Review: Samsung Galaxy Z Fold3 5G – Waanzinnig functioneel!

• Waanzinnig brok pure innovatie
  • Super snel gamen
  • Heerlijk streams kijken
  • Super handig met office tools
  • Samsung DeX voegt nog heel wat productiviteit toe

• Niet geschikt voor polariserende zonnebrillen

Samsung’s Fold was de eerste foldable van de Koreanen. Inmiddels zijn ze aangekomen bij de derde generatie. De eerste generatie die echt life proof is en een smartphone waar we de afgelopen weken een deel van onze content op hebben geproduceerd. En dat was een ware primeur!

Het doosje van de Samsung Galaxy Z Fold3 5G is groot, maar ook heel plat. Net als bij Apple, levert Samsung het toestel zo kaal mogelijk uit. Je krijgt wel een screenprotector over het flexibele display, maar verder beperkt het doosje zich tot een USB-C kabel, een SIM tool en documentatie. Wil je gebruik maken van de enorm hoge laadsnelheden, zal je zelf de bijpassende lader moeten kopen.

Het ontwerp van de Samsung Galaxy Z Fold3 5G doet misschien een klein beetje denken aan de iconische Nokia Communicator lijn. Dat is niet heel raar wanneer je ziet hoe het display functioneel kan worden ingezet. Maar daar kom ik later in deze review op terug.

Galaxy Z Fold3 5G

De Samsung Galaxy Z Fold3 5G is een dikkertje. Dat kan ook niet anders met de enorme hoeveelheid technologie die in het ontwerp gaat. Hij is net zo dik als de Samsung Galaxy Z Flip3 5G, maar dan een heel stuk langer. Je hebt grofweg twee keer zoveel smartphone. Dat is even wennen, maar ik heb dat er zelf echt wel voor over. Samsung brengt met deze smartphone immers een ode aan haar eigen technologische sprongen. Dit zien we niet alleen terug in dat het een foldable is…

Het scharnier is opnieuw, opnieuw ontworpen. Nieuwe borstels zijn nog beter in het vuilvrij houden van het systeem. Dat is belangrijk om er jaren mee vooruit te kunnen. En er is nog iets bijzonders. Het ontwerp is voor het eerst waterdicht. Daarmee is dit de eerste Fold die volledig life proof is. Ja, daar worden we hier heel vrolijk van.

Het model dat we op de foto hebben gezet is de Phantom Green uitvoering. Maar als je die zwart noemt, snappen we dat echt wel.

Cover Display

De Samsung Galaxy Z Fold3 5G komt met twee displays. Ik begin bij het cover display dat je gebruikt, wanneer het toestel niet is uitgevouwen. Wanneer ik mensen om me heen vertel dat het toestel geen FullHD resolutie heeft, krijg ik teleurgestelde reacties. Wanneer het Dynamic AMOLED display aanstaat, verdwijnen die al vlot. Het display ziet er prima uit en met 832×2.268 pixels over 6,2 inch ziet het er gewoon lekker scherp uit. De kleurendiepte is ook goed en met de 25×9 ratio zullen ook mensen met kleine handen blij zijn dat ze dit display met één hand kunnen bedienen. Het display wordt beschermd met Gorilla Glass Victus. Het sterkste Gorilla Glass dat Samsung op dit moment kan kopen. Het display draait op maximaal 120Hz.

Foldable Display

Het draait natuurlijk allemaal om het Foldable Dynamic AMOLED 2X display van de Samsung Galaxy Z Fold3 5G. Dit display heeft geen enkele moeite om content op hoge resolutie te laten zien. Het 7,6 inch display meet 1.768×2.208 pixels. Daar kun je content op een veel hogere resolutie bekijken. Met 374 pixels per inch is het scherm qua scherpte ook echt dik in orde. Op papier zouden er nog heel wat pixels bij kunnen, maar dit is echt prima zo. Het display kan op 120Hz draaien en ondersteunt HDR10+ content. De piekhelderheid ligt op 1.200 nits. Dat is echt genoeg om overdag prettig te kunnen gebruiken.

Samsung Galaxyz Z Fold3 5G

Er is nog iets bijzonders aan dit display. Iets dat eigenlijk niet heel hard wordt geroepen. Dit is namelijk ook het eerste display met een under-screen camera. Samsung kiest voor dezelfde strategie die Oppo en Xiaomi toepassen. Op de plek waar de camera zit, is de resolutie van het display een stukje omlaag gebracht. Let je erop, dan zie je het zeker. Maar je begint het al heel snel compleet te negeren. Wanneer de selfiecamera gebruikt moet worden, dan gaan de pixels er omheen op zwart om te voorkomen dat ze het beeld verstoren. Heel slim allemaal.

