Arjan Olsder
Arjan Olsder

Adobe MAX: Substance 3D geeft je de vrijheid creatief te zijn in het metaverse

Niet alleen Adobe nam de stage tijdens Adobe MAX, maar ook Meta (Facebook) was aanwezig voor de introductie van een compleet nieuwe tool; Adobe Substance 3D.

Substance 3D is een nieuwe tool ontwikkeld om content te bouwen voor metaverses, waaronder die van Meta zelf. Zo is er een 3D modeller waarmee je met een Meta Quest 2 VR bril digitale creaties kunt maken, maar ook op de PC en Mac kun je compleet los gaan.

Zo kun je foto’s die je van een object maakt gebruiken om het object om te zetten naar een 3D model met accurate kleuren. Ook is het mogelijk om direct 3D objecten vorm te geven.

Adobe gaat voor de release van Substance 3D niet over één nacht ijs. Het bedrijf heeft al diverse content makers kennis laten maken met de tool. De volgende bedrijven zijn al druk met het produceren van content via Substance 3D: Activision, Ben & Jerry’s, Hugo Boss, Electronic Arts, Epic Games, NVIDIA, Roblox, Salomon, The Coca-Cola Company, Ubisoft en Unity.

Om het werken met Substance 3D behapbaar te houden, heeft Adobe de verschillende creatieve taakgebieden opgesplitst in programma onderdelen:

  • Substance 3D Painter – Breng direct texturen en kleuren aan op 3D modellen.
  • Substance 3D Stager – Creeer 3D omgevingen voor het opbouwen van fotorealistische renders.
  • Substance 3D Designer – Maak jouw eigen materialen om jouw objecten mee vorm te geven.
  • Substance 3D Sampler – Dit is de tool waarmee je foto’s van een object omzet in een 3D object.
  • Substance 3D Modeler – Met deze tool maak je zelf 3D modellen.
  • Substance 3D Assets – Dit is een bibliotheek van Adobe zelf met 15.000 3D modellen, lichten, materialen etc.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.