Picture of Zeeman Albert

Review: Jabra PanaCast 20 webcam maar dan slimmer

Webcams zijn al voor een paar tientjes te koop, waarom dan dik tweehonderd euro er aan uitgeven. De PanaCast 20 van Jabra wil met extra features en beeldkwaliteit je overtuigen dat dit het waard is. Wij testten m?

Jabra is inmiddels een merk wat niet meer weg te denken is en op beeld en geluid rondom de computer en mobiel veel producten heeft. Wij hebben diverse hoofdtelefoons en in-ears getest. Uit die reviews blijkt steeds weer de kwaliteit. Misschien nog belangrijker is de kwaliteit na verloop van tijd. Waar veel andere merken echt in tijd gaan bladderen op het (nep)leer en het oppervlak plakkerig wordt door de soft touch verf, blijven alle Jabra producten die we getest hebben na jaren nog steeds fris en actueel ogen en werken. Kwaliteit van het materiaal en met regelmaat voorzien van updates. Dit soort toewijding aan producten is een deel van de prijs. Maar ja de vraag is hoe lang wil je met een product doen? Qua camera en audio moet dit toch echt wel tien jaar zijn. Koop je een goedkoper product dat kan je m vaak weer na een paar jaar vervangen vanwege de eerder beschreven veroudering. Niet echt duurzaam dus. Maar eerlijk is eerlijk, dik tweehonderd Euro voor een webcam is veel. Is de PanaCast 20 dat waard?

Uitpakken en installeren

Jabra verpakt alles op het oog duurzaam. Dus zonder piepschuim, plastics etc. Qua zakelijke producten zit het vaak verpakt een bruine doos met origami vakwerk vouwprofielen van karton om alle onderdelen netjes op de plaats te houden tijdens transport. Dit retail product voor de consumenten markt zit ook in karton, maar dan wel met opdruk en een papieren sleeve. In de verpakking zit de camera in een mooi draagtasje met een USB-C kabel. De camera is slim ontworpen, waarover dadelijk meer. De eerste test is aansluiten op onze Macbook en kijken of ie werkt. Direct si er een melding om additionele software te installeren. Dit is zo gepiept en de camera werkt. Duidelijk dus dat voor de slimme functies de software essentieel is. Bij een onbekend merk is dat een rode vlag. Jabra heeft inmiddels een jarenlange reputatie opgebouwd dat het bedrijf producten blijft ondersteunen. Maar de software is dus wel nodig.

Ontwerp

De webcam is een kleinovaal plat kastje. Het voelt als aluminium aan en degelijk gemaakt. Aan de onderkant zit een scharnierend onderdeel dat deels als balansgewicht en deels als klem fungeert. Vrijwel elke monitor heeft een vlakke bovenkant waar je deze webcam zo op kan plaatsen. Het geheel is goed uitgebalanceerd en de rubberen deeltjes zorgen voor wat grip. Klap je het scharnier deel uit, dan steunt de camera door tegen de achterkant van de monitor. Door deze driehoek is het een stabiele wijze van plaatsen. Let wel op dat het niet klemvast is. Onderaan aan de achterkant zit de USB-C aansluiting. Je stel te camera zo gemakkelijk waterpas in. Indien het nodig is, kan je hem ook wat laten tilten. De camera heeft een mechanisch schuifje om de camera af te dichte. Wel zo fijn voor de privacy. De kleine gaatjes aan de voorkant zijn voor de minuscule stereo microfoons.

Software

De PanaCast 20 heeft extra software nodig voor de slimme functies. Zowel op Windows en MacOs hebben we de software in gebruik en het werkt identiek. Op de Mac komt een icoon in menubar waardoor de app direct op te roepen is. Overigens is de camera ook zonder software te gebruiken. Even snel aansluiten op een willekeurige pc of mac is geen probleem. Je hebt dat een standaard 4K webcam. De software heeft een klein venster waar je de functie in kan aanroepen. Zo kan je intelligente zoom activeren. De software zorgt dat je hoofd dan netjes in beeld blijft. De implementatie is erg netjes gedaan en het beeld beweegt soepel mee. Niet schokkerig zoals we bij veel goedkope cams met dergelijke functie zien. Er is ook een Pich=tue-in-Picture functie waarvan ons het nut even ontgaat. We hebben we diverse dingen mee zitten proberen, maar het voegt eigelijk niets toe. Je kan vanuit de console app ook de camera softwarematig laten inzoomen en pannen en tilten. Omdat het een 4K camera is, blijft er altijd wel goed HD beeld over. Voldoende voor een webcall met Teams, Zoom of Meet. De overgangen tussen de presets zijn hard en zonder transitie. Helaas kan je ook geen toetsen aan de presets toekennen. Wellicht is dat met een Streamdeck wel mogelijk, maar dat testen we later met de review van de Streamdeck Plus. Ook is het mogelijk om in de software de beeldkwaliteit handmatig in te stellen. Eigenlijk is de automatische instelling ronduit voldoende en zelfs goed.

Gebruik

Bij gebruik van de Panacast 20 bij Teams. Zoom of Google Meet online vergaderingen is de beleving van de kijker ronduit super. Telkens weer krijgen we complimenten over de kwaliteit van het beeld. Eigenlijk zeggen dergelijke spontane reacties al voldoende. Wil je zakelijk goed overkomen, dan is deze webcam daar qua beeld goed voor geschikt. Qua geluid zijn de meningen verdeeld. Gezien de ervaring van Jabra met audio hadden we ook meet audio mogelijkheden in deze webcam gezien. Dat zou de PanaCast een uniek product maken. De audio is goed maar niet super. Vaak zijn we toch maar de audio van een headset gaan gebruiken. De microfoon geeft gewoon veel ruimte geluid weer. Dat kan ook niet anders qua ontwerp. Jabra zou er goed aan doen om een draadloze clip-on mic te maken die je als companion met deze camera gebruikt voor hoogwaardige persoonlijke calls of misschien zelf voor opnames van uitleg, training of presentaties die je dan achter de computer met de cam opneemt. In dergelijke situaties heeft het volgen van de camera ook een extra functie. Voor nu is het duidelijk dat Jabra een kleiner handzamer formaat heeft willen maken van de Panacast en is daar deels ook in geslaagd. Een helder beeld, met goede intelligentie zoom, maar qua bediening en audio is meer nodig om een 10 te scoren. Dan zou de unit zelf 100 Euro meer mogen kosten met zo’n draadloze lavier microfoon. Dat zou dit een perfecte persoonlijke videocall/opname set maken. Nu is het enkel super beeld voor een prijs die veel ICT manager voor het hele bedrijf niet zullen aanschaffen en blijft het een product voor de zelfstandige professional.

De PanaCast 20 is een super camera met goede auto-follow of intelligente zoom. Qua audio is het goed, maar blijft een microfoon dicht bij de mond beter. Een clip-on mic zou dit een perfecte persoonlijke video set maken. Bediening van de software met shortcuts is zeker ook een wens voor eventuele updates. Het prijskaartje is het waard, maar zal zich beperken tot een niche van zakelijke professionals.

Plus

• Beeld
  • Intelligente zoom