Age of Empires IV

Review: Age of Empires IV voelt ouderwets goed

• Beste AoE ooit
  • Mooiste AoE ooit
  • Fantastische veldslagen om na te spelen
  • Enorm goed gebalanceerd

Het duurde zestien jaar. Okay, in tussentijd bracht Microsoft meerdere, eerdere Age of Empires games terug op de PC. Allemaal in hogere resolutie. Maar wie echt heeft gewacht op een nieuwe titel in de series, werd deze week eindelijk beloond.

Age of Empires werd alweer 24 jaar geleden gelanceerd op de PC. De game werd dé tegenhanger van de Command & Conquer series van Westwood Studios; inmiddels eigendom van EA. Waar Westwood koos voor het heden en de toekomst, werd Microsoft geroemd door haar toch wel realistische kijk op het verleden in haar gameseries.

Met de komst van Age of Empires IV neemt Microsoft wel een wat rare afslag in de tijdlijn van de series. Je zou verwachten dat IV de opvolger van III zou zijn. Echter heeft Microsoft besloten dat IV voortborduurt op het verhaal van Age of Empires II. Dat is op dit moment nog steeds het meest gespeelde deel uit de series.

In dit deel zijn de veldslagen waar je voor komt te staan niet zo fictief als in eerdere delen. Microsoft probeert meer trouw te zijn aan de geschiedenisboeken en heeft een aantal veldslagen uitgekozen die echt zijn gebeurt. Je speelt deze afwisselend als sergeant, bevelhebber of koning van het leger. Zo speel je veldslagen uit onder anderen de honderdjarige oorlog. De veldslagen worden afgewisseld door prachtige live-action beelden. Dit zijn ook echt mooie beloningen wanneer je een slag wint.

In tegenstelling tot eerdere delen is het niet langer nodig is jouw tegenstander compleet weg te vagen. Afhankelijk van de missie is het soms al prima als je bepaalde gebouwen weet te vernietigen. Ook heeft de nieuwe game nu nog maar 8 beschavingen om uit te kiezen. Het voordeel hiervan is dat er veel meer afwisseling is tussen deze beschavingen. Dit levert een veel beter gebalanceerde game op. Less is dus echt more in Age of Empires IV.

Daarnaast moeten we toegeven dat de game werkelijk om af te likken is. De graphics zijn geweldig en laten zien hoe sterk de engine achter de game is. De landschappen waarop je speelt zijn zonder uitzondering adembenemend, al zit er hier en daar nog wel een grafische bug in. Het zou ons niet verbazen als Microsoft daar de komende maanden nog wel wat updates voor zal uitbrengen.

Conclusie Age of Empires IV

De Age of Empires series heeft altijd voor erg goede gameplay gestaan. Op Steam zien we dat het IV zelfs is gelukt om in de eerste week populairder te worden dan de evergreen AoE II. Hoewel die game epische status heeft verworven, ben ik er van overtuigd dat Age of Empires IV niet alleen grafisch fantastisch is. Ik ben er ook van overtuigd dat zowel de pro gamer als de recreatieve speler erg veel plezier gaat beleven in deze RTS game.

Age of Empires IV kopen