Facebook Ray-Ban Stories
Arjan Olsder
Arjan Olsder

Facebook en EssilorLuxottica komen met een Ray-Ban camerabril

EssilorLuxottica, eigenaar van Kodak Lens, Oakley, Varilux, Ray-Ban en vele andere brillenmerken, brengt samen met Facebook een nieuwe camerabril op de markt. Met de Ray-Ban stories hoopt Facebook het nog gemakkelijker mee te maken om jouw leven op Facebook te delen.

De Ray-Ban Stories is de eerste bril die uit de meerjarige samenwerking tussen Facebook en de brillengigant voortkomt. Die deal sloten de twee afgelopen jaar, wat laat zien hoe snel Facebook een product op de markt kan zetten. Deze bril dan ook het begin van wat er mogelijk gaat zijn. De twee hebben de ambitie om met een AR bril op de markt te komen ala Google Lens.

Facebook Ray-Ban Stories

Met de bril kun je foto’s nemen op 5 megapixels. Groot genoeg voor op Facebook. Daarnaast kun je video’s van maximaal 30 seconden schieten. De bril is voorzien van een speaker en van microfoons. Met de Facebook View app kan content worden bewerkt voor het wordt geüpload naar Facebook’s sociale netwerken.

Facebook onderstreept dat privacy wel van groot belang is bij het gebruik door de brildrager. Immers kun je alles en iedereen voor jouw neus filmen. Wanneer je filmt of fotografeert, gaat een witte LED branden. Daarnaast belooft Facebook dat het op dit moment niet van plan is om advertenties over de brillen te laten horen (en in de toekomst zien).

Facebook is niet de eerste die dit doet. Met de Google Lens kwam Google al met een zakelijke AR bril. Snapchat ontwikkelde haar eigen Snap brillen en ook diverse andere, kleinere merken hebben pogingen gewaagd. Tot nu toe zijn dit soort brillen geen succes geworden.

De Facebook Ray-Ban Stories komt in 20 designs en gaat $299 kosten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.