Review: Psychonauts 2 (Xbox)

• Erg mooie wereld
  • Leuke verhaallijn
  • Fantastische karakters

• Tegenstanders kunnen wat saai zijn
  • Levels kunnen wat saai zijn

Anderhalve week geleden kwam de nieuwe Psychonauts uit voor de Xbox. Een game waarin je als psychonaut lekker in de hoofden van anderen kruipt om daar je missies uit te voeren die soms heerlijk ongemakkelijk zijn.

De geschiedenis van Psychonauts

De eerste psychonauts werd zo ongeveer met crowdfunding bij elkaar gebracht. Dit gebeurde in 2015 door ontwikkelaar Double Fine. In 2019 werd de ontwikkelaar overgenomen door Microsoft. Met de diepere zakken van Microsoft in het vooruitzicht, kon de ontwikkelaar eindelijk echt los gaan op het bouwen van een sterk vervolg.

We gaan verder

Je zou verwachten dat het verhaal van Psychonauts 2 helemaal aansluit op het eerste deel. Dat is niet helemaal waar. Het verhaal van Razputin Aquato (Raz) sluit namelijk ook deels aan op de ontwikkelingen in de VR game Rhombus of Ruin uit 2017. Voor nieuwe spelers worden de belangrijkste gebeurtenissen wel samengevat in de intro van de game. Toch zal je soms wat fijnere verwijzingen naar de eerdere titels hierdoor over het hoofd zien.

Inmiddels is de kleine Raz tien jaar oud. Tijd voor de laatste training. Hierna mag Raz zich een volwaardig Psychonaut noemen. Voordat Raz haar training kan afmaken, staat het eerste gevaar alweer voor het schattige wezentje. Je wordt dus vrijwel meteen vol in de actie geworpen. Natuurlijk met vrijwel alle bekende karakters uit de voorgaande game. Toch ligt de nadruk vooral op de karakters die geen of een minder belangrijke rol in de eerdere games hadden.

Tof is dat het is gelukt om vrijwel dezelfde stemmen als in de eerste game te gebruiken. Hierdoor klinken de karakters heel herkenbaar. Ook voor de nieuwe karakters zijn echt goede stemmen gekozen.

In dit tweede deel komen we er ook achter waar de angst voor water van Raz nu echt vandaan komt. Qua verhaal zal je al snel merken dat er, ondanks een rode lijn, echt heel veel gebeurd in de bizarre wereld van Psychonauts 2. Bovendien is het de ontwikkelaars gelukt om heel wat humor in deze game te gieten.

In Psychonauts leer je dat een psychonaut in de hoofden van anderen kan kruipen om op die manier zijn of haar doelen te bereiken. Hiervoor heeft een Psychonaut Psi krachten meegekregen. Naarmate je verder komt in de game, krijg je er meer. Die krachten kun je gebruiken op voorwerpen, maar ook op vijanden. Met behulp van het vinden van collectables, kun je jouw krachten vergroten en versterken.

Hoewel het spelconcept echt heel tof is, zijn de tegenstanders dit lang niet altijd. Zelfs de gemiddelde boss komt ietwat saai over. Gelukkig zijn ze niet het belangrijkste onderdeel van de game. Ook zijn levels in de praktijk soms net wat te lang.

De wereld van Psychonauts 2 is lekker groot, maar ook zeer gedetailleerd. Afhankelijk van welke hoofden Raz in moet om haar doel te bereiken, wordt de grafische stijl in de game soms helemaal omver gegooid om de beleving te versterken. Daarnaast gebruiken de makers van de game het in hoofden kruipen van de Psychonaut ook om hedendaagse onderwerpen aan de kaak te stellen. Denk aan onzekerheid, verslaving en zelfs seksuele voorkeur. Heel knap.

Conclusie Psychonauts 2

Aan de ene kant ben ik enorm onder de indruk van wat Microsoft’s studio met Psychonauts 2 heeft neergezet. De prachtige wereld waarin gewoon heel veel te doen is. Waar fantastische karakters in te ontdekken zijn. Aan de andere kant zijn de tegenstanders soms wat saai en levels soms gewoon te lang om de aandacht goed vast te blijven houden. Dit geeft mij als reviewer wat gemengde gevoelend. Hadden de ontwikkelaars net wat meer aandacht aan de game geschonken, hadden we met plezier vijf sterren gegeven.

Psychonauts 2 kopen