Gamesir X2 Pro Gaming Controller for Android verpakking

Review: Gamesir X2 Pro Gaming Controller for Android

Vorig jaar waren we al redelijk onder de indruk van de gaming controllers die Gamesir produceert. Met de Gamesir X2 Pro neemt het jonge merk wat meer risico en brengt het een gamingcontroler dock voor Android smartphones die ook nog eens Designed for Xbox is.

Uboxing

De Gamesir X2 Pro komt behoorlijk compleet uit het doosje. Gamesir levert niet alleen een sticker van zichzelf mee met de documentatie, maar ook een setje siliconen grips die je over de thumbsticks kunt plaatsen. Sterker nog, je krijgt twee setjes. Een setje concave en een setje convex. Gamesir gaat er duidelijk voor dat je je niet voor kleine zaken terugkomt bij ze. Een goede instelling van het bedrijf. Tenslotte krijg je nog een harde etui om de controller in op te bergen om te voorkomen dat hij ligt te verstoffen, wat weer slecht is voor de analoge sticks.

Gamesir X2 Pro unboxing

Ontwerp

Wij ontvingen van Gamesir de zwarte uitvoering van de Gamesir X2 Pro. Hij is er ook in het wit. Daar we hem testen met de OnePlus 11 die eveneens zwart is, zeker de beste combinatie.

Gamesir X2 Pro

Net als vergelijkbare oplossingen, kiest Gamesir ervoor om een soort case met trekveer te ontwerpen. Je trekt hem uit elkaar, plaatst je smartphone en hij trekt zelf de smartphone strak in de controller. Gamesir heeft een relatief lange USB-C plug in het ontwerp opgenomen die verticaal scharniert. Zo houden ze rekening met de verschillende dikten van smartphones en formeel ook al met wie een case gebruikt. Echter valt dat laatste tegen. Zelfs met de superdunne case van mijn Vivo X80 Pro is de USB-C niet lang genoeg om contact te maken. In de praktijk zal je dus altijd je smartphone uit je cover moeten halen om gebruik te maken van de Gamesir X2 Pro. Dat is een gemiste kans, want zoveel moeite willen we doorgaans niet doen. Het alternatief was een bluetooth verbinding geweest, maar ik snap ook wel dat Gamesir liever een directe verbinding heeft in verband met mogelijk verlies van latency.

Gamesir X2 Pro unboxing

De fabrikant snapt kennelijk ook wel dat je mogelijk niet alleen Xbox games op je Android gaat spelen. Geen zorgen. Het protocol dat de controller gebruikt is redelijk generiek. Dus ook native Android games als Asphalt kunnen prima met de Gamesir X2 Pro controller overweg. Daarnaast kun je de positie van de AB-XY knoppen naar eigen voorkeur wijzigen. Gamesir noemt als voorbeeld de Switch, maar dat geldt natuurlijk voor meerdere games die je misschien in een emulator draait op je telefoon. Hoe dan ook, Gamesir laat zien goed te hebben nagedacht over hoe je zo veel mogelijk plezier uit de controller haalt.

Gamesir X2 Pro schouderknoppen

De Gamesir X2 Pro Gaming Controller for Android ondersteunt ook pass-through charging, maar dat hangt een beetje af van jouw smartphone. In veel gevallen zal je in de instellingen OTG even aan moeten zetten. Dan kun je jouw smartphone laden via de USB-C poort op de controller. De controller zelf trekt alle nodige stroom zelf uit jouw smartphone. Echt veel lijkt dat in de praktijk niet te zijn.

Kwaliteit

Kwalitatief stelt Microsoft nogal wat eisen aan het Designed for Xbox label. Dit voel ik meteen terug in de knoppen. De analoge sticks voelen vrijwel hetzelfde als die van de originele Xbox controller. Lekker strak. Echt alle knoppen zijn echt lekker clicky. Gamesir heeft hier duidelijk switches onder geplaatst en daarmee voor een net wat hogere afwerkingsgraad gekozen dan bij de standaard Xbox controllers.

Gamesir X2 Pro trekveer mechanisme

Een vergelijkbaar beeld zien we terug bij de schouderknoppen die zijn gebruikt. LB en RB zijn lekker clicky terwijl de LT en RT schouderknoppen keurig de intensiteit doorgeven aan de game, waardoor je lekker nauwkeurig gas kunt geven in een racinggame of net wat jij graag speelt.

Voor de switches maakt Gamesir gebruik van Kailh micro switches met een 0.6mm afstand. De miscroswitches moeten 3 miljoen clicks meegaan. De analoge triggers zijn Hall Effect magnetische sensoren. De analoge sticks komen van Alps.

Gamesir heeft ook een eigen app in Google Play staan waarmee je de werking van alle knoppen kunt checken en nalopen. Erg handig omdat je ook afwijkingen tussen de sticks en schouderknoppen kunt corrigeren.

Gamesir X2 Pro etui

En dan heeft Gamesir achterop nog een leuke bonus zitten. Namelijk een M1 en M2 knop die je vrij kunt configureren. Handig!

Compatibility

Ik gaf al aan dat het goed mogelijk is om native Android games te spelen. Daarnaast zie je op de foto’s dat ik Forza Horizon 5 speel via Xbox Game Pass. Ik hem ook Steam Link geprobeerd en ook dat werkt erg goed. Daarnaast geeft Gamesir aan dat Rainway, Moonlight, GeForce Now en Luna ook werken met deze controller.

Gamesir X2 Pro Forza Horizon 5

Qua pass-through charging hangt het een beetje af van jouw Android of hij kan opladen wanneer je de USB-C poort op de controller gebruikt. Dat is een beetje gokken, maar niet de grootste ramp als dat niet werkt natuurlijk. Qua smartphones moet jouw Android een lengte hebben tussen de 110~179mm.

Conclusie Gamesir X2 Pro Gaming Controller for Android

De Gamesir X2 Pro Gaming Controller for Android is echt een waanzinnig fijne controller voor Android smartphones. Jammer is wel dat we geen enkele smartphone hebben gevonden die met case in deze controller kan door de wat beperkte diepte van de USB-C plug. Hier zou Gamesir nog wat meer ontwerptijd in kunnen steken voor een volgende generatie. Wellicht zou het zelfs tof zijn als Gamesir nog een stap verder zet en analoge audio terugbrengt zodat je zero-latency audio hebt met een bedrade headset. Maar dan ben ik eigenlijk vooral aan het dromen. Het gaat erop wat er nu voor je ligt en dat is gewoon heel erg goed.

Gamesir X2 Pro kopen