Picture of Arjan Olsder
Arjan Olsder

Exclusief: 6 vragen aan smartphonemerk VIVO

VIVO komt als smartphonebouwer nieuw in de Nederlandse (virtuele) schappen te liggen. Tijd voor GadgetGear.nl om zes vragen te stellen die in kaart brengen wat we de komende jaren van dit, voor Nederland, nieuwe merk mogen verwachten.

1 Sinds de ondergang van Huawei als smartphonebouwer, hebben we veel nieuwe merken de Nederlandse markt zien betreden. In hoeverre is er nog wel ruimte voor weer een merk met Android smartphones?

We begrijpen dat de Nederlandse markt een zeer volwassen markt is, met verschillende gevestigde namen met klantloyaliteit op een zeer hoog niveau. Dat gezegd hebbende, zijn we hier niet om met anderen te concurreren, noch zijn we gericht op de legacy van andere merken. In plaats daarvan richten we ons op onszelf en op onze stapsgewijze aanpak van elke markt waar we ons vestigen. We zijn al meer dan 11 jaar actief in de smartphonemarkt en zijn marktleider in verschillende Aziatisch-Pacifische markten, zoals onze thuismarkt China. Wereldwijd zijn we de nummer 5 smartphoneleverancier en we zijn blij dat we het vertrouwen hebben gewonnen van meer dan 400 miljoen klanten in meer dan 70 markten wereldwijd.

Tegelijkertijd zijn we erg trots op het feit dat maar liefst 75% van onze werknemers wereldwijd zich bezighoudt met R&D. Maar we zijn hier niet alleen om een debat aan te gaan over megahertz, megapixels, megabytes. Wij zien de smartphone als meer dan de som van zijn onderdelen. Als we ons alleen op innovatie richten omwille van de innovatie, dan is het allemaal zinloos.

2 Gaat VIVO ook eigen brand stores en servicecentra openen in Nederland? Zo ja, waar mogen we de eerste verwachten?

Hoewel we in verschillende markten in Azië-Pacific eigen winkels hebben, hebben we voor Europa en  Nederland geen plannen om eigen winkels te openen. Het klantbeslissingstraject in Europa verschilt aanzienlijk van dat in Azië-Pacific. In verschillende Europese markten zal maar liefst 90% van de consumenten hun smartphone kopen via het portfolio van de operator, in combinatie met hun keuze voor een post-paid of pre-paid abonnement. In andere markten gaat meer dan 70% van de consumenten liever naar hun favoriete detailhandelaar om de telefoon daar te kopen. Voor ons als nieuw merk in Europa is het dus veel zinvoller om vivo telefoons en accessoires toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen via operator-, retail- of e-commerce kanalen. Als we vertrouwen opbouwen bij de consument en bekendheid geven aan ons merk, kunnen we natuurlijk overwegen eigen winkels te openen, waar consumenten toestellen uit ons volledige ecosysteem kunnen zien, testen en kopen.

3 VIVO is het zusje van Oppo. Hoe verwacht VIVO zich te onderscheiden van het aanbod van Oppo?

We zijn een volledig onafhankelijk bedrijf, en behoren niet tot een moederbedrijf. We investeren in onze eigen R&D, supply chain, productontwikkeling en verkoop, en delen deze niet met welk merk dan ook, noch in software-, noch in hardware ontwikkeling. Wij hebben meer dan 12.000 mensen in dienst voor R&D, wat – zoals gezegd – meer dan 75% is van ons totale wereldwijde personeelsbestand dat op dit gebied werkzaam is.

4 Gaat VIVO ook haar dochtermerken NEX en iQOO naar Nederland brengen? Zo ja, wanneer?

Vivo voert drie merken. Een daarvan is vivo – ons hoofdmerk en het merk dat we nu ook in Nederland introduceren. Als tweede hebben we het merk NEX, dat een soort “non-plus ultra” is. Het is onze showcase van de nieuwste en beste technologieën die we kunnen implementeren, als een proof of concept. Tot slot hebben we het iQOO-merk, een serie gaming-smartphones, met vlaggenschip-prestaties, met een sterke focus op de snelste acculaadtechnologie, meeslepende schermen, en sterke chipsets.

Omdat we in Europa nog een heel jong merk zijn, is onze hoofdtaak om het vertrouwen en de bekendheid van klanten in Europa te verdienen. Daarom richten we ons op vivo en de X,Y,V serie toestellen, die het beste passen bij de behoeften en verwachtingen van Europese klanten. De vivo Y-serie, een “Zwitsers zakmes” voor mensen die behoefte hebben aan een solide smartphone die het allemaal doet; Gevolgd door de vivo V-serie, die de camera aan de voorkant op de eerste plaats zet, voor de content creators, en degenen die graag gebruik maken van sociale media zoals Snapchat, Instagram of TikTok. Tot slot, de top van de reeks en het echte vlaggenschip is de vivo X-serie. Deze legt sterk de nadruk op de camerasystemen die in samenwerking met ZEISS is ontwikkeld, en verbeterd elke generatie met grote sprongen vooruit, dankzij de inspanningen van het vivo ZEISS Imaging Lab.

Het is de moeite waard om op te merken dat we, voordat we naar Europa kwamen, een gedetailleerd onderzoek hebben afgerond met Bain & Co., waarbij we 9000 Europese klanten hebben geïnterviewd, om hun specifieke behoeften en verwachtingen op het gebied van smartphones echt te begrijpen, en om een gedetailleerd inzicht te krijgen in wat hen blij maakt met smartphones, en wat hen frustreert.

5 Nothing heeft bij de introductie van haar smartphone grote delen van haar Android schil niet vertaald. Is de Android schil (Funtouch OS) van VIVO al wel helemaal klaar voor de Nederlandse markt?

In Europa werken vivo smartphones met het Funtouch OS, gebaseerd op Android 12, dat – opnieuw, gebaseerd op het klantenonderzoek en feedback – zo veel mogelijk lijkt op de stock Android ervaring. Gebaseerd op ons principe van “doing right by doing good“, zorgen we ervoor dat alle menu’s en gebruikershandleidingen van vivo apparaten goed vertaald en gelokaliseerd zijn naar de talen van de landen waar we officieel aanwezig zijn.

Daarbovenop, hebben wij ons toegewijd tot een regelmatig software updatebeleid voor alle vivo telefoons, ongeacht de prijs. Alle vivo toestellen die officieel in Europa verkocht worden, zullen minstens drie jaar lang beveiligingsupdates en onderhoudsreleases ontvangen. Voor de Y en V series, zullen wij ook voorzien van twee grote Android versie-upgrades, terwijl de X serie 3 grote upgrades zal ontvangen. Natuurlijk zijn alle toestellen voorzien van twee jaar fabrieksgarantie, en we hebben samengewerkt met The Phone Lab, om een sterke aftersales ondersteuning te bieden in het onwaarschijnlijke geval dat er iets mis gaat met een vivo telefoon.

6 In China lanceerde VIVO haar OriginOS als tegenhanger voor Huawei’s HarmonyOS. Zijn er plannen om OriginOS naar Nederland te brengen?

In een notendop – nee. Onze focus lag en ligt op het bieden van zinvolle innovatie en oplossingen voor onze klanten. De algemene feedback van klanten in Europa, in termen van smartphone ontwerp, omvat ook de algehele gebruikerservaring. Europese klanten geven de voorkeur aan een zeer strak, minimalistisch en gestroomlijnd besturingssysteem, om intuïtief te navigeren op een onopvallende manier. Het Origin OS is daarentegen meer gericht op onze Chinese klanten, die de voorkeur geven aan een hoge mate van aanpassing en personalisatie, evenals gedetailleerde personalisatie op meldingen en widgets. Het Origin OS is uiteraard ook gebaseerd op Android 12, en is het resultaat van onze nauwe samenwerking met Google om een algehele geweldige smartphone-ervaring te bieden.

Eén reactie

  1. “We zijn een volledig onafhankelijk bedrijf, en behoren niet tot een moederbedrijf. ”

    Ze vallen dus niet onder BBK???

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.