Bayonetta 3 Cover

Review: Bayonetta 3 (Switch)

• Enorm snelle actie
  • Toffe vormgeving
  • Lekkere soundtrack

• Violetta is te weinig speelbaar

Welkom in mulitverse madness. In dit derde deel van Bayonetta wordt onze Umbran heks bedreigt door Singularity. Een kwaadheid die zogenaamde Chaos Gears bedreigt. Aan Bayonetta de taak om de Chaos Gears in ieder universum voor haar zelf te behouden en Singularity te verslaan.

De eerste Bayonetta game verscheen in 2009 in Japan en werd bedacht door Hideki Kamiya, de bedenker van Devil May Cry van Capcom. In de game draait het om de heks Bayonetta. Een heks die niet alleen magie gebruikt tijdens haar hack ’n slash gevechten, maar ook twee pistolen.

Het eerste deel wist 1.35 miljoen exemplaren te verkopen. Deel twee kwam in 2014 exclusief uit op de nintendo platformen. Op de Wii U wist Nintendo er 300.0000 te verkopen en later op de Switch nog eens 400.000 in de eerste 9 weken na release. Het totaal zal nog wat hoger liggen, maar daar hebben we geen cijfers over gevonden.

Bayonetta 3

Okay eerst even het meest schokkende nieuws. Ontwikkelaar PlatinunGames heeft een compleet nieuwe stemactrice aan het werk gezet om Bayonetta een stem te geven. Voor fans van de series kan dat even slikken zijn.

Eerder Bayonetta games speelden een lang verhaal uit. Met dit derde deel gooit de studio het dus over een heel andere boeg. In verschillende universums moet je voorkomen dat Singularity de Chaos Gears in handen krijgt. Ieder universum kent daarbij echt een eigen verhaal, bestaande uit drie hoofdstukken en met compleet andere personages. Nouja, Jeanne, Luke en Enzo zien we wel steeds weer voorbij komen. Natuurlijk in hun eigen versies in de verschillende universums.

Gedurende je reis door de universums speel je steeds weer nieuwe wapens en demonen vrij om mee te vechten. De progressie gaat van universum naar universum, waardoor je niet steeds het gevoel hebt echt vanaf 0 te moeten beginnen. Dit geldt ook voor de moeilijkheid. Ook die bouwt netjes mee op, waardoor je ook echt naar een intens eindspel aan het opbouwen bent.

De wapens die je vrijspeelt, hebben allemaal een eigen skilltree waarin ze zichzelf kunnen ontwikkelen. Hiervoor verzamel je tijdens het vechten orbs. Die krijg je als beloning voor het uitvoeren van combo’s op vijanden.

De demonen die je verzamelt, worden tijdens jouw gevechten jouw Demon Slaves. Je kunt ze oproepen en ze moeten met je meevechten. Let wel op dat je bezit moet nemen van de demon om met de demon te vechten. Op dat moment staat Bayonetta kwetsbaar in de arena. Dus je moet tijdens deze gevechten wel je best doen om te voorkomen dat Bayonetta wordt afgeslacht terwijl jij net lekker met je demon bezig bent.

Je kunt altijd drie demons met je meenemen wanneer je het gevecht in gaat. Welke goed bij jou passen hangt van jouw gevechtsstijl af. Je zult al snel persoonlijke voorkeuren ontwikkelen.

Het spelen met demonen is in het begin best uitdagen. Om als jouw demon slave te spelen moet je de ZR knop ingedrukt houden. En dus ook op tijd loslaten om weer als Bayonetta te vechten. Dit vraagt in het begin van het spel erg veel gewenning.

Bayonetta kan in deze titel ook torture aanvallen uitvoeren zonder eerst magic op te bouwen. De aanvallen zijn meteen beschikbaar.

Naast Bayonetta brengt de game nog wat afwisseling door je met Viola te laten spelen. Een meid met een compleet ander karakter en daarmee een compleet andere speelstijl om jou op de proef te stellen. Viola werkt bijvoorbeeld maar met één demon en maar één soort wapen. De demon van Violetta kan wel zelf vechten, maar op dat moment heb jij alleen je blote handen om mee te knokken.

Waar je in Bayonetta 2 altijd terug kon naar de Gates of Hell om je wapens aan te vullen, is dat echt op de schop gegaan in dit derde deel De Gates of Hell levert je alleen nog nieuwe outfitjes, accessoires en lolly’s. Alleen als je nog een savegame van het vorige deel hebt zou je hier twee wapens kunnen aanschaffen, maar dat is het dan ook. Daarmee is de rol van Robin, de eigenaar van de bar Gates of Hell ook flink ingeperkt. En ja, dat werkt heel veel fijner.

Replay waarde

Heb je de chaos van Bayonetta 3 overleefd, dan speel je de Witch Trails vrij. Die krijg je na de credits en stellen je verder op de proef. Je kunt in de verschillende levels een extra uitdaging vrijspelen door de dieren daar een Umbral Tear of Blood te geven en daarmee krijg je weer extra moon pearls en witch hearts. Het stopt dus zeker niet na de credits.

Conclusie Bayonetta 3

Bayonetta 3 levert dezelfde snelle actie uit deel twee, maar is wel wat eenvoudiger geworden om te spelen. Hiermee is de hack ’n slash titel voor heel war meer gamers toegankelijk geworden. De verhaallijn steekt lekker in elkaar en is weer compleet over de top, zoals we van de titel mogen verwachten. Bepaalde elementen krijgen misschien niet altijd helemaal de aandacht die ze verdienen. Denk aan het speelbare karakter Violet dat wel veel variatie toevoegt, maar niet heel veel speelbaar is.

Bayonetta 3 kopen