Review: Ikea Symfonisk Schilderijlijst verbergt Sonos achter een schilderij

• Voetjes om hem neer te zetten
  • Veel ruimte voor cable management
  • Werkt naadloos samen met Sonos
  • Gemakkelijk te installeren

• Geen 90-graden hoeken
  • Geen custom printing van doeken (op dit moment)

Ikea en Sonos hebben onlangs een nieuwe Symfonisk speaker gelanceerd. Ditmaal vermomd Ikea een Sonos speaker in een schilderijlijst. Ideaal voor iedereen die speakers liever niet zichtbaar aan de muur heeft hangen.

Uitrusting

De Ikea Symfonisk Schilderijlijst komt in een doos van gerecycled karton met een minimale handleiding. Helemaal top. Ook het stroomsnoer (3,5 meter!) zit erbij net als een muurbeugel en een setje siliconen voetjes. Die laatste gebruik je wanneer je de schilderijen bijvoorbeeld op een schap zou willen zetten. Er zit dan ook een veiligheidslus in die je alsnog op de muur moet monteren. Die voorkomt dat de speaker voorover kan vallen. Wanneer je de voetjes niet besluit te gebruiken, kun je deze opbergen achterop de speaker. Voor de lus kan dat helaas niet.

Ontwerp

Zoals de naam al doet vermoeden, ziet de Ikea Symfonisk Schilderijlijst er daadwerkelijk uit als een schilderij. Met een stoffen omtrek in plaats van canvas. Dit is belangrijk om geluid door te laten.

Een schilderij is een heel persoonlijk ding. Ikea levert deze in het wit en zwart. Beiden met dezelfde abstracte print erop gedrukt. Daarnaast heeft Ikea een uitgebreide collectie met andere opdrukken in de hoop dat iedereen een favoriet kan vinden.

We hopen dat Ikea zelf met een drukservice gaat komen voor deze panelen, maar Ikea heeft die logische stap nog niet genomen. Heel eerlijk, je kunt vrijwel niets bij Ikea echt personaliseren. Gelukkig zijn er vaak ondernemers die in dat gat stappen. Hoe dan ook, we snappen dat vele gebruikers zullen hopen dat custom prints op korte termijn mogelijk gaan worden. Of het nu via Ikea of een derde is. Dit is gewoon een gemis.

Zoals ik al aangaf, kun je de voetjes achterin het schilderij opbergen. Daarnaast is er veel ruimte voor cable management. Je kunt de stroomkabel op verschillende manieren achter het schilderij weg laten lopen. Indien gewenst kun je hem ook horizontaal ophangen.

Wil je jezelf uitdagen en de Symfonisk in de badkamer hangen? Hou er rekening mee dat de behuizing niet IP rated is. De kans bestaat dat het vocht in de badkamer jouw Symfonisk speaker zal slopen. Niet doen dus. Datzelfde natuurlijk ook voor het buiten ophangen.

De lijst meet 41 x 57 x 6 CM. De randen lopen iets rond. Ik geef toe, ik zie liever 90-graden hoeken op een schilderijlijst. Dat is natuurlijker. Ben je een beetje een klusser, kun je natuurlijk zelf met L-profielen er een lijstje omheen zagen. Ik denk dat ik dat binnenkort zelf ook zeker zal doen.

Installatie

De Ikea Symfonisk Schilderijlijst is een moderne Sonos speaker en komt dus met zowel Bluetooth als NFC ondersteuning. Wanneer je deze installeert in jouw netwerk, heeft de app hem super snel gevonden. Door de NFC tag van het lijstje te scannen valideert de app dat je dichtbij bent en dat het echt jouw speaker is.

Bediening

Achter de rand van de speaker zitten drie knoppen. Twee volumeknoppen en een play/stop knop. Precies wat je van Sonos speakers gewend bent.

Audiobeleving

Waarom laten we in de video geen audio horen? Simpel, je luistert dan naar muziek waar compressie overheen is gegaan, via de microfoon van onze camera, in een bestand waar compressie overheen is gegaan, dat je waarschijnlijk met een veel lagere bitrate naar luistert over een speaker of headset die misschien niet high-end genoeg is. Volg je het nog? Inderdaad. We kunnen je simpelweg nooit de daadwerkelijke kwaliteit laten horen in een video. Daarom vertellen we er graag over.

Ken je de Sonos Play:1 of One SL speakers? In deze review refereert ik regelmatig naar die instap speakers van Sonos. Ze zijn gewoon heel goed en de technologie die Ikea mag gebruiken… is exact dezelfde. We zien wel dat Ikea nu is overgegaan op iets nieuwere hardware dan in de oude symfonisk speakers, maar de drivers lijken exact hetzelfde. Links van mijn scherm staat een Symfonisk boekenplank speaker. Rechts hangt de Ikea Symfonisk Schilderijlijst.

Ik geeft toe dat ik de boekenplank speakers bewust op iets minder bass zet. Ik hou van een iets warm geluid, maar niet van bass heavy. Hierdoor klinken de twee exact hetzelfde. Met andere woorden, de schilderijlijst is niet neutraal van geluid maar iets warm, precies wat je van een Sonos speaker mag verwachten.

Stereopaar

De Ikea Symfonisk Schilderijlijst is instelbaar als stereopaar. Helaas was het voor ons niet mogelijk dit te testen omdat we maar één exemplaar hebben. Wanneer je deze in stereo ophangt, kun je nog voordeel halen uit de optionele stroomsnoer waarmee je twee van deze speakers aan elkaar door kunt lussen. Je hebt dan maar één stopcontact nodig. Handig! Bij Ikea kun je deze kabel kopen onder de noemer Förnimma kabel. De aansluiting is gestandaardiseerd, dus je kunt ook op andere plekken andere kabels kopen die wellicht leuker uitkomen op jouw muur of in jouw interieur. Ikea laat je hier lekker vrij in.

5.1 surround test

De Symfonisk boekenplank speaker hebben we in een 5.1 surround sound test kunnen meenemen. We stelden die toen in als speakers voor de ‘achterkant’ van de opstelling. Daar deden deze hun werk fantastisch. Helaas konden we maar één exemplaar van de Ikea Symfonisk Schilderijlijst testen. Gezien het geluid en de technologie exact hetzelfde zijn, verwachten we dat deze schilderijen prima kunnen functioneren in een Sonos 5.1 opstelling in combinatie met een soundbar of AMP van Sonos.

Digitale assistenten

Sonos plaatst steeds vaker microfoons in haar producten. Dit zodat Google Assistant en Alexa gebruikt kunnen worden op de speakers. Die kunnen ook de speakers aansturen. In dit geval zitten er geen microfoons in. Je kunt de speaker dus wel, net als andere Sonos speakers, aansturen met Google Assistant of met Alexa.

Conclusie: Ikea Symfonisk Schilderijlijst

‘verrekte functioneel’, dat is het eerste dat in me opkwam toen ik de aankondiging van Ikea bekeek. Toen ik hem aanzette, werd ik ook heel gelukkig van het geluid. Qua design is de speaker erg mooi, maar ik mis de hoekjes van een echt schilderij. Ook hoop ik dat er snel een manier komt om eigen kunstwerken op de speakers te plaatsen. Dat is wat ik echt nog mis in het aanbod van Ikea. Maar dan hebben we ook echt alle zeurpunten gehad. Buiten dat ben ik gewoon super enthousiast dat Ikea dit doet en dat de speaker lekker klinkt. Ik ben benieuwd wat Ikea nog meer gaat verzinnen.