Review: Kirby en de Vergeten Wereld (Nintendo Switch)

• Vrolijke tunes
  • Vrolijke graphics
  • Gemakkelijk te spelen
  • Leuk avontuur
  • Leuke mondvol skills om mee te experimenteren

Yesssss! Eindelijk is er weer een Kirby. Een paar weken geleden maakte Nintendo ons al lekker met de demo van Kirby en de Vergeten Wereld en afgelopen week mochten we de hele wereld van het vrolijke, roze bolletje verkennen.

Wat Super Mario 3D World betekende voor onze vriendelijke loodgieter, betekent Kirby en de Vergeten Wereld voor het zuigende, roze bolletje dat sinds 1992 al op de systemen van Nintendo te vinden is. Sterker nog, Kirby en de Vergeten Wereld is alweer de 36ste Kirby titel die we mogen verwelkomen.

Dit is Kirby

Kirby is een klein, roze, bolvormige superheld uit het Nintendo universum. Hij woont op de planeet Planet Popstar. Een stervormige planeet die hij keer op keer moet verdedigen tegen schattige, maar boosaardige tegenstanders. De Kirby games zijn doorgaans sidescrolling games met beat’em up elementen in de gameplay. Dé manier waarop Kirby het gros van de tegenstanders verslaat, is door vijanden en andere objecten uit de omgeving op te zuigen en weer uit te spuwen. Bij bepaalde wezens, zal Kirby hun krachten overnemen.

De series onderscheidt zich met uberschattige graphics en over de top vrolijke muziek. Ondanks de toegankelijke vormgeving, kunnen de Kirby games zeer uitdagend zijn. Z ook deze titel die je bij de start meteen al de belangrijkste vraag stelt. Kies je de wilde gameplay die je veel meer sterrenmunten zal opleveren of ben je nog groen als gras?

Kirby en de Vergeten Wereld

Kirby en de Vergeten Wereld is de Nederlandse vertaling van Kirby and the forgotten land. Ons vrolijke groene bolletje begint het spel op een zonnig strandje, van waaruit je al snel een wat donkere jungle binnen loopt. Wie meteen al om zich heen begint te zuigen, zal al snel de eerste sterrenmunten op zijn of haar saldo optellen.

In het eerste level maak je op eenvoudige wijze kennis met de besturing van Kirby. Je ontdekt dat de vergeten wereld een oude stad is, die voor een groot deel overgroeid is door de natuur. Een prachtige wereld met moderne, oosterse architectuur en frisse natuurkleuren. Dit maakt dat de verlaten stad toch nog een beetje vrolijk aandoet.

De belangrijkste nieuwe gave van Kirby is dat ons monstertje ook grote objecten kan opzuigen. Het eerste grote object kennen we al van de reclame. Dat is een autootje. Daarmee kun je op hoge snelheid door de straten van de verloren wereld racen en door van alles heen beuken. Nintendo heeft deze skill de ‘mondvol’ vorm genoemd. Naast auto’s, verander je al snel in trappen, blikjesautomaten, pilonnen etc. Tijdens deze mondvol acties behou je ook de speciale skill die je al had. Dus als je al een zwaard had, heb je die ook weer wanneer je de mondvol skill dumpt.

Ook leren we de Waddle-Dee kennen. Een wezentje dat ons helpt, maar die wij ook moeten helpen. We moeten in deze game namelijk haar soortgenoten bevrijden. Bovendien leren we de Banana-Waddle-Dee kennen. Dat is een speciale Waddle-Dee die Kirby kan helpen, maar alleen als je ook echte vrienden hebt. Het is namelijk een karakter die co-op gameplay mogelijk maakt.

Naarmate we dieper in deze vergeten wereld terechtkomen, zien we hoe de mannen van Hal Laboratory, de ontwikkelaar achter de game, de hardware van de Nintendo Switch door en door begrijpen. Hoe ze een werkelijk fantastische ogende wereld neerzetten. Vrolijk met verrassend veel details en zonder de voorgeschiedenis te vergeten. Alle herkenbare Kirby deuntjes komen namelijk gewoon terug in de muziek in deze titel. Al geef ik toe dat ik daardoor soms ook terugverlang naar de geweldige chiptune muziek die voor de Nintendo Gameboy werd ontwikkeld. Want ja, zo ver gaan deze deuntjes terug. Overigens was Kirby ook toen al, op het monochrome display, één van de mooiste games die je voor de console kon kopen.

Bij Hal Loboratory hebben ze ook wel met een schuin ook gekeken naar Super Mario 3D World. Ook de levels van Kirby hebben een semi-open karakter gekregen. Zo kun je op de landkaart aangeven naar wel deel van de vergeten stad je toe wilt reizen. Ook in de levels zelf zijn vele verborgen routes die je kunt volgen, maar daar ligt de route die je volgt dan wel weer redelijk vast. Om de replay-waarde groot te houden, bevat ieder level weer achievements. Dit maakt het leuk om naar eerdere levels terug te keren en te kijken of je echt iedere achievement kunt behalen. Het leuke is dat je zo ook nog meer ervaart wat de levelmakers van de game hebben uitgedacht tijdens de ontwikkeling van de game.

Je kunt ook regelmatig er voor kiezen om naar het Waddle dorp af te reizen. Tijdens bonuslevels kun je namelijk krachtsterren verzamelen. Deze kun je in het Waddle dorp gebruiken om jouw krachten te versterken. Iets dat totaal nieuw is in de wereld van Kirby. Overigens moet je naast krachtmunten ook wel aan de juiste blauwdrukken zien te komen, want die Waddle’s kunnen niets zelf verzinnen. Wat je wel of niet van upgrades voorziet kies je zelf. Daarnaast kun je zelf ook een upgrade route kiezen, waardoor je toch meer het idee hebt jouw arsenaal echt naar persoonlijke smaak te vormen.

Voor wie net als ons, smelt bij de vrolijke Kirby tunes… heeft Nintendo nog even de opening van het concert online gezet dat ter ere van het 25-jarig bestaan van de game bij elkaar kwam. Met de graphics van al die verschillende Kirby titels die over de jaren zijn uitgebracht.

Conclusie Kirby en de Vergeten Wereld

Je zou Kirby en de Vergeten Wereld een platformer voor beginners kunnen noemen. Misschien net wat toegankelijker dan de all-time favourite Mario. En misschien blijft het de lastigste moeilijkheidsgraad om die eenvoud te accepteren. Waar jonge gamers de uitdaging zullen voelen, zal de doorgewinterde gamer vooral moeten leren om even te genieten van al dat prachtigs en vrolijks dat jij op jouw pad zal kruizen. Gewoon relaxed, ontspannen en genieten van een game in plaats van non-stop opgejaagd en uitgedaagd worden. Is ook weleens lekker.

Kirby en de Vergeten Wereld kopen