Review: Skullcandy Push Active

We kregen via Skullcandy de optie om hun Push Active earbuds te reviewen. Skullcandy heeft zich bewezen als een merk dat een specifieke focus voor bepaalde segmenten kiest waarmee het regelmatig precies raak schiet. Dit maakt dat Skullcandy aan populariteit weinig tekort komt. Recent introduceerde het de Push Active, een headset voor de sportieve gebruiker.

Sleutelfeatures

  • Skull-iQ voice controls
  • 44 uur aan totale batterijduur, 2 uur speeltijd na 10 minuten laden in de case
  • IP55 water/stof-resistent (functionaliteit niet gehinderd door stof, geen indringing bij bespuiting van alle kanten met 12,5 liter per minuut)
  • Ondersteuning Skullcandy App
  • Terugvind-optie via Tile-dienst

 

Uitpakken

De Skullcandy Push Active wordt geleverd met een USB-C-kabel, twee extra maten eargels en uiteraard de laadcase. De kabel is zoals meestal het geval is, een korte variant. Prima voor wanneer je hem via je notebook oplaadt, maar voor de meeste andere gevallen zien we toch liever een kabel van normale lengte. Skullcandy voorzag het kabeltje wel van wat branding.

De Push Active wordt in de markt gezet met een adviesprijs van 80 euro, wat niet bijzonder hoog is. Ze worden dan ook in een markt gezet waar de concurrentie flink is, van zowel goedkopere concurrentie van de reguliere spelers die actief zijn in Europa, maar ook de Chinese spelers die de laatste jaren flink in opkomst zijn.

 

Ontwerp

De Skuyllcandy Push Active is duidelijk een headset die ontworpen is voor de actieve gebruiker. De oorhaken zijn hier duidelijk bewijs van. Dat ze tevens IP55 gecertificeerd zijn, is een niet onnodig details. Een looptour door de regen is geen probleem, maar een stortbui zou een probleem kunnen zijn en zwemmen is helaas niet mogelijk. De Push Actives komen qua bouwkwaliteit redelijk over. Het is niets bijzonders, maar we hebben ook niets te klagen.

Qua uiterlijk kunnen we hetzelfde zeggen. Saai zouden we ze niet noemen, maar mensen die graag voor een sober design kiezen zullen geen probleem hebben met de beschikbare kleurenschema's, zeker niet de zwarte variant die wij testten.

De Push Active hebben aan beiden earbuds één knop waarmee je de muziek en gesprekscontrols ingeeft. De feedback van deze knoppen is op zich prima, maar we moeten wel erg veel kracht zetten om de knoppen in te drukken. Hopelijk wordt dit naar verloop van tijd minder, maar in deze eerste periode waarin we de earbuds moeten reviewen is het een duidelijk nadeel.

 

Comfort

De earbuds zitten in de oren van uw reviewer eigenlijk wel prima. We hadden wat twijfels over hoe de oorhaken werken. Deze hebben namelijk een vaste vorm van flexibel rubber. Ze vormen zich dus niet via een in-vorm-blijvend mechanisme rond je oren. Het gekozen mechanisme werkt echter prima, en we hebben de Push Actives uren lang ingehad zonder problemen. Is het een van de meest comfortabele headsets waarvan je vergeet dat je deze inhebt? Dubbel nee. Maar het is prima voor tijdens het sporten. Wat we ook doen, de headset blijft in onze oren zitten.

De eargels zijn eveneens voorzien van branding. Waar we dit normaal best leuke details vinden omdat dit iets zegt over de aandacht die er is voor een onderdeel, hebben we toch onze twijfels of dit een goed idee is. Belemmert het immers niet de afsluiting van je omgeving? De meegeleverde eargels konden we hoe dan ook niet bijzonder enthousiast over zijn. Ze zijn wat ruw afgewerkt en de best passende maten sluiten ons niet best van de omgeving af.

Aangezien de Push Active niet beschikt over active noise cancelling, vinden we dat hier toch wat verkeerde keuzes gemaakt zijn.

 

Case

De case is de nodige aandacht in gaan zitten zo lijkt het. Het is even kijken hoe de earbuds erin passen, maar op een gegeven moment heb je het wel door. De case is magnetisch, voor zowel het plaatsen van de earbuds and het sluiten van de klep. Het scharnier houdt de case niet open. Geen enorm bezwaar, maar aangezien we het over een vrij flinke klep hebben, is het niet ideaal.

