Review: Xenoblade Chronicles 3 (Nintendo Switch)

• Over de top verhaallijn
  • Sterk uitgewerkte karakters
  • Enorm veel verhaal
  • Enorm veel sidequests

• De gameplay is zo enorm breed, dat deze overweldigend kan zijn wanneer je niet voldoende tijd hebt om je echt op deze game te storten
  • Teveel cutscenes

Het is RPG weekend bij GadgetGear. De afgelopen twee weken mocht ik me namens de redactie niet alleen vastbijten in Live a Live, maar ook de nieuwe Xenoblade Chronicles 3, waarvoor Nintendo ook al een uitbreidings pas beschikbaar heeft.

De Xenoblade saga staat toch wel een beetje bekend om haar over-de-top RPG stijl die we herkennen aan absurde maar waanzinnig toffe omgevingen waarin de game zich afspeelt. Bij Xenoblade Chronicles is dat niet anders, zoals je in deze review leest.

Het verhaal

Heb je nog nooit eerder ven Xenoblade gehoord, maar krijg je bij het lezen van de intro van de review al zin? Geen zorgen. Alle Xenoblade delen staan op zichzelf. Wanneer je de eerdere games niet hebt gespeeld, ontbreekt het je echt niet aan essentiële voorkennis. Er zijn zelfs geen verwijzingen naar de eerdere verhalen. Je kunt dus gewoon met deze game starten.

Xenoblade Chronicles knalt je keihard in een waanzinnige wereld. Eigenlijk zoals we gewend zijn. Je speelt in de door oorlog verscheurde wereld van Aionios, waar de mensen maar 10 jaar worden. Overigens worden nieuwe inwoners in pods gekweekt. De verschillende facties die in de wereld van Xenoblade Chronicles 3 strijden zijn constant bezig om de ‘ flame clocks’ te vullen om zo in leven te blijven. Daarnaast is een deel van het volk druk aan het spelen op speciale fluiten om zo de doden te converteren naar een soort licht.

Hoewel het verhaal op de planeet Aionios even bizar als creatief is, is de vertelling van het verhaal niet altijd even vlot. Xenoblade Chronicles blijft een typische RPG met heel, heel, heel veel teksten om doorheen te klikken. En dan zijn er ook nog heel veel cutscenes die niet altijd evenveel toevoegen aan het verhaal. Dit is ook mijn grootste punt van kritiek op het spel. Door de vele teksten en cutscenes, heb ik met enige regelmaat het idee dat de vaart er een beetje uit raakt. Overigens zorgt dit er wel voor dat je zo’n 150 uur te spelen hebt in het spel.

Dat doe je natuurlijk niet in de hoofd verhaallijn. Xenoblade Chronicles 3 zit ook barstensvol sidequests. Velen hiervan voelen zo belangrijk aan voor de beleving, dat het bijna raar is dat ze optioneel zijn. Hier haal je dus echt nog heel veel plezier uit. Je krijgt vaak ook best interessante beloningen zoals meer achtergrondinformatie over de karakters waarmee je speelt en zelfs nieuwe karakters voor in jouw team. Overigens maakt het spel wel heel duidelijk hoe belangrijk een sidequest kan zijn.

Naast de bizarre wereld en het overall verhaal, zijn ook de karakters waarmee je speelt heel goed uitgewerkt. Hoewel ze redelijk stereotype zijn voor RPG’s, lopen ze wel echt over van verhaal en zijn ook de eigenschappen goed in balans. De makers hebben ook het gros van de teksten ingesproken. Dat voegt ook veel toe aan de ervaring.

Wanneer je door Aionios reist, wordt je regelmatig geconfronteerd met mensen, robots, beesten en andere wezens die je aanvallen. De vele verschillende vijanden geven gevechten de nodige tactische diepgang. De karakters waarmee je speelt vallen in klassen die je weer kunt uitwisselen. Niet alleen met elkaar, maar ook met andere NPC’s in het spel. Dit is enorm belangrijk om te zorgen dat jouw karakters snel groeien.

De gameplay is zo indrukwekkend groots, dat de game je niet alleen in het begin, maar na uren spelen nog steeds zal overladen met tutorials en hints over de gameplay. Dit is dus zeker geen RPG die je zo af en toe even oppakt om te spelen.

Grafisch overweldigend

De waanzinnige wereld van Aionios is fantastisch vormgegeven, maar we merken wel dat we het maximale van de Nintendo Switch vragen. Zelfs het OLED model op de redactie trekt het niet om altijd op tijd alle hi-res texturen te laden. Misschien is deze game gewoon net iets te ambitieus voor de hardware van Nintendo en een voorbode van de diep gekoesterde wenst op een Switch met een modernere chipset dan die van Nvidia die er nu in ligt.

Conclusie Xenoblade Chronicles 3

Xenoblade Chronicles 3 is zeker geen RPG voor de verloren 5 minuten. De game vraagt je echt een enorme tijdsinvestering te maken en de game echt de aandacht te geven. In ruil daarvoor krijg je een game waar de fantasy letterlijk vanaf druipt met meer content die nog lijkt te volgen in de maanden die komen.

Xenoblade Chronicles 3 kopen