Review: Maak jouw eigen games met Nintendo Gamestudio

• No-code games maken
  • Erg veel creatieve opties
  • Enorm goede uitleg
  • Nederlands!

• Uitwisselen van zelfgemaakte games is wat omslachtig

Ik review niet alleen games, mijn carrière begon in een gamestudio in Amsterdam. Hoewel ik niet kon programmeren, leerde ik daar wel veel van de gamedesigners. Nu, zo’n 18 jaar later, zie ik Gamestudio voor de Nintendo Switch voor me liggen en kan ik mijn eigen ideeën tot leven wekken.

Coderen is niet nodig

Bij de eerste Mario games, konden de leveldesigners gewoon op een blaadje tekenen hoe levels eruit moesten zien. De programmeurs zette die tekeningen om in code. Naarmate games ingewikkelder werden, begonnen programmeurs naast een game doorgaans nog andere stukjes software te maken. Dan heb ik het over level editors of level designers. Kleine stukjes software waarvan de output puur de codebrij is die het level op het scherm zet.

Gamestudio is grofweg dat. Een level editor, maar hierin kun je ook de eigenschappen van de speelbare en niet speelbare karakters vormgeven. Net die extra stappen die nodig zijn zodat je echt een aantal verschillende soorten games kunt maken.

Niet de eerste van Nintendo

Het is niet de eerste keer dat Nintendo op de switch een product brengt om games mee te maken. Enkele jaren terug verscheen als Super Mario Maker. Met die game kun je verschillende Mario games ontwikkelen. Achter deze games zat al snel een hechte community die enorm veel levels produceerd.

Alle begin is moeilijk… gelukkig krijg je hulpjes

Wanneer je Gamestudio voor het eerst start, wordt de irritatie meteen op. Je krijgt een hulpje en die vraagt je om met jouw poppetje een appeltje te pakken. Daarvoor moet je op een tweetal platformen springen en dat kan niet. Na enkele seconden gefrustreerd button smashen krijg je uitleg dat de game nog niet af is. Je koppelt voor het eerst een knopje, of knopix, aan jouw speelbare karakter. Yes, nu kun je wel dat appeltje pakken!

Al snel gaan de lessen verder. Je leert spelen met de camera (wat je wel en niet op het scherm ziet), knoppen en nog veel meer onderwerpen die een rol spelen bij het ontwerpen van games. Tijdens deze lessen maak je samen met Game Studio drie verschillende games, waarna je in de software wordt losgelaten.

De knopix

Ik benoemde hem net al even, de knopix. Zoals je mag verwachten van Nintendo is Gamestudio geen kale, zakelijke bedoeling. De vormgeving is lekker speels om jonge kinderen aan te moedigen de software te proberen. Sterker nog, de interface is helemaal in het Nederland. Supertof!

Binnen de interface kom je verschillende karakters tegen. Dit zijn de knopix die het mogelijk maken om acties uit te voeren op basis van de knoppen die worden ingedrukt. Daarnaast heb je ook de camera knopix die het mogelijk maakt om te zien wat er gebeurd in het spel. De knopixen kunnen gesprekken met jou als gamedesigner aanknopen, maar ook met elkaar. Altijd met als doel om je meer achtergrondinformatie te geven of om je iets te leren.

De knopixen zijn ook te gebruiken voor de audiobeleving in een game. Immers, geen game is klaar zonder dat er een soundtrack en spannende geluiden in zitten. Gamestudio bevat een stevige bibliotheek met geluiden om uit te kiezen.

Ontwerpen met vormen

Het spel kent een wat beperkte set van ‘complexe vormen’. Dit zijn vormen als potloden, appels en andere props die je in jouw game kunt gebruiken. Wil je creatief worden, dan kun je balken, bollen en andere basisvormen neerzetten en met elkaar combineren. Deze kun je verder vormgeven met texturen. Het kost wat moeite, maar dan kun je wel toffe dingen maken.

Deel je trots…

Dan heb je een toffe game gemaakt, dan wil je hem natuurlijk delen. Net als in Super Mario Maker. Helaas gaat dit in Gamestudio net wat minder gemakkelijk dan in Super Mario Maker. In Gamestudio moet je namelijk codes gebruiken om games met elkaar te kunnen delen. Wanneer je dan spellen van anderen download, kun je natuurlijk ook kijken hoe zij die spellen hebben gemaakt.

Conclusie Gamestudio

Gamestudio is veel leuker dan ik in eerste instantie had verwacht. Okay, de lessen zijn soms echt even doorbijten voor volwassenen. Veel dialoog, weinig actie in het begin. Maar als je nog nooit iets met gamedevelopment hebt gedaan, is dit wel heel waardevolle informatie. Het uitwisselen van zelf gemaakte spellen is wat lastig, maar werkt. Met een introductieprijs van nog geen drie tientjes, ideaal voor kids die hun eigen creativiteit kwijt willen in gamedevelopment.