Review Famicom Detective Club (Switch)

Kelly Callemeijn beoordeelde namens GadgetGear de met 3 sterren.

• Spannende verhalen, die uitstekend zijn geschreven
  • Ontspannende games

• Geen spel voor de gamers die van actie houden
  • Soms frustrerend om de juiste vraag te stellen

Dit keer komt Nintendo met een hele bijzondere remake: Famicon Detective Club. Famicom Detective Club zijn twee remakes van de Japanse games uit 1988 en 1989, op de Japanse versie van de NES. Die werd daar de Famicom genoemd.

In ¨The missing Heir¨ en haar prequel ¨The Girl Who Stands Behind¨ speel je een detective, werkzaam bij het detectivebureau: ¨Utsugi Detective Agency¨.
In deze twee games speel je als het ware in soort escape room waarbij je moet uitzoeken wie de moordenaar is.

Famicon Detective Club

Als ik aan de gameplay van de jaren 80 adventure games denk, dan denk ik aan het zoeken van items en het geven van commando´s. Deze oude Japanse adventure games gingen er heel anders aan toe. Het zijn dan ook meer verhalen waarbij je door middel van de juiste vragen, verder in het spel komt. Je werkt hoofdzakelijk met een keuzemenu, waar je veel gebruik maakt van de commando´s: Talk, Look/Examine, Think/Remember en Travel.

Je zult veel personen moeten ondervragen om verder te komen. Soms is het niet helemaal duidelijk welke vragen je moet stellen. Soms moet je een vraag zelfs twee keer stellen om weer verder te komen. Ik merk dat ik vaak het hele rijtje met vragen doorliep, omdat het mij niet duidelijk was welke vraag de juiste was. Dit kan frustreren, maar dit is net de uitdaging van dit spel. Ondanks dat je dit lekker lui op de bank kunt spelen, zul je toch moeten nadenken en het verhaal goed moeten volgen.

Tegenover de oude jaren 80 versies, zijn deze versies voorzien van ingesproken Japanse teksten met Engelse ondertiteling. Ook zien ze er natuurlijk visueel veel mooier uit met de nieuwe graphics. Door de mooie achtergronden en geanimeerde personages krijgen remakes een moderne uitstraling.

Bij elk einde van een hoofdstuk bespreek je op kantoor met je partner welke feiten je al ondervonden hebt. Omdat je het spel waarschijnlijk niet in een keer zal uitspelen, is het erg handig dat, wanneer je de game opnieuw start, je een duidelijke recap krijgt van wat er tot dan toe gebeurd is. Deze kun je overigens gewoon overslaan. Ook kun je altijd bepaalde informatie nalezen die automatisch aan je notepad is toegevoegd. Met deze informatie kun je weer gerichter vragen stellen.

Korte samenvatting van de twee verhalen (spoiler alert!)

In het eerste deel: ¨The Missing Heir¨ moet je het mysterie oplossen van de dood van het hoofd van een familie. Het gaat om grootmoeder Kiku. Ze is de dag nadat ze de familie bij elkaar heeft laten komen om haar testament te bespreken, op verdachte wijze gestorven. Het is jouw taak om achter de waarheid te komen. Echter begint je hoofdpersonage het verhaal met geheugenverlies. Beetje bij beetje komt je geheugen terug en begint het vinden van de waarheid.

Het tweede deel: ´The Girl Who Stands Behind¨ is de prequel op ¨The Missing Heir¨. In principe kun je zelf kunnen kiezen met welk deel je wilt beginnen, maar ik speel het verhaal liever zoals het bedoeld was. In deze prequel is je hoofdpersonage net afgestudeerd en wordt hij de assistent van de privé detective Shunsuke Utsugi. Er gingen maanden voorbij. Totdat er gebeld werd over een moord. Een moord op een schoolmeisje dat moet worden onderzocht. Er gaan zelfs geruchten dat er een verband is met een oude (school) legende en jij mag weer ontdekken hoe hoe de zaak in elkaar steekt.

Conclusie Famicom Detective Club

Doordat de oude versies exclusief voor de Japanse Famicom bestemd waren, hebben vele van ons, inclusief ikzelf, de oude versies nog nooit gespeeld. Sterker nog, ik had nog nooit van ze gehoord. Dit maakt het een leuke ervaring met een andere gameplay dan dat je gewend bent. Heerlijk voor ‘s avonds op de bank. Letterlijk alsof je een goed boek leest, waar je zelf in meespeelt. De verhalen zijn spannend met op het einde een verrassende twist.

Ben je een echte actie gamer dan is dit spel waarschijnlijk niets voor jou. Vind je het heerlijk om relaxed een game te spelen zonder tijdsdruk en inspanning, dan passen deze twee games perfect in jouw straatje en zul je er veel plezier aan beleven.