Nokia G10
Picture of Arjan Olsder
Arjan Olsder

Wacht.. produceren smartphonemerken niet zelf hun smartphones!?

We gaan terug naar 1997. In de schappen lagen PDA’s. De Qtek 9090, i-mate PDA2K en O2 XDA II. Prachtige machines op Windows Mobile die dezelfde onbekende ODM fabrikant deelden. HTC… HTC ontwikkelde zelfs de allereerste Xperia smartphone voor Sony Mobile. Maar nu lijkt het merk samen met Motorola en Nokia een ODM te delen voor haar goedkope smartphones.

Er zijn twee soorten productielijnen in smartphoneland. OEM (Original Equipment Manufacturer) en ODM (Original Device Manufaturer). Hoewel dit bijna hetzelfde klinkt, is er een enorm verschil en bijna ieder smartphonemerk lijkt een combinatie te zijn van beide modellen. ODM voor goedkope smartphones en OEM voor vlaggenschepen.

Het is geen geheim dat de vlaggenschepen van fabrikanten de modellen zijn waarmee ze het nieuws pakken. Echte eigen toestellen met de laatste en beste features aan boord. Voor de onderkant van de markt, waar heel veel geld te verdienen valt, kiezen fabrikanten eerder voor ODM modellen. Want om geld te verdienen aan de onderkant, wil je niet te veel dure uren verspijkeren aan productontwikkeling.

Zo lijken de HTC Desire 22 Pro en de Nokia X21 dezelfde smartphones te zijn, met eenvoudigweg een ander design er omheen. Iets dat, sinds we de voorkant van een smartphone vrijwel volledig uit scherm laten bestaan, steeds vaker voorkomt. Soms zit er nog een miniem verschil in met een camera of qua geheugen en opslag omdat die componenten gemakkelijk te wisselen zijn, maar in de praktijk zien de ODM fabrieken bij voorkeur exact hetzelfde ding met een andere achterkant en met een andere grafische schil over Android van de banden lopen.

Veel bekende smartphonemerken winkelen in dezelfde pool van ODM fabrikanten. Dit is waarom het soms lastig is om aan de onderkant van de markt een echt herkenbaar Nokia of Samsung design tegen te komen als je niet daadwerkelijk naar het logo op de achterkant kijkt.

Wie fabriceert voor wie?

De ODM fabriekjes in China en Taiwan pronken niet echt met wie hun opdrachtgevers zijn. Het zou ook raar zijn wanneer je bijvoorbeeld een Samsung smartphone koopt met Samsung voorwaarden voor ondersteuning en dan ontdekt dat je een Wingtech Technologies A10s hebt gekocht. Een klein overzicht van welke ODM fabrikant voor wie produceert. En nee, dit overzicht is echt niet volledig. De informatie komt uit schaarse rapporten die we her en der hebben gevonden.

  • Wingtech TechnologiesHMD/Nokia, Samsung, T-Mobile, Xiaomi, LG
  • Foxconn – Infocus, Sharp, HMD/Nokia
  • Longcheer – Xiaomi, LG, Lenovo/Motorola
  • CNCE – LG, Lenovo/Motorola
  • Hwaqin – LG, Samsung
  • TinnoWiko
  • Wind – Meizu
  • Huaqin
  • Huabao – Lenovo/Motorola, LG, Sony Mobile
  • Huaguan – Lenovo/Motorola, LG, Sony Mobile
  • Eastcom – Lenovo/Motorola, Sony Mobile

Aantallen

Om welke productieaantallen het gaat is vaak ook wat lastig te achterhalen. Op internet gaan wat vage rapporten uit 2020 die laten zien dat Samsung dat jaar 81 miljoen toestellen buiten de deur heeft gekocht, Oppo 105 miljoen en Xiaomi 115 miljoen. Met alle andere merken die ook en masse ODM shoppen, kan de jaarlijkse ODM productie maar zo op een half miljard exemplaren liggen of zelfs nog hoger.

ODM, de bron voor nieuwe merken?

Hoewel ODM fabrikanten niet al te scheutig zijn met informatie over de merken voor wie ze produceren, kunnen het wel de nieuwe smartphonemerken van morgen worden. Zoals aan het begin van dit artikel vermeld, begon HTC ooit als ODM fabrikant voor grote en kleinere merken. Hoewel Google enkele jaren geleden de divisie van HTC kocht die verantwoordelijk was voor de productie van de Pixel smartphones, kun je concluderen dat HTC nog steeds een soort ODM is. Tegelijkertijd zien we ook dat Wingtech inmiddels ook smartphones onder eigen merk verkoopt in markten als India.

Apple wordt toch ook door Foxconn geproduceerd?

Foxconn werkt voor merken als Infocus, Sharp en HMD/Nokia als een ODM fabrikant. Niet heel raar, want Foxconn is voor een groot deel, of zelfs geheel, eigenaar van deze merken. Dan is het wel zo comfortabel om in de eigen fabriek in te kopen. Maar Foxconn produceert ook de Apple iPhone. Daar staat toch echt op dat hij ontwikkeld is in Californië. Net als andere fabrikanten is Foxconn ook een EMS. Ofwel, een productiefaciliteit. Apple ontwerpt haar eigen smartphone van A tot Z wat een erg duur proces is en zoekt daarbij een fabrikant die het ontwerp tot uitvoering kan brengen. Voor veel van haar producten is dat Foxconn. Apople is dus een OEM. Het comfortabele van deze methode is dat Apple op ieder moment kan kiezen een ander fabriekje de rol van EMS te laten verrichten als dat andere fabriekje een betere deal heeft. Daar Foxconn een enorm schaalvoordeel heeft, is die kans dat Apple wisselt niet zo gek groot.

P.s. Foxconn kocht het Japanse Sharp niet zo zeer om er een consumentenmerk bij te hebben, dat was bijvangst. De deal ging vooral om de aankoop van de displayfabrieken van Sharp. Daarmee bracht Foxconn de mogelijkheid om displays te produceren onder eigen dak om zo nog meer inkoopvoordeel te kunnen bieden aan haar afnemers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.