Review: Engwe EP-2 Pro (E-Bike)

Peter Willemse beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

THE GOOD

  • Prijs
  • Opvouwbaar
  • Veel vermogen
  • Stoere looks
  • Gashendel
  • Comfortabele rij-ervaring
  • Inc Spatborden

THE BAD

  • Zwaar

E-bikes zijn niet meer weg te denken in ons straatbeeld. Waar in het begin alleen maar plaats was voor lompe fietsen die een soort van “extraatje” uitgerust waren met een accu, zijn vandaag de dag de E-bikes niet van de gewone fiets te onderscheiden. Hoe subtiel sommige designs zijn van de eerder geteste merken op gadgetgear, zo extravert is de fiets die wij deze keer hebben getest. De Engwe EP-2 Pro. Een ware eyecatcher die ons keer op keer wist te verbazen. Benieuwd hoe? We nemen de Fiets van top tot teen door!

 

 

Unboxing

Er wordt een gigantische doos afgeleverd! De opdruk ervan laat weinig ruimte voor vragen over de inhoud 🙂 Yes!! De Engwe EP-2 is gearriveerd! We kunnen natuurlijk niet wachten om direct te beginnen met het uitpakken en in elkaar zetten van de elektrische Vouwbare Fatbike! Een hele mond vol, maar geen woord teveel!

De verpakking binnenin was zeer goed verzorgt, maar dat betekent ook dat er veel stappen nodig waren om de fiets op te bouwen. Ik heb niet geteld, maar er moeten wel 30 tie wraps doorgeknipt zijn. Zoals op de foto’s goed te zien is, kan de fiets niet beschadigd uit de doos komen. Dit is erg professioneel verpakt en zeker niet op bezuinigd. Nice

Specificaties

Kleur: Zwart
Framemaat:75
Materiaal frame:Aluminium
Wielmaat:20 Inch
Product gewicht: 28 kg

Motor & accu

Fietsmotor: E-motion
Positie motor: Midden
Accupositie: In frame

Overige kenmerken

Aantal meegeleverde accu’s/batterijen: 1
Aantal ondersteunings standen: Max 7 standen
Accu: Uitneembare accu
Actieradius: 75 tot 100 km
CE markering: Zichtbaar
Gewicht: 28 kg
Inclusief bagagedrager: Ja
Maximale snelheid:45 km/h
Speed Pedelec: Ja
Type fietsaccu: Lithium Ion
Type frame: Low Frame
Type sensor: trapondersteuning Krachtsensor
Type vering :Geen vering
Watt: 750 W

Assemblage

Het in elkaar zetten is erg makkelijk en is gebeurt zonder handleiding. Eigenwijs als ik ben probeer ik dat altijd eerst. Wat betekend dat het geheel dus logisch bedacht en ontworpen is. Binnen een half uur staat er een monster van een Fatbike voor me, en dat is toch écht aanzienlijk korter dan ik van te voren had verwacht.

 

Wat valt op?

Ja, wat natuurlijk als eerste gelijk opvalt, zijn de enorm dikke banden. Ze zijn niet alleen erg dik, maar hebben ook nog eens heel veel profiel. Ze schreeuwen bijna om zand en modder.

Wat je wellicht óók opgevallen zou kunnen zijn is, dat de Engwe EP-2 een 750 wat achternaaf motor heeft met maar liefst 80Nm koppel. Er zijn vijf niveaus van trapondersteuning, eenvoudig in te stellen met de knoppen aan de linkerkant. Aan de rechterkant zit ook een halve gashendel waarmee je de motor kunt bedienen, dan is trappen niet nodig. Die 750 Watt, is aanzienlijk meer (3x) is de fietsen die wij doorgaans testen. Deze fiets valt dan ook onder de speedpedelecs. Wat de wetgeving hier allemaal over zegt, gaan we nog een special over schrijven en is binnenkort te lezen. De zeven versnellingen tellende Shimano-aandrijving (14-28 achter, 42 voor) schakelt betrouwbaar en biedt een versnellingsbereik dat geschikt is voor normaal stedelijk terrein.

De verende voorvork heeft een veerweg van 61 mm. Hij heeft een voorbelasting die aan te passen is, dit zorgt écht voor een hele relaxte rijervaring, ook op onverharde ondergrond. Er is ook een blokkeeroptie (geen demping) ,wat ik op prijs stelde bij het rijden in de stad. De banden met hoog volume zorgen voor veel demping, zelfs zonder dat de vork is ingeschakeld.

De mechanische schijfremmen zijn voldoende, maar een voelen een beetje sponzig aan. Maar ze remmen uitstekend. Ook bij hogere snelheden staan we snel stil en geeft me de zekerheid die je wilt hebben tijdens de rit.

De lithium-ion batterij zit in de bovenbuis. Het duurt ongeveer zes uur om hem op te laden en Engwe claimt een bereik van meer dan 100 kilometer, wat natuurlijk afhankelijk is van het gewicht en de rijomstandigheden.

Er is een sleutel nodig om de accu te verwijderen en de motor te laten draaien. Ik waardeer dit als een veiligheidsvoorziening. Bij veel vergelijkbare fietsen is een sleutel nodig om de accu te verwijderen, maar niet om de motor te starten. Verwijder gewoon de sleutel als je de winkel binnenloopt en het is veel minder waarschijnlijk dat een opportunistische dief er met je bijna 30 kilo zware e-bike vandoor gaat als hij hem niet gestart krijgt.

