iOS app bouwers mogen gebruikers informeren over goedkopere in-app aankopen

Apple biedt na een tweejarig conflict met app ontwikkelaars aan haar regels rondom in-app aankopen te versoepelen. Wanneer het om abonnementen gaat, mogen dienstverleners dan hun gebruikers mailen dat er een goedkopere manier is om het abonnement aan te schaffen.

App ontwikkelaars als Spotify en Netflix moeten tot nu toe 15~30% van de omzet op abonnementen afdragen aan Apple. Hierdoor is bij sommige diensten een abonnement via een iOS app structureel duurder dan wanneer je direct een abonnement afsluit. Ook zorgt dit ervoor dat die diensten minder gemakkelijk kunnen concurreren met diensten als Apple Music en Apple TV.

Het is nu dan ook toegestaan voor partijen die met abonnementen werken om nieuwe gebruikers op de hoogte te brengen van goedkopere methoden om hetzelfde abonnement aan te schaffen. Daar zit natuurlijk nog steeds wel een klein addertje onder het gras.

Meestal weten dat soort diensten pas wie je bent, wanneer je het abonnement hebt afgesloten. Dan is de eerste commissie ook al aan Apple betaald. Voor de consument is het dan ook hopen dat dienstverleners massaal proefperioden gaan aanbieden zodat ze jouw e-mail adres hebben om het goedkopere aanbod naartoe te mailen.

Dit aanbod is onderdeel van een schikkingsvoorstel van Apple. Het is al twee jaar in een juridische strijd met verschillende grote aanbieders van apps met in-app aankopen. Er zijn ook andere aanpassingen die Apple voorstelt.

Hoewel het niet mogelijk is om zelf prijzen in te geven, kun je op dit moment kiezen uit 100 bedragen waartegen je apps en in-app aankopen mag aanbieden. Je kunt jouw app dus niet voor 98 cent aanbieden als jouw concurrent dat voor 99 cent doet. 99 cent is namelijk het meest minimale bedrag. Apple gaat het aantal te selecteren bedragen opruimen naar 500. Ook betalen ontwikkelaars die minder dan een miljoen omzet draaien, drie jaar langer op het 15% tarief, voor ze over moeten op 30%. In de VS krijgen die ontwikkelaars ook nog toegang tot een extra ondersteuningsfonds.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Arjan Olsder
Sinds 2003 is Arjan Olsder actief als schrijver voor diverse online en offline publicaties. Daarnaast levert hij consultancy diensten voor diverse fabrikanten en bouwt hij websites voor digishock.

Evenementen

Copyright 2020-2022 MassMedium
Privacyverklaring
Cookies
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram