Metroid Dread

Review: Metroid Dread (Nintendo Switch)

• Waanzinnig goede level opbouw
  • Sterke gameplay
  • Boeiend verhaal
  • Toffe graphics

Als Iron Man een vriendin zou hebben, zou het Samus Aran zijn. Dit iconische karakter van Nintendo deelt de kleuren en het pak met de superheld van Marvel. Toch lijkt Samus heel wat heftigere avonturen te beleven dan haar Marvel evenbeeld.

De geschiedenis van Metroid

De eerste game van Metroid werd door Nintendo gereleased op diskette. Klinkt misschien raar, maar in 1986 verkocht Nintendo in Japan haar Family Computer Disk System als uitbreiding op de Famicon. De console die we hier in Nederland kennen als de NES. Een volwaardige NES cassette verscheen echter pas in 1987 in Amerika en een jaar later leerden we Samus Aran pas kennen in Europa. Het duurde tot 1991 voor Nintendo een opvolger presenteerde. Dat was Metroid II: Return of Samus, gevolgd door Super Metroid in 1994.

In 2002 mocht Samus de overstap maken naar 3D op de Nintendo 64 met Metroid Fusion. Meteen gevolgd door Metroid Prime. Misschien wel de bekendste uit de serie. Daarna volgden nog heel wat Metroid games en remakes van de hand van Nintendo. Metroid Dread is de vijftiende Metroid titel die Nintendo publiceert.

Ook Metroid Dread is in de geschiedenis van Nintendo een titel die terughaakt naar haar verleden. Ergens in de eerste tien jaar van deze eeuw werd de titel bedacht voor release op de Nintendo DS. De ambities voor Metroid Dread lagen echter zo hoog, dat de titel de ijskast in moest. De hardware van de 3DS zou niet sterk genoeg zijn en de Wii / Wii U waren niet het platform waar Nintendo met deze titel naartoe wilde. Maar wat in het vat zit… verzuurt duidelijk niet. Na Metroid Fusion uit 2002 is dit namelijk de tweede epische sidescroller die Nintendo in deze series lanceert.

Metroid Dread

Opnieuw kruip je in de huid van de intergalactische premiejager Samus Aran. En opnieuw ontwaak je ergens onderin een enorm grottenstelsel. Ontdaan van al je wapens en krachten. Je bent op planeet ZDR. Dit is namelijk waar X is gezien. X is een wezentje waar alleen Samus imuum voor is. Hoewel de galactische federatie E.M.M.I. robots stuurde om de dreiging te onderzoeken, kwamen ze geen steek verder. Het contact met de robots verdween vrijwel nadat ze op de planeet werden gezet. Samus wordt dan ook op missie gestuurd om uit te zoeken hoe bedreigend dit waanzinnig gevaarlijke wezentje is.

Het bijzondere is dat de E.M.M.I. robots het ineens op Samus hebben gemunt. Wie er op dat moment achter zit, is nog onduidelijk. De E.M.M.I. robots zijn echter super sterk. Gelukkig bevatten de grotten enkele plekken waar ze mysterieuze energie kan laden. Daarmee worden haar wapens sterk genoeg om de E.M.M.I. te vernietigen.

Ook de Chozo spelen een belangrijke rol in het verhaal van Metroid Dread. Wanneer Samus Chozo ontmoet, komt ze er achter wat er echt speelt. Zonder al te veel te spoilen, it’s all about the Metroids!

Zoals bij alle Metroid games, wordt Samus steeds sterker naarmate ze verder komt in het grottenstelsel van ZDR. Hoewel Metroid Fusion de basis is voor de sidescrolling actie, heeft de game ook gameplay elementen van Samus Returns uit 2017 overgenomen. Denk aan het vrij richten en een aantal van haar aanvallen. Daarnaast heeft ontwikkelaar MercurySteam ook stealth moves aan het arsenaal van Samus toegevoegd. Die zorgen er ook voor dat Samus meer kansen heeft om voorbij de krachtige E.M.M.I. te komen. Het enige wapen dat sterk genoeg is, is haar Omega Blaster, maar die is slechts één keer bruikbaar na deze opgeladen te hebben met de mysterieuze energie van de planeet. Iedere keer dat je een E.M.M.I. weet uit te schakelen, krijg je wel een permanente upgrade.

Grafisch slaat Metroid Dread misschien wel de mooiste brug tussen 3D en 3D die we tot nu toe op de Nintendo Switch hebben mogen ervaren. Het camerapunt wisselt moeiteloos tussen sidescrolling en een perspectief view wanneer je vrij gaat richten. Dit voegt enorm veel dynamiek toe aan de actie. Ook de soundtrack onder de game zit gewoon heel goed in elkaar.

In tegenstelling tot de Pokémon titels van Nintendo, is Metroid Dread wel volledig Nederlands. Doordat het niveau vrij laag start, is het ook voor jonge gamers een game waar je enorm gemakkelijk mee kunt starten.

Conclusie Metroid Dread

Het gros van de Metroid titels zijn 2D titels geweest. Maar met Metroid Dread laat Nintendo zich echt van haar beste kant zien. Dit is de best uitziende Metroid sidescroller ooit. Ook de gameplay is fantastisch. Samus is fantastisch goed door de levels heen te sturen en ook de progressie in de ontwikkeling van Samus past helemaal bij het algehele gevoel. Dit maakt Metroid Dread weer zo’n typische titel die iedere Nintendo Switch speler in zijn of haar collectie moet hebben.

Metroid Dread kopen