Review: Evercade Alwa’s Awakening | Cathedral

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

• Twee enorm grote games
  • Erg uitdagend
  • Mooi 8-bit graphics

Op de huidige hardware zal het niet vaak voorkomen dat je een titel van de Nintendo Switch geport ziet worden naar de EvercadeEXP. Toch is dit het geval met Alwa’s Awakening. De headliner van deze Evercade cartridge.

Elden Pixels’ Alwa’s Awakening

Alwa’s Awakening verscheen eind 2018 al in de Nintendo Switch eShop en heeft nu ook haar weg gevonden naar de hardware van de EvercadeEXP. Het is daarmee een van de weinige relatief nieuwe titels die we in de Evercade collectie tegenkomen.

Alwa’s Awakening plaatst je in Westwood. Een prachtige wereld vol mensen die echt om elkaar lijken te geven. Die ideale wereld wordt ineens bruut verstoord door de kwaadaardige Vicar. Beschermd door vier beschermheren (protectors) maakt hij iedereen die in Westwood woont ten slaaf. Hij probeert zijn handen te krijgen op speciale ornamenten die hem van immense krachten moeten voorzien.

Voor zover de voorpret, want jij komt als de enigszins nietsvermoedende Zoe aan in Westwood en natuurlijk is het aan jou om de orde in het idyllische land te herstellen en Vicar van zijn troon te stoten.

Dat Evercade de weg inslaat om indie developers relatief nieuwe titels naar de console te laten brengen is echt super interessant. Alwa’s Awakening is grafisch en qua gemeplay engine een hommage aan de klassieke spelcomputer. Qua gameplay mechanics en storytelling zit de game weer veel dichter op wat we nu gewend zijn van grote titels. De game slaat daarmee een heerlijk bruggetje tussen de look & feel van toen en de diepte die we tegenwoordig zoeken in games.

Alwa’s Awakening neemt je na deze korte intro mee in een wereld die het moet hebben van platforms en puzzels. Dat de ontwikkelaars naar de vroege Zelda titels hebben gekeken zal daarin geen geheim zijn. Je beweegt dan ook letterlijk van scherm naar scherm en door opnieuw een scherm in te lopen, reset je in de meeste gevallen de aanwezige vijanden op dat scherm. Net als in Zelda is het niet het doel om alle kleine vijanden te verslaan, maar vooral om puzzels op te lossen.

De schermen waarin je speelt kunnen we best pittig noemen. Herinner je jezelf de eerste Mega Man games nog (Hint, die staan standaard op de EvercadeEXP)? Dat lijkt ongeveer de moeilijkheidsgraad die de leveldesigners voor ogen hebben gehad. Met andere woorden, het is heel gemakkelijk om dood te gaan tijdens het spel. Shit happens… a lot. Verwacht dus veel spikes, veel afgronden en monsters op plekken waar timing belangrijk is om ze te kunnen verslaan en zo verder te komen. Je kunt jouw voortgang wel regelmatig opslaan, maar niet zo vaak als bij moderne games. Alwa’s Awakening verwacht dus echt een retro-gaming mindset van jou als gamer.

De graphics van Alwa’s Awakening leunen meer naar 8-bit dan het 16-bit tijdperk. Het is de strakke gameplay die laat zien dat de developers iets meer ruimte nemen op de sterkere hardware van de evercade console. Alles loopt net wat vloeiender dan we in eerste instantie hadden verwacht bij een retro titels van deze omvang.

Alwa’s Awakening verscheen in 2018 op de Nintendo Switch. Zelfs in een duo-game cartridge uitvoering met de titel Alwa’s Legacy. Voor de Evercade release is besloten om Alway’s Legacy niet op te nemen op deze cartridge. Die titel vraagt heel wat meer van de hardware van consoles en is daarmee veel minder ‘retro’.

Decemberborn’s Cathedral

Zoek je het iets laagdrempeliger, dan kun je echt genieten van Cathedral van ontwikkelaar Decemberborn. Deze titel was al te vinden op Gog, PS4, Steam en Switch. Ook hier is het weer gaaf dat een moderne 8-bit titel de overstap maakt naar de Evercade. De port van de game is speciaal gemaakt voor Evercade.

Cathedral

Ook hier is het verhaal weer niet heel veel anders dan dat je er in je eentje op uit trekt om de wereld te redden van een kwade macht. In dit geval ben je een ridder Ook hier gaat het er weer om dat je scherm na scherm speelt en gaandeweg puzzels weet op te lossen. Ook hier unlock je nieuwe krachten waardoor je ook op plekken waar je al geweest bent, nieuwe dingen kunt ontdekken. Je krijgt in het spel op het gegeven moment zelfs een maatje die je helpt op plekken waar je zelf niet altijd bij kunt.

Wat opvalt aan Cathedral is hoeveel detail er is gaan zitten in het level design. Het is echt één van de mooiere games die we op de Evercade zijn tegengekomen. En ook qua speelbaarheid heeft het team echt extra stappen gezet ten opzichte van andere games die we op de Evercade hebben gespeeld. Denk bijvoorbeeld aan het laten zien van een kaartje op het pauzescherm. Zelfs de quests waar je mee bezig bent, staan er al op.

Cathedral

Alwa’s Awakening is niet voor de jonge gamer van nu. Die zal waarschijnlijk de ruggengraad missen om met de weinige spawnpunten te kunnen dealen. Voor oudere gamers die wel volhardend doorzetten is Alwa’s Awakening een fijne en enorme titel voor de Evercade die je Zelda-achtige momenten brengt als je weer eens een onmogelijk-lijkende puzzel weet op te lossen. Heerlijk!

Met Cathedral is het al niet veel anders. Gewoon een enorme game om te ontdekken in een heerlijke 8-bit stijl. Daarbij is de gameplay van Cathedral al een stuk toegankelijker dan die van Alwa’s Awakening terwijl de puzzels weer wat lastiger kunnen zijn.

Deze uitgave is cartridge nummer 27 uit de rode retro gaming lijn van Evercade.

Evercade Alwa kopen