Review: GameSir T4 Kaleid bedrade controller met Hall Effect en RGB

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de GameSir T4 Kaleid met 5 sterren.

• Zacht prijskaartje
  • Valt echt enorm op
  • Erg fijne triggers, sticks en knoppen

De meeste consoles gaan niet lekker met RGB verlichting in controllers om. Reden voor GameSir om het met de T4 niet alleen autonoom aan te pakken, maar ook te zorgen dat die RGB verlichting echt heel erg tof is.

Wie de GameSir T4 Kaleid voor het eerst ziet, ziet een controller die een beetje hangt tussen de Xbox en de Switch Pro controller en dat is meteen ook de beste vergelijking die we hier kunnen maken. De GameSir T4 Kaleid is namelijk ontwikkeld als universele gamecontroller. Door gebruik te maken van USB wordt deze geaccepteerd op Android smartphones en TV’s, iOS, Nintendo Switch, Xbox, PlayStation en PC. Dat GameSir er voor kiest op qua ontwerp nog wel wat afstand te houden tot het ontwerp van de Xbox controller snappen we. GameSir behoort tot de kleine cirkel van bedrijven die ook officieel gelicenseerde Xbox accessoires en controllers mag bouwen.

Wat het design echt waanzinnig maakt, is de keuze voor RGB en plastics. De controller zit in een volledig transparante behuizing. De vlakken waar de controller het meest contact met handen en tafels heeft, zijn semi-transparant gemaakt. Slim omdat krasjes en vale plekken zo veel minder snel een probleem gaan vormen.  Bovendien zijn zaken als de vibratiemotoren niet heel spannend om te zien bewegen.

Waar het plastic helder transparant is, voelt het alsof het extra gepolijst is. Er ligt een prachtige glans over die delen van de controller. Ook de PCB, de printplaat waar alle onderdelen op zitten, is duidelijk vormgegeven met de kijker in gedachte. De sporen die elektriciteit geleiden zijn prachtig vormgegeven en het zou ons niet helemaal verbazen als er een paar extra zijn gemaakt eenvoudigweg voor de mooi. Ook merk- en typeaanduidingen zijn op de printplaat opgenomen zodat het merk zo min mogelijk aan het transparante plastic hoeft te zitten. Slim en echt heel mooi.

De RGB verlichting bestaat uit stroken van RGB LED verlichting. Deze wisselt tijdens het gamen rustig van kleur. Door de manier waarop deze verlichting om de printplaat loopt, ziet deze er echt heel gaaf uit. Wanneer je de M knop indrukt, kun je met behulp van de analoge sticks de helderheid en het kleur/animatieschema van de RGB verlichting wijzigen. Wanneer je op PC de GameSir T4K app installeert, reageert de verlichting ook op het geluid van de game.

In de verpakking van de GameSir T4 Kaleid zit de controller, documentatie, stickers en een USB-A naar USB-C kabel van 2 meter met handige klittenband kabelbinder.

De ervaring

De GameSir T4 Kaleid ligt lekker in de hand en ziet er echt heel tof uit. Het enige dat ik mis ten opzichte van andere third party controllers is een meer rubber-achtige grip op de achterkant van de controller. Dit voor de wat langere, zomerse zweetsessies. Dat is bij deze ook niet te realiseren door de keuze voor transparante plastics. Door gebruik te maken van een soort superfijn patroon van ruwe stippen komt de controller wel heel richt in de buurt van die fijne rubber feel. Bovendien is het heel fijn dat je met macros kunt werken voor de meer ingewikkelde toetscombinaties in games.

Voor de meeste huiskamers zal de kabel van 2 meter ook echt ruim voldoende lang zijn om bij de console te komen.

Sticks en buttons

GameSir is al jaren bezig met het op de markt brengen van echt hoge kwaliteit controllers. Dit zien we terug in de onderdelen die voor deze controller zijn gebruikt. Zo is er gekozen voor hoogwaardige Hall Effect sensing sticks voor de analoge sticks van de controller. Deze sticks moeten niet alleen lang meegaan, maar hebben ook technologie aan boord om veelvoorkomende redenen van controller drift zo goed mogelijk tegen te gaan.

Ook de triggers links en rechts zijn voorzien van de magnetische triggers van Hall Effect. Hierdoor voelen ze heel soepel aan terwijl ze een toenemende druk vanuit jouw vingers doorgeven aan de console. Ideaal voor racegames. Voor actiegames reageren de triggers als hair triggers zodat je zo snel mogelijk schiet bij het indrukken.  Met behulp van de M knop schakel je de LT en RT triggers tussen Hari en Lineair modus.

De actieknoppen zijn voorzien van microswitches met kussens. Wel de klik, maar een net wat zachter, ronder gevoel. De actuatie van de knoppen ligt op 0,6mm. De actieknoppen moeten 5 miljoen keer ingedrukt kunnen worden voor ze versleten zijn.

Onder op de controller zitten nog twee extra knoppen. De L4 en R4. Deze kun je met behulp van de M knop toewijzen aan andere knoppen of knopcombinaties. Bovendien kun je er een turbo op instellen. Wil je meer controle, ook dan doe je dit via de PC app.

Gyro controlls

Ook games die bewegingssensoren nodig hebben om lekker te spelen, kunnen gebruik maken van deze GameSir T4 Kaleid. De gyro sensor die in de behuizing zit weggewerkt weet bewegingen over zes assen te meten. Zowel PC als Android kan deze data gestandaardiseerd uitlezen. Op andere platformen werkt dit niet altijd.

Conclusie GameSir T4 Kaleid

Ooit was het zo dat een third party controller nooit fijner was dan die van de maker van de console zelf. GameSir behoort tot het selecte groepje merken dat in staat is een controller te maken die al snel de voorkeur krijgt op het origineel. Zo ook wanneer ik achter mijn Xbox zit. Daarnaast is deze ook nog eens zeer competitief geprijsd, wat ook maar zo een reden kan zijn om voor deze controller te gaan. Ik hoop dat GameSir snel ook met een draadloze variant van deze controller komt.