Stevig is de case wel, en de klep is voorzien van een bepaalde afwerking waardoor deze niet als een goedkoop leeg doosje overkomt, zoals we wel eens bij andere opties zien (inclusief opties in het hogere segment). Met een formaat van een oppervlakte van ongeveer 9 x 6 cm en een hoogte van iets meer dan 3 cm is de case een flinke jongen. Maar aangezien deze gebouwd is voor eens set in-ears met hoorhaken, is dit te verwachten. Ondersteuning voor draadloos laden moeten we helaas missen.

 

Skullcandy app & Skull-iQ

De Skullcandy-app laat je verschillende zaken configureren. De basis van het gros van de instellingen is Skull-iQ. Verder vinden we een equilizer met drie presets voor muziek, podcasts en films terwijl er ook nog een custom-profiel voor je eigen instellingen aan te maken is.

Verder vinden we alle instellingen die met Skull-iQ bedoend kunnen worden en een handleiding. Dit laatste is eigenlijk best handig om bij je te hebben.

Verder vinden we wat algemene info over het merk in een aparte tab en in een derde tab voor support.

Skull-iQ is een stemgestuurd platform dat wat aardige features biedt. Zo is er een eigen voice-assistent, kun je audio delen met andere Skull-iQ-ondersteunende headsets en is er een transparantiemodus. Ook stelt het platform in staat om je earbuds up-to-date te houden via de app.

Skullcandy voice-assistent

De voice-assitent start je door 'hey Skullcandy' te roepen en vervolgens een bepaald commando te noemen. We hebben het dus niet over een voice-assistent als Google Assistent, Siri of Bixby waar je random dingen aan kan vragen, het gaat puur om het ingeven van commando's. Denk aan muziekcontroles, starten van Spotify of het in-/uitschakelen van de transparantiemodus. Dit zijn vooraf ingegeven commando's, dus bijvoorbeeld het starten van een andere muziekdienst snapt de Skullcandy assistent niet. Wellicht dat ze in een update de mogelijkheid brengen om ook andere muziekdiensten te starten.

Feitelijk is de voiceassistent een alternatief voor de knoppen waarmee je feitelijk hetzelfde kan.

In de praktijk werkt het ingeven van commando's via de stem in stille omgevingen eigenlijk feilloos. In luidruchtige omgevingen en buiten in de wind is het echter een ander verhaal. Dan is het nodig om vrij hard het commando te roepen.

Audio sharing

We hebben helaas maar één Skullcandyheadset die beschikt over Skull-iQ, dus helaas hebben we het niet kunnen testen. Het idee is echter iets waar we positief over zijn. Het bereik bedraagt tussen de 4 en 5 meter. Gebruikers kunnen zelf het volume bepalen, maar degene die de audio deelt heeft de controle over het afspelen.

Tile

Zoals aangegeven is er ook de ondersteuning van het Tile-protocol om je apparaat terug te vinden. Dit werkt via de Tile app waarin je al je ondersteunde apparaten en tags terug kan vinden.

 

Geluid

We hebben het nog altijd over een headset en dus is de meest relevante eigenschap hoe de headset klinkt. Hierop moeten we een tweeledig antwoord geven. Aan de ene kant moeten we zeggen dat het best aardig is. De verschillende presents in de app zijn vrij logisch en hebben op zich een meerwaarde. We denken dat voor de mensen die de Push Active gebruiken voor sporten, eigenlijk weinig te klagen zullen hebben over het geluid.

Er is gekozen voor een redelijk neutraal signatuur en naar wens kunnen mensen in de custom presets wat zaken ietwat overdrijven naar eigen voorkeur. De 6 mm drivertjes die Skullcandy toepaste zijn echter geen opties die de naam 'potent' mogen hebben. Het is dus niet dat je met een zwaardere bas-instelling je een beuker van een headset hebt, of dat het overdrijven van de mids en een deel van de hoge tonen vocals er echt uit laten springen.

We hebben in deze prijsklasse meerdere headsets gezien die gewoon beter klonken, waarbij het verschil met de Push Active niet klein is. Eigenlijk vallen de Push Actives over het hele spectrum dan door de mand. Weinig detail, matig weergave van zowel laag, midden als hoog en het volume valt eigenlijk ook nog eens tegen.

