Review: Honbike HF01 Elektrische vouwfiets zonder ketting

E-bikes zijn niet meer weg te denken in onze samenleving. Zelden spot ik nog iemand die op een “gewone” fiets aan het fietsen is, en als je er eentje ziet dan haal ik ‘m altijd snel in 😉 . Tja e-bikes rule! Ze worden steeds mooier en lichter. De grote zware accu’s achterop de bagagedrager zien we eigenlijk in alle nieuwe modellen niet meer terug. En dat is maar goed ook, want eigenlijk kan dit anno 2022 écht niet meer. Dat door ontwikkelen van e-bikes is iets waar ik erg van kan genieten. Zo testen we al eerder de eerste elektrische fiets met een aandrijf riem in plaats van een ketting. Nu komt Honbike met een nóg verdere doorontwikkeling op dit onderwerp. De e-bike die ik getest heb heeft namelijk geen ketting of riem aandrijving, maar een cardan aandrijving! Voor ons nieuw en moesten we dit zo snel mogelijk grondig testen.

 

Honbike wil producten creëren voor een betere stedelijke mobiliteit, voor de meest voorkomende verplaatsingen in ons dagelijks leven. Makkelijk te berijden, makkelijk te onderhouden, makkelijk mee te nemen, makkelijk te gebruiken. Betaal alleen voor de noodzakelijke onderdelen zonder geld te verspillen aan aantrekkelijke maar zelden gebruikte functies. Snijd het overbodige weg om er de juiste en praktische onderdelen aan toe te voegen, zodat de e-bike geschikt wordt voor de dagelijkse fietser, voor de persoon om dagelijks van te genieten. Door bewust na te denken en te creëren, willen we producten leveren die onze klanten in staat stellen om plezierig en comfortabel te reizen en te leven.

Unboxing

Yes! Ladies and gentlemen…. We’ve got him! De allereerste elektrische vouwfiets die wij op gadgetgear gaan testen is hier! En daar zijn we best een beetje gespannen door, want we zijn erg benieuwd naar de prestaties van de fiets, maar ook vooral naar het gebruik er van en fietservaring. Kortom, snel zaak dus om de fiets uit zijn verpakking te halen en in elkaar te zetten. Let’s Go!!

Zoals op de foto’s goed te zien is, gaat Honbike serieus om met het goed verpakken van haar producten. Alles zit muurvast in dik foam-achtig materiaal zodat er bij het vervoer niets kan beschadigen of stuk kan gaan. Hier is goed over nagedacht, en je krijgt direct het gevoel dat het gaat om een serieuze speler.

Assemblage

De fiets is binnen no-time uit de doos en dan is het zaak om de gebruiksaanwijzing erbij te pakken en in elkaar te zetten. De stappen worden goed weer gegeven in de duidelijke beschrijving en er staat binnen een kleine 10 minuten een pracht van een (vouw)fiets voor me!

Wat mij opviel was het gemak waarmee de fiets zich in elkaar laat zetten. Hij zit logisch in elkaar en er écht over nagedacht. Niet alleen over de assemblage, maar gewoon over de hele fiets zelf. Check maar eens alle specificaties en features, heb je even? Want dat zijn er nogal wat!

Specificaties

  • Totale lengte: 154,5 cm 
  • Stuurhoogte: 106 cm
  • wielbasis: 101.5 cm
  • Minimale zithoogte: 73 cm
  • Maximale zithoogte: 82,5 cm
  • Shaft Drive Lengte: 41cm
  • Stapover Hoogte: 51 cm
  • Wieldiameter: 50 cm
  • Bovenbuislengte: 45cm
  • Stamhoogte: 30,6 cm
  • Stuurlengte: 59 cm

Opgevouwen

  • Lengte: 99cm
  • Hoogte: 84 cm B
  • Breedte: 45,5 cm

Design en features

Check dit ontwerp! Geniaal vind ik het. Onderhoudsvrij en solid as a rock! Hiermee zet je markt op scherp vind ik. Innovatie ten voeten uit! Goed voor 50.000 onderhoudsvrije kilometers!!

Het is niet alleen de radicale aandrijving die de Honbike onderscheid van haar concurrentie, want nog maar even door te gaan wat Honbike nog meer anders gemaakt heeft zijn de remhendels, om te beginnen zijn de remhendels ontworpen in de omgekeerde richting van een standaardhendel, scharnierend vanaf het uiteinde van de stang. Het idee is dat ze niet aan kleding blijven haken of vast komen te zitten, vooral niet als de Honbike is opgevouwen. Echt super slim dus. En het ziet er ook nog eens echt cool uit.

Ook het frameontwerp is ook uniek te noemen. De enkelzijdige wielophanging ziet er niet allen echt heel tof uit, het brengt óók nog eens voordelen met zich mee. Zo is het dus niet nodig om het(Magnesium) wiel te verwijderen, om een  ​​lekke band te repareren.

Ja en wat ook gelijk opvalt is het zadel natuurlijk, uniek in zijn soort. goed bedacht, want hij ziet er tof uit en wat vooral belangrijk is, hij zit erg comfortabel.

Het houd maar niet op, want de HF01 heeft nog meer in petto, namelijk dat de fiets beschikt over 3 sensoren!

  1. De sensor voor veiligheidswaarschuwing helpt de snelheid en het koppel van uw draaiende wielen te bepalen.
  2. Hoekwaarschuwingssensor schakelt motorvermogen uit wanneer uw e-bike een hoek van >30° maakt om te voorkomen dat u valt wanneer u een bocht maakt.
  3. De gyroscoopsensor helpt moeiteloos en evenwichtig te sturen in de dynamiek van uw e-bike.

Rij ervaring

Ja, en dan is het eindelijk tijd om te vertellen hoe deze fiets nou daadwerkelijk fiets. Want zeg nou zelf, hij heeft alle toeters en bellen die een liefhebber voor innovatie zoekt in een e-bike, maar hij moet wel presteren, én lekker fietsen uiteraard. En die eerste rij ervaring is helemaal prima. Wel eerst de bandjes oppompen, want dat kan snel over het hoofd gezien worden wanneer je de fiets in elkaar gezet hebt. Ook zal je het niet direct heel erg merken dat de banden wat zacht zijn, maar je gaat wel inleveren natuurlijk op je actieradius.

Zo gezegd zo gedaan, we gaan een lekker stukje fietsen en wat is de zitpositie toch fijn. De motor kickt fijn in en we zitten in een rap tempo op de 25 km/p. Wat ook opvalt is dat je veel bekijks trekt met de fiets. Je valt op. De Honbike valt op door zijn bijzondere ontwerp en laat vaak de hoofden even omdraaien. Leuk zeg! Het fiets natuurlijk wel heel anders dan op mijn eigen e-bike, maar dat komt omdat de Honbike natuurlijk een stuk korter is dan een reguliere fiets, en dat merk je goed wanneer je bijvoorbeeld door de bochten gaat. Dit vergt enige aanpassing in rijstijl, maar daarmee is dan ook alles gezegd daarover.

Conclusie Honbike HF01

Ik test graag eerst uitgebreid een e-bike voordat ik ga beginnen met schrijven. Dit omdat elke fiets in het begin vaak super aanvoelt en alles het prima doet. Bij de B fabrikanten merken je al na een week of 2/3 dat de accu al minder wordt of dat er allerlei geluidjes gaan ontstaan die je niet hoorde toen je in de eerste week op de fiets reed. Dus ik kan na 2 maanden vaak pas écht een oordeel vellen. En zo het geschiede 🙂

Na een intensieve testperiode kan ik met klem verzekeren dat de Honbike HF01 er niet allen uitziet als de nieuwe benchmark qua elektrische (vouw) fietsen, maar het maakt zijn verschijning ook écht waar. Met al haat features en strakke design is het een koploper in haar sector. Hij fiets heerlijk, verwacht niet dezelfde prestaties als van een “normale’ niet vouwbare fiets, want hier zit simpelweg niet zo’n actieradius op als een dergelijke fiets. Daar Heeft Honbike er óók nog 1 van trouwens, en die gaan we ook zeer uitgebreid testen. Maar dit nog even terzijde. De HF01 is natuurlijk niet voor niets een vouwfiets. Ideaal om vanuit huis, naar het station te rijden, en mee te nemen de trein in. Om vervolgens lekker verder te shinen op weg naar je plaats van bestemming. Daar is hij perfect voor! Zie hieronder de Honbike HF01 in zijn element!

Het in elkaar vouwen van de fiets is in het begin best een beetje zwaar, echter komen we er al snel achter dat dit nieuwigheid is in combinatie met gewenning en handigheid krijgen met de fiets. Het enige nadeel/verbeterpunt wat ik kan vinden is het gewicht. Voor een vouwfiets is een gewicht van ruim 20 kilo best zwaar. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel natuurlijk. Want dit gewicht komt doordat er gebruik gemaakt is van zeer degelijk materiaal en zal dus zeker niet snel stuk gaan. Ik ben erg tevreden over de HF01, het stoere uiterlijk gecombineerd met alle innovatieve features maakt deze vouwfiets tot de top die er op dit moment is!

Check de laagste prijs bij Honbike

 

Peter Willemse beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

THE GOOD

  • Unieke aandrijving
  • Strak design
  • Magnesium velgen
  • Afneembare batterij
  • Veel features

THE BAD

  • Gewicht

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.