Misleidende van/voor prijzen in de ban

Je kent ze wel. Die waanzinnige dagdeals. De droge die eerst €999 kost en nu €333. De kans is groot dat de verkoper verwijst naar de adviesverkoopprijs van de fabrikant, maar niet naar de daadwerkelijke prijs waar de drone voor werd verkocht.

Wellicht werd de droge helemaal niet verkocht door de verkoper. Of was de prijs van de drone al lange tijd €444 in plaats van €999, waardoor de korting eigenlijk helemaal niet zo groot is. Of was de drone zelfs al even goedkoper.

Voor websites als iBood kan deze nieuwe Europese wetgeving, die ook in Nederland van kracht is, een beste uitdaging gaan betekenen in de communicatie. Webshops en fysieke winkels moeten bij het toepassen van van/voor prijzen voortaan de laagste prijs in de afgelopen 30 dagen gebruiken als de ‘van’ prijs. En dan krijg je al snel een veel minder rooskleurig prijsje.

Daarnaast gaat er nog iets interessants spelen. Met name online dienstverleners maken veelal gebruik van van/voor prijzen waarbij de van prijs voor een dienst nooit is gevraagd. Ook dat zou niet meer kunnen onder deze wetgeving.

En dan zijn er nog de uitzonderingen. In de supermarkt bijvoorbeeld. Bederfelijke waren zijn uitgesloten. Ook wanneer kortingspercentages elkaar direct opvolgen, dus gisteren was het 10%, vandaag 20%, mag de nieuwe wetgeving worden genegeerd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.