Samsung Galaxyz Z Fold3 5G

Nadelen kent het display ook. Door de plastic toplaag trekt hij stof en vingerafdrukken aan. Zet je een zonnebril met polariserende glazen op, dan is het flexibele display niet om aan te zien. De vouw bevat echt zwarte strepen en ieder oog krijgt iets andere kleuren te zien. Je moet dus vooral voor de goedkopere zonnebrillen gaan als je deze smartphone gebruikt.

Android

De Samsung Galaxy Z Fold3 5G komt met Android 11 in combinatie met One UI 3.1.1. One UI is Samsung’s eigen sausje dat over Android heen wordt gegoten. Daarin zit veel eigen functionaliteit, maar bijvoorbeeld ook belangrijke apps als de camera app.

Voor haar foldables, heeft Samsung heel veel aanpassingen in One UI gemaakt. Dit zorgt ervoor dat je gemakkelijk kunt multi-tasken op het display. Ook kun je het display half gebogen gebruiken. Kijk, en dan komen we terug op die vergelijking met de Nokia Communicator. Je kunt bijvoorbeeld prima vergaderen op dit toestel. Wanner het gebogen is staat de selfie camera mooi op jouw gezicht gericht, terwijl het plat liggende deel dan als toetsenbord gebruikt kan worden voor aantekeningen.

Wie mij de afgelopen weken op perspresentaites tegenkwam, zag mij dan ook regelmatig op dit toestel al mijn aantekeningen maken. Bij terugkomst op kantoor, was het een kwestie van een USB-C hub eraan om DeX op te starten. Met een gewone monitor, toetsenbord en muis kan het toestel functioneren als een gewone computer. Ideaal!

Overigens heeft Samsung inmiddels zoveel foldables verkocht dat er ook apps zijn die native al ondersteuning bieden voor Samsung’s flexibele display. Zo kijk je TikTok filmpjes bijvoorbeeld in vierkant formaat… wat overigens niet heel tof is. Content creators rekenen daar immers niet echt op, waardoor je soms teksten en andere zaken mist. Maar… het laat zien dat ook hier sterke stappen worden gezet.

Voor de gamer

De Qualcomm Snapdragon 888 chipset die in dit toestel ligt, komt met de Adreno 660 GPU. Dit is momenteel de krachtigste GPU die je kunt krijgen. Doordat beide displays op 120Hz draaien, kun je op beide prima gamen. Bij veel games is het wel fijner gamen op het cover screen, omdat ze soms moeite hebben met het vierkante foldable display. Doordat de resolutie wat lager ligt op het cover screen, kunnen games heel gemakkelijk op een hoge framerate blijven draaien. De stereospeakers, uiteraard getuned door AKG, geven heel nauwkeurig weer uit welke richting jouw tegenstander komt. Met het UFS 3.1 geheugen worden maps lekker snel geladen.

Galaxy Z Fold3 5G

Het model dat wij hebben getest komt overigens met 12GB aan werkgeheugen, in combinatie met 256GB UFS 3.1 opslag.

Voor de audiofiel

Zoals gezegd, zijn de speakers tuned by AKG. Samsung’s audio engineers hadden duidelijk wat meer ruimte voor het opbouwen van de kleine speakers. Die klinken dan ook zeer nauwkeurig en vol. Opnieuw een compliment waardig.

De Qualcomm Snapdragon 888 chipset is krachtig genoeg om 32-bit/384kHz audio prima te decoderen. Hi-res audio is dus geen enkel probleem. Een analoge audio-aansluiting zit er natuurlijk niet op. Dat is ook niet heel vervelend. Het toestel ondersteunt Bluetooth 5.2 met ondersteuning voor Qualcomm aptX en aptX HD. Heb je een goede, draadloze headset, dan kun je echt genieten van top geluid.

Voor de foto / videograaf

Ga je filmen, dan heb je echt enorm veel camera’s om uit te kiezen. Heel eerlijk, de selfiecamera sla je al snel over en dat is geen probleem. Voor selfies kun je immers het cover screen gebruiken om te zien wat je met het camera-eiland aan het filmen bent.

Toch is de selfiecamera niet heel armoedig. Je kunt er zelfs op 4K met 30fps mee filmen. Het is vooral de lichtgevoeligheid die heel laag is. Bij schemer krijg je al heel snel, heel veel beeldruis. Nogmaals, je hebt andere keuzes dankzij het ontwerp van deze smartphone.

Voor het camera-eiland heeft Samsung geen megapixel knallers of over-de-top zoomers. Samsung speelt op veilig. Niet geheel raar, want daarmee is ook de prijs van het toestel nog een beetje onder controle te houden.

Alle camera’s hebben dan ook een 12 megapixel beeldsensor. De main camera is een 26mm f/1.8 die heel lichtgevoelig is. Een enorm fijne camera. Mede door de 1.8µm pixels die volledig optisch gestabiliseerd zijn. Daarnaast krijg je een 12 megapixel 52mm telefoto camera. Deze levert tot 2x optische zoom. Met 1.0µm is de camera iets minder lichtgevoelig, maar nog zeker heel lichtsterk voor een zoomcamera. Datzelfde geld dan ook weer voor de 12mm ultragroothoek. Ook daar weer niets dan lof.

Het camera-eland achter kan op 4K 60fps filmen. Dat is de hoogste resolutie die mogelijk is op 12 megapixels. Wil je beslist in 8K filmen omdat je een mooie 8K TV aan de want hebt hangen, zal je toch voor de Samsung Galaxy S21 moeten kiezen. De vraag is echter of je deze super resolutie in de praktijk gaat missen.

Je verwacht het misschien al, maar ik ben echt super blij met de kwaliteit van het camera-eiland. Samsung heeft door op veilig te spelen een vrijwel constante kwaliteit over alle drie de camera’s weten te realiseren. Dat is wat ons betreft belangrijker dan enorme hoeveelheden megapixels.

Voor de creatieveling

Ben jij creatief? Dan heeft Samsung nog een tof verhaal. Onder het display zitten twee Wacom digitizers. Daarmee is het voor het eerst mogelijk om de S-pen op deze foldable te gebruiken. Let wel, Samsung verkoopt een speciale S-Pen en die zit dus inderdaad niet in het doosje. De S-Pen is voorzien van een speciale, zachtere punt en die punt wordt ook nog eens gedempt met een veertje. Dit omdat het flexibele display relatief zacht is ten opzichte van dat van de S en Note series. Gebruik dus vooral de S-Pen die voor dit display is gemaakt.

Dan nog even terug naar die digitizers van Wacom. Die zijn hard en niet flexibel. Die zitten dus niet onder de vouw van het display. Dit lost Samsung op door dynamisch te berekenen waar de pen zich zou kunnen bevinden. Een prima oplossing die vrijwel foutloos werkt. Het is vooral het door de vouw schrijven dat ervoor kan zorgen dat jouw lijntje net iets minder strak eruit ziet. Tenminste… dat denken we. Bij onze sample zat helaas geen S-Pen.

Accuduur

Met 4.400mAh is de accu van de Samsung Galaxy Z Fold3 5G helaas niet bijzonder groot. Toch kan ik prima het einde van de dag halen met dit toestel, tenzij ik heel veel gebruik maak van het flexibele display in de volle zon. Dan moet de accu echt even hard werken om het voldoende te verlichten.

Met maximaal 25 Watt, laadt het toestel niet super snel op. Maar de snelheid is prima. 25 Watt laders zijn momenteel relatief gemakkelijk te krijgen en zeer goedkoop. Draadloos laden kan ook en levert veel comfort op. Dit kan met maximaal 11 Watt. Ook dit is niet super snel, maar gewoon een prima, comfortabele snelheid. Geen luxe dus op dit gebied, maar we kunnen er prima mee leven.

Conclusie Samsung Galaxy Z Fold3 5G

Het is lang geleden dat ik echt verliefd werd op een toestel van Samsung. De Samsung Galaxy Z Fold3 5G heeft echt mijn hart gestolen. Het toestel is fantastisch functioneel en waar bespaard is, kan ik prima met de besparingen leven. Het toestel heeft immers al een stevig prijskaartje. Wat mij betreft is de Samsung Galaxy Z Fold3 5G dan ook een hele dikke aanrader voor iedereen die meer doet met zijn of haar toestel dan alleen bellen en spelletjes spelen.

Samsung Galaxy Z Fold3 kopen