Toch willen we niet zeggen dat de Push Active slecht geluid uitgeeft. Dit omdat de headset niet alleen bedoeld is voor puur muziek luisteren. Voor een sportheadset in deze prijsklasse klinkt hij prima.

Geen ANC, transparantiemodus teleurstellend

We missen verder features als ANC. Een transparantiemodus is er wel, maar hoewel deze prima werkt in stillere omgevingen, werkt de zogenaamde 'stay-aware' feature, zoals Skullcandy haar transparantiemodus noemt, in winderige omgevingen slecht. Zelfs als je een sprint aanzet en dus wat meer wind in je gezicht krijgt hoor je dit terug via ruis.

Lag

Lag in combinatie met het kijken van video is er, en dat is in principe ook merkbaar. Zoals bekend is dit met de YouTube-app op je telefoon tegenwoordig zelden nog een probleem, zo ook hier. In gebruik met andere apps en bijvoorbeeld je notebook, kun je in gevallen wel een bepaalde lag merken. Maar het is niets waardoor je wat korte video's niet kan checken zonder je enorm te ergeren. Een film of een volledige aflevering van een serie wil je echter niet kijken op je PC. Op je telefoon of tablet hoeft het geen probleem te zijn mits je een video-app gebruikt die de vertraging compenseert. Velen doen dat, niet allemaal.

Microfoon

De microfoon beoordelen we als iets wat je zo ongeveer kan verwachten in deze prijsklasse. Niet iets waarmee je een langer gesprek wil aangaan, maar prima voor een snel telefoontje.

 

 

Conclusie

Waar moet een sportheadset aan voldoen? Ten eerste dat deze goed blijft zitten. Check. Verder verwachten je wat degelijkheid en waterresistentie. Check. Dit zijn zaken waar natuurlijk wat geld in gaat zitten tijdens het ontwerpproces, dus dat de Push Active niet on-par is met bepaalde andere opties die voor deze prijs of lager te krijgen zijn, kunnen we Skullcandy vergeven.

Toch is het een punt dat meegenomen moet worden. Slecht of onprettig zouden we het geluid zeker niet noemen. Uw reviewer heeft tijdens de testperiode meermaals urenlang met de headset ingezeten. We denken verder dat mensen die wat minder gewend zijn er eigenlijk best wel plezier van zullen hebben, en dat dit voor een brede groep geldt door het relatief neutrale signatuur.

Echter mist de geluidsuitgave gewoon te veel dimensie ten opzicht van verschillende goedkopere opties die we getest hebben om positief te zijn over het geluid. En ja, ook daar zitten opties tussen die gewoon een waterresistentie hebben en ANC en draadloos laden voor de case ondersteunen.

Echter, is het beoogde inzet natuurlijk voor tijdens het sporten. En dan kunnen we zeggen dat we gezien de goede fix, het comfort, de bouw van de headset en het geluid dat in ieder geval niet slecht is, gezamenlijk een best aardige combinatie vormen. De terugvindfunctie via het Tileprotocol is verder een handige toevoeging.

De extra features die Skull-iQ biedt werken. Maar juist op de momenten dat je ervan kan profiteren, vooral buiten dus, merken de microfoons niet goed genoeg om de gebruiker ervan te kunnen laten profiteren. En dan is zijn de zeer stroeve knoppen een extra nadeel.

Het sellingpoint van de Skullcandy Push Active gaat echt over de smartfeatures en die achten we niet interessant genoeg om de headset tot een aanrader te bestempelen. Er zit potentieel in wat Skullcandy in deze probeert en wellicht dat specifieke gebruikers kunnen profiteren van bepaalde zaken doordat ze net een specifiek gebruik hebben waarin dit kan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Rajesh S. Chaitram beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

THE GOOD

  • Zullen niet uit je oren vallen tijdens sporten
  • Tracken via Tile
  • Algemeen comfort prima

THE BAD

  • Matige eargels
  • Case ondersteunt geen draadloos laden
  • Geen ANC
  • Matige transparantiemodus
Rajesh S. Chaitram

Evenementen

Copyright 2020-2022 MassMedium
Privacyverklaring
Cookies
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram