EA zoekt fusiepartner of koper

EA FIFA Football Collectie

EA is zakelijk veel in het nieuws. Onlangs liet EA weten dat het stopt met de merknaam FIFA om veel geld te besparen. Niet raar nu het bedrijf voor het eerst in beurswaarde gezakt is. Nu blijkt dat de ooit grootste games uitgever naarstig op zoek is naar een fusiepartner of iemand om EA over te nemen.

Puck weet te melden dat EA zichzelf in de etalage heeft geplaatst voor Apple, Disney en anderen. Er zouden op dit moment ook gesprekken gaande zijn geweest met NBC Universal. Een interessante fusiepartner omdat NBC veel merkrechten bezit waar EA games op kan uitbrengen. Daar lijkt het echter mis te zijn gelopen op basis van prijs.

De gehele gamesmarkt zit op dit moment in een positie van overnames. Microsoft en Sony kopen al jaren grote gamestudios en uitgevers op. Ook Take Two lijkt non-stop op overnamepad te zijn als onafhankelijke uitgever.

EA maakt al onderdeel uit van Game Pass Ultimate. Na Activision-Blizzard is het echter maar de vraag of Microsoft nog eens zo’n grote partij mag kopen van de marktautoriteiten. Zou een fusie met UBIsoft een uitweg kunnen zijn? Iets zegt ons dat we later dit jaar nog groots nieuws van EA mogen verwachten.

Eén reactie

  1. Pff, wat zou dat wel niet moeten kosten dan? Ze hebben misschien geen FIFA-licentie meer, maar de game nog wel, plus een hoop andere licenties zoals de NFL, F1, PGA, NHL, UFC. Verder ook zeer sterke titels die enorm goed verkopen zoals Sims, Apex, BurnOut, Plants vs. Zombies, Respawn, Star Wars, Need for Speed, Mass Effect, Battlefield, GRID. Allemaal uit de afgelopen twee jaar. En dan nog een hele catalogus aan oudere IP’s.

    Zou een slechte zaak zijn wanneer het naar een van de consolefabrikanten zou gaan. Maar wie het dan over zou moeten nemen… Ik kan alleen iets als Amazon bedenken. Apple zou ik liever niet zien. Te veel restrictief beleid als het gaat om het releasen van zaken op andere platformen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.