Review: SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

• Waanzinnig goede audio
  • Zeer hoog draagcomfort
  • Fijne GameDAC
  • Zeer complete levering
  • Ook handig als bluetooth headset voor onderweg
  • Compatible met alle consoles

Na de geweldige SteelSeries Arctis Pro + GameDac, heeft het bedrijf eindelijk een opvolger op de markt gebracht. Met de SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless tilt het bedrijf PC gaming audio naar ongekende hoogte. Zowel kwalitatief als functioneel. En ja, deze kun je ook op iedere andere console gebruiken!

Uigepakt

In de verpakking van de SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless vinden we de nieuwe GameDAC USB versterker en mixer. We vinden de headset met twee accu’s. Één daarvan kun je opladen in de DAC zodat je nooit zonder stroom zit. De microfoon zit gewoon in de headset. Je krijgt twee keer een USB-A naar USB-C kabel, een 3,5mm audiokabel voor consoles zonder USB ondersteuning, een stofhoes voor  en een foampje voor over de microfoon, indien je dat graag gebruikt. We ontvingen de First Edition. Daarin zat ook nog een kartonnen kaartje met een toffe graphic erop. Opzich geen reden om je voor te haasten met de aankoop, maar toch grappig dat hij erbij zit.

Qua ontwerp is de meegeleverde GameDAC er echt enorm op vooruit gegaan, maar in de basis werkt deze nog steeds hetzelfde. Een grote ronde draaiknop voor het volume, de mixer en navigeren door menu’s. Acties voor je uit door de knop in te drukken. Daarnaast een kleine touch knop (de witte cirkel) om een stapje terug te doen in het menu. Allemaal zeer intuïtief. Het display staat nu meer recht naar voren en dat is ook wel fijn. Nog steeds gebruikt SteelSeries een aardig grof wit monochroom display. Dat ziet er nog altijd heel goed uit.

De headset zelf is ook een stuk strakker geworden. We zijn grote ovale oorschelpen gewend van SteelSeries. Deze zijn nu veel meer rond geworden. Qua ontwerp durven we stiekem te zeggen dat het er op lijkt dat SteelSeries een beetje heeft gekeken naar wat JBL (Samsung) momenteel doet in gaming. Ook nu zijn de kappen op de oorschelpen magnetisch bevestigd. We verwachten dat je binnenkort alternatieve design bij SteelSeries kunt kopen om de headset zo meer naar jouw eigen smaak vorm te geven.

De microfoon trek je uit de linker oorschelp en kun je daar ook weer helemaal in weg duwen. Netjes en strak zodat je de headset ook met plezier op straat gebruikt. Heel goed bedacht door SteelSeries. Ook de knoppen op de headet zijn op de tast zeer goed te vinden. Daarbij is het volume een scrollwiel met dezelfde functionaliteit als de draaiknop op de GameDAC. Slim!

Het enige dat je als gamer misschien mist, zijn RGB LED’s. Die ontbreken in het ontwerp van deze headset. Ik ben er zelf niet rauwig om, want ik heb liever een lange accuduur dan fancy lampjes die ik zelf tijdens het gamen toch niet zie.

Draagcomfort

Ik heb een groot hoofd. Menig headset zit al snel te krap. Toch draag ik de SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless met plezier tijdens erg lange gaming- en werksessies. De druk op het hoofd is precies genoeg om stevig op haar plaats te blijven, maar zonder te irriteren. Dit mede door de enorm zachte oorschelpen.

Geluidskwaliteit

Het verschil tussen PC gaming en gaming op consoles is de ondersteuning voor spatial audio. Bij de PC wordt dit probleemloos opgepakt door de headset. Hierdoor krijg je een ware surroundsound beleving. Daarbij is het wel zo dat geluid van link- en rechtsvoor wat minder onderscheidend is dan geluid van links- en rechtsachter. Toch is het niet heel lastig om te bepalen uit welke richtring geluid komt. Dit is ook echt heel tof wanneer je VR games aan het spelen bent. De SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless in combinatie met de Oculus Quest 2 is echt geweldig!

Bij de Nintendo Switch, PS 4, Xbox Series X is de SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless een waanzinnig goede stereo headset. Niets mis mee en eigenlijk ook het maximaal haalbare. Ten opzichte van het gros van de andere headsets, geniet je bij de SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless de mogelijkheid om actieve ruisonderdrukking (ANC) aan te zetten op de headset zelf. Zo heb je minder afleiding tijdens het gamen. Kwalitatief is de ANC niet zo sterk als dat we in sommige top headsets voor audiofielen zien, maar onder gaming headsets scoort deze wel het best.

SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Out of the box is de headset warm, maar niet bass intensive. Zelf is dat echt wel wat ik zoek, maar met SteelSeries Engine kun je de headset veel meer naar eigen smaak tunen. Of via de GameDAC.

Accuduur

Op een volle accu, gaat de SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless ongeveer 20 uur mee. Dis is iets korter wanneer je de actieve ruisonderdrukking aanzet. Je krijgt twee accu’s. Die tweede kun je in de GameDAC stoppen. Daar wordt deze netjes opgeladen. Zo heb je als PC gamer dus altijd een volle accu klaarliggen. En ja, op de tast in de accu prima te verwisselen.

Maar wat als je onderweg bent? Achter de kap van de linker oorschelp zit een USB-C aansluiting. Daarmee kun je de accu van de headset ook opladen. Handig!

Conclusie SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Qua PC gaming headsets merk ik de laatste jaren dat alles kwalitatief wel aardig uitontwikkeld is. Iedereen weet wel een goed stukje audiotechniek neer te zetten. En ja, wireless is op absis van eigen 2.4GHz protocollen sneller dan via Bluetooth. Maar dat kunstje zien we ook bij iedere fabrikant terug. Draagcomfort en bouwkwaliteit willen verschillen. Daar springt de SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless er echt uit en ook in het gebruik van ANC en de fijne GameDAC. Voor PC gamers is de SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless dan ook een headset om verliefd op te worden.

SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless kopen