Review: Poly Studio P5 webcam; een handig clip-on cameraatje

• lang snoer
  • privacysluiter
  • extra SUB-A poort
  • slim ontwerp clip

• kabel zit vast
  • geen AndroidTV app

Afgelopen jaar is videobellen en videovergaderen gemeengoed geworden. Maar lang niet altijd is het beeld dat wat je gewenst had. Poly heeft een losse camera die voor laptops, pc’s en zelfs smart-tv een oplossing kan bieden. Wij hebben de Poly Studio P5 camera getest.

Anno 2021 heeft vrijwel elke laptop of beeldscherm wel een ingebouwde webcam. Een los cameraatje lijkt iets van verleden tijd. Toch heeft een losse camera wel degelijk een aantal voordelen. Zo ben je beweeglijker met de camera en kan je een cameraloos scherm eenvoudig upgraden.

Ontwerp

De Poly Studio P5 is een gestroomlijnde tapstoelopende kleine webcam. Een led lampje aan de bovenkant geeft de status aan. De lens kan je een kwart slag draaien om fysiek de lens te sluiten. Het lampje gaat op rood. Je zou juist kunnen denken dat een rood lampje een opname weergeeft. Het tegendeel is waar. Het lampje kleurt groen bij opnam… Even wennen dus. Wit licht betekent dat de camera klaar is voor gebruik. De USB kabel zit vast aan de achterkant en is ongeveer anderhalve meter lang. Met een USB-A aansluiting kan je de webcam op pc of smart tv aansluiten. Een klein klepje aan de achterkant van de camera verbergt een USB-A-poort. Daar kan je een headset op aansluiten. In de praktijk doe je dat liever dicht bij het scherm omdat de klem niet extreem vast klemt.

Het materiaal is wit met een kleine spikkel. Het lijkt gerecycled materiaal. Omdat wij de Studio P5 los geleverd kregen, weten we niet of dit materiaalgebruik als verkoopargument op de doos staat. De camera bevestig je met een clip aan vrijwel elk scherm. Het is ons gelukt op het op dunne laptop schermen, maar ook dikkere TV schermen te klikken. Een slim ontwerp.

Gebruik

De lens heeft een gezichtsveld van 80 graden, een diafragma van f / 2.0 en autofocus. Achter de lens zit een 1080p sensor. Het beeld is beter dan van menig laptop maar niet zo scherp als de camera van veel smartphones. Op een laptop is het handig deze lens te hebben om een onderwerp makkelijker in beeld te brengen. Bovenop onze smart tv is het superleuk om vanaf de bank te videobellen met familie en vrienden. Helaas ondersteunen weinig tv’s een losse camera. Zelfs onze Android Philips tv wil enkel lekker werken met het Google Duo bellen. Tja dat gebruiken de meeste vrienden nog niet. Zodra Whatsapp, Teams of Zoom op Android Tv werken, dan is het heerlijk met zo’n camera videobellen op een tv.

De Poly Studio P5 is een handige losse webcam. Het beeld is prima en de ingebouwde privacy is een welkome bonus. Aansluiten en klaar op de meeste Windows en Mac computers. Voor smart tv’s moeten we nog even geduld hebben tot Google en de TV makers snappen dat wij dit willen.