Splatoon 3 Cover

Review: Splatoon 3 (Nintendo Switch)

• Toffe arena's
  • Leuke single player
  • Fijne humor
  • Erg tactische shooter

In 2015 was het Nintendo die debuteerde met een kindvriendelijk alternatief voor het populaire Call of Duty. Met verfspuiten en bloedserieuze, competitieve gameplay wist Nintendo met haar inklings de harten van vele gamers te stelen.

Het succes

Het succes van Splatoon in 2015 was enigszins verrassend. De titel kwam namelijk exclusief uit op de Nintendo Wii U console. Hoewel de Wii een enorm succes was, was de Wii U console dat niet echt. Toch waren ook wij hier op de redactie toen al onder de indruk van wat Nintendo presenteerde.

Hoewel je zou denken dat Splatoon niet heel veel meer omarmt dan een kinderlijke shooter, blijkt niets minder waar. De game bood waanzinnige arena’s en waanzinnige tactische diepgang.

Toen Nintendo in 2017 met de Switch op de markt kwam, duurde het dan ook niet lang voor Splatoon 2 naar de console kwam. Waar de eerste Splatoon op de Wii U  een kleine 5 miljoen keer over de toonbank schoof, wist Splatoon 2 een kleine 12 miljoen keer te verkopen. Het was een blockkbuster op de handheld van Nintendo. Niet raar dat Nintendo de release van Splatoon 3 meteen gebruikt om ook een limited editie van de Nintendo Switch OLED te presenteren.

Qua gameplay waren er overigens weinig verschillen te bespeuren tussen de eerste twee Splatoon games. Deel 2 bevatte vooral meer wapens, levels en game modus.

Wat is Splatoon!?

Splatoon is een team-based shooter. In plaats van kogels, bommen en granaten, werk je met inkt uit inktspuiten, emmers en rollers. Je wint niet per se door een ander te beschieten, maar vooral door tactisch de wereld in jouw kleur te verven. De karakters in de game noemen we Inklings. Dit zijn een soort tieners die kunnen veranderen in een soort inktvissen.  Als tiener kun je ze toffe outfits geven die ook weer invloed hebben op de prestaties. Als inktvis kunnen ze de verf gebruiken om zich tactisch door levels te bewegen. In inktvisvorm vul je jouw voorraad inkt aan, maar beweeg je ook sneller en speelt zwaartekracht geen rol meer.

Splatoon 3

Niet geheel verrassend, blijft de kern van de game hetzelfde. Het is vooral de single player waar je het echte verschil gaat ervaren. Het is niet langer een tutorial die je leert hoe de game werkt. Je krijgt echt een verhaal. De wereld van Alterna wordt namelijk bedreigd door een nieuwe, donzige inkt. De Inklings moeten die inkt uit hun wereld zien te verbannen door viseieren te verzamelen. Nadat de eerste levels je de gameplay aanleren, moet je daarna al snel meer ingewikkeldere puzzels gaan oplossen om verder te komen. De game voelt hier en daar zelfs een beetje als een platformer in plaats van een shooter.

Naast deze nieuwe content zien we ook dat de developers de switch beter snappen. De game ziet er niet alleen beter uit, maar weet ook veel stabieler te presteren de hardware. De game speelt echt extreem soepel.

Daarnaast is er natuurlijk de multiplayer. De good old 4 vs 4 team based shooter actie die we gewend zijn van de eerste twee delen. Je gaat elkaar nu met nieuwe wapens te lijf en ook de moves zijn geteaked. Ook heb je weer leuke, nieuwe accessoires die je nog meer tactisch voordeel kunnen bieden in de levels.

Conclusie Splatoon 3

Splatoon 3 is een waardige opvolger voor de eerste twee edities van de game. Splatoon 3 biedt vooral meer content, maar vernieuwt in de details ook de gameplay. Bovendien laat Splatoon nu zien ook een sterke single player campaign op te kunnen zetten. Iets waar we Call of Duty natuurlijk ook voor waarderen. Het is absoluut weer een must-have voor de Switch.

Splatoon 3 kopen