De opties van het LCD scherm zijn gigantisch. Je kan de fiets helemaal naar je eigen hand toe zetten qua instellingen. Zo kan je het aantal ondersteuning standen zelf bepalen, maar ook hoeveel volt er per stand gegeven wordt. Zo kan je perfect je gewenste snelheid dus ingeven per ondersteuning stand. De maximale snelheid en de aanduiding (km/Mile) hiervan is aan te passen. De grootte van de banden is ook aan te passen om een zo accuraat mogelijke snelheid aan te kunnen geven. Ook is er mogelijkheid tot cruise controle. Deze functie is standaard ingeschakeld en als je het gaspedaal langer dan een paar seconden op een bepaalde stand houdt, probeert hij dat vermogen vast te houden, zelfs nadat je het gas hebt losgelaten en totdat je op de rem trapt.

Het inklappen van de fiets gaat in twee stappen. Er is een hendel op de stuurbuis waarmee je de stuurpen kunt openen en inklappen, en een hendel in het midden van het frame waarmee je de fiets kunt openen en inklappen. Je  kunt zelfs wat meer ruimte besparen door het zadel te laten zakken en de aandrijfzijde in te klappen.

Rij ervaring

Tsja, na het in elkaar zetten is het dus direct tijd om te gaan rijden natuurlijk. Nu wel even gespiekt in de gebruiksaanwijzing, want wat ik niet wist, is dat de fiets een contactslot heeft en je dus de sleutel naar de gewenste kant moet draaien, om de fiets aan te kunnen doen. Dat wetende gaan we natuurlijk de stand 5 inschakelen, en knallen we bijna met lichtsnelheid door het gangetje heen! WAT.EEN.POWERRRR!

Niet normaal, ik heb al een aantal e-bikes mogen testen, maar dit is écht van een andere categorie. Wauw! De fiets trekt dus enorm hard op, maar op zich wen je daar snel aan, en is het vooral erg genieten op de rechte stukken en ook het bochten werk. De extra dikke banden hebben een groot raakvlak qua contact met de weg en geven je een heerlijke veilige rij ervaring. Wat opvalt is dat je veel bekijks hebt met de fiets. Je valt op. Mensen draaien hun hoofd om wanneer ik langs kom en ja dat is ook wel te begrijpen. Het design is ook gewoon anders en valt direct op. Slim gedaan om er een vouwfiets van te maken, al denk ik dat er weinig mensen die bijvoorbeeld dagelijks met de trein reizen voor deze fiets zullen kiezen, al is het alleen al vanwege zijn gewicht. Wél handig is de fiets voor als je wilt scheuren op ruig terrein, waarbij je de auto nodig hebt om er eerst te komen, vanwege de afstand. Dan vouw je de EP-2 gewoon op en gooi je hem in de kofferbak of achterbank. Ideaal dus!

Conclusie

We kunnen concluderen, dat we een hele toffe E-bike getest hebben. Zijn Design én prestaties zijn uniek. Zoiets hebben we nog niet eerder getest. De fiets rijd echt heerlijk. Het korte stuur wat ook nog eens lekker dichtbij zit geeft veel gevoel wat de dikke banden door geven. Het is wel even wennen in het begin, maar nu gooi en smijt ik probleemloos de EP-2 Pro door de bochten. Die dikke banden zorgen voor een stoere look, maar ze bezorgen ook nog eens voor een zeer comfortabele rij-ervaring.  De gashendel is ook erg fijn, echter gebruik ik de fiets hierdoor bijna vaker als soort brommer dan fiets. Maar dat ligt meer aan mij waarschijnlijk 😉

Ja, wat valt er af te kraken aan deze Fatbike? We moeten altijd kritisch zijn en wat aan te merken hebben. De plaats van het contactslot zou ik veranderen. Het plaatsen van de sleutel is wat onhandig nu, én opspattend vuil zoals modder en zand maar ook water kan in het slot komen. Goed schoon houden dus. Verder is de snelheid van de fiets erg hoog in te stellen. Wat oom agent en de Nederlandse wet hier van vind gaan wij even uitzoeken. Maar logisch gedacht, zou je wanneer je harder gaat dan 25 km/u sowieso een helm op moeten hebben en het voertuig voorzien hebben van een verzekeringsplaatje. Nogmaals we zoeken het uit voor je om problemen in de toekomst te voorkomen. Verder rijd de fiets heerlijk en brengt dagelijks een glimlach op mijn gezicht. En met een prijs van om en nabij de 999,- is de fiets erg scherp in de markt gezet. Ik denk dat we óók mede daar door binnen korte tijd veel meer van dit soort fietsen gaan zien.

Click hier voor de laagste prijs

 

 

Eén reactie

  1. Hoi Peters,

    Weet je toevallig is om dit voertuig wel legaal te maken voor de Nederlandse wegen? Bijvoorbeeld door het te laten keuren bij de RDW en er dan een kentekenplaat op te laten zetten? Ik ben erg benieuwd, het lijkt me namelijk een enorm fijne ebike, maar doordat hij illegaal is ben je helaas niet verzekerd, wat mij toch zorgen baart.

    Groet,
    Bjorn

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Peter Willemse

Peter Willemse