zijn we alleen iets tegengekomen toen we de game in het begin kregen, waar in een bepaalde cutscène we een personage misten. Verder hadden we wat gekke dingen als dat vijanden die achter je aan zouden moeten komen blijven hangen achter iets. Ongetwijfeld inmiddels geen probleem meer na de verschillende patches. We hebben de laatste levels net voor het schrijven van deze review gespeeld en daarin hebben we eigenlijk niets meer kunnen opmerken.

Edit 24-09-2023: Na het spelen van het hoofdverhaal zijn we blijven exploren omdat de game aardig wat extra content heeft, inclusief eindbaas-level vijanden die je zonder het nagaan van alle rumors nooit tegen zal komen. Helaas zijn we maanden na dato toch de nodige bugs tegengekomen zoals wat we in de onderstaande screenshot zaken, Jawa’s met transparante gezichten en armen die niet op hun plek zitten.

Star Wars Jedi Survivor weet zijn voorganger te overtreffen. Dit is in principe niet erg bijzonder, maar dat ook het verhaal ons weer zo zou weten te pakken hadden we niet verwacht. Het verhaal is uitgebreider met extra personages die we ontmoeten en emoties die meer aangesproken worden terwijl we ook een paar aardige plottwists meemaken. De planeten, die prachtig zijn vormgegeven, zijn veel uitgebreider en meer gevarieerd en terwijl fans van exploren kunnen hun ei flink kwijt kunnen. Star Wars Jedi: Fallen Order was al de beste Star Wars-game die er was, en dat is nu met alle verbeteringen met afstand Star Wars Jedi: Survivor. We hebben een aardige tijd op dit tweede deel in de franchise moeten wachten (begrijpelijke redenen), maar het stelt verre van teleur.

Hoe goed de game ook is, Jedi: Survivor had echter met de juiste tijd en aanpak nog beter kunnen zijn. De problemen bij lancering deden af aan de ervaring van de vroeger kopers. De game was al uitgesteld, maar kennelijk mocht dit niet te lang duren en werd de game alsnog voortijdig uitgebracht.

De gevechten zijn leuk, maar komen qua opzet wat gedateerd over ten opzichte van wat we in andere games gezien hebben. Gezien de verschillende stances heeft men toch ambitie om wat meer van de vechtmechaniek te maken, en dat blijft een beetje achter.

Toch blijft het feit leidend dat we met Jedi Survivor weer een geweldig verhaal doorgespeeld hebben met leuke karakterontwikkelingen en mooie momenten waar we jaren later nog aan zullen terugdenken. Ondanks dat de game niet perfect is, is het een aanrader voor iedere Star Wars-fan en eigenlijk iedereen die gewoon van een goede verhalende game houdt.