Monster Hunter Stories 2 – Wings of Ruin

Review: Monster Hunter Stories 2 – Wings of Ruin (Switch)

• Prachtige graphics
  • Heerlijk om het gedrag van monsters te bestuderen
  • Capcom gaat veel gratis DLC leveren

• Veel herhaling in de gameplay

De Monster Hunter series laat zich kenmerken door adembenemende gevechten die plaatsvinden terwijl je solo, of met een groep, op monsters jaagt. Monster Hunter Stories 2 – Wings of Ruin laat je een heel andere kant van het MH universum zien.

In de traditionele Monster Hunter games ben je namelijk een echte jager en verzamelaar. Je jaagt vooral in opdracht. Je maakt de omgevingen van dorpen veiliger of probeert het dierenleven (of monsterleven) in de omgeving in balans te houden. En ja, soms vecht je enkel voor je leven.

Stories

In Monster Hunter Stories 2 – Wings of Ruin ervaar je dat er ook andere mensen zijn. Mensen die juist proberen om echt in harmonie met monsters te leven. Dat gaat heel lang goed, tot er iets gebeurd. Er blijkt iets te zijn waardoor monsters, ook al zijn ze met mensen bevriend, volledig door het lint gaan. Al snel blijkt een bepaald licht hieraan schuldig te zijn. Jij mag dit, samen met jouw Rathalos, het mysterie proberen op te lossen.

Okay… wie het eerste deel speelt zal zich zonder twijfel afvragen in welke zin dit verhaal vernieuwend is… nouja… het gaat dus om licht… in deel één was het rook waarvan monsters op hol sloegen… is toch anders… toch!?

Eigen gameplay

Net als de main series, heeft de Stories series een eigen battle systeem. Je kunt dit het best vergelijken met een potje steen, papier, schaar. In een gevecht kiest iedere partij een aanval. De stijlen van de jagers vs. de monsters bepalen de hitpoints en dus of en hoe snel je deze kunt verslaan. Je kunt in deze game ook vechten in multiplayer quests.

Wat overeenkomt in deze battle mechaniek, is dat het uiteindelijk voor zowel de speler (en partners) als bij het monster altijd om gedrag gaat. Het helpt om monsters te leren kennen. Op die manier kun je op basis van gedrag haar aanvallen voorspellen en daarmee de beste counters neer te zetten. Daarbij is het wel zo dat als je veel speelt, je met relatief eenvoudige wapens, zware vijanden al aardig de baas bent. Helemaal goed scoren doe je wanneer je hoorns en staarten weet af te hakken.

Jagen en verzamelen

Ook in deze titel gebruik je jouw vondsten goed. Ook nu moet je weer jouw eigen uitrusting bij elkaar verzamelen en maken. Naast strijden in het veld, ben je in Monster Hunter Stories 2 – Wings of Ruin ook op zoek naar eieren van monsters. Die kun je vinden in grotten. Het gros wordt automatisch gegenereerd. Hierdoor weet je niet altijd wat je krijgt. Toch zijn ze verre van spannend.

Conclusie: Monster Hunter Stories 2 – Wings of Ruin

Eigenlijk het niet zo heel raar dat Monster Hunter Stories 2 – Wings of Ruin erg lijkt op het eerste deel. Eigenlijk is dat heel normaal binnen Monster Hunter. Het gros van de MH games introduceerde slechts enkele verbeteringen ten opzichte van voorgangers. En ja, ook daar kunnen de gevechten wat repeterend zijn… maar wat vinden we dat stiekem toch lekker. Bovendien heeft Capcom al beloofd met nog heel wat DLC te komen. Het is dus absoluut een game die je nog heel lang blijft spelen.

Monster Hunter Stories 2 kopen