Review: DC Super Hero Girls: Teen Power (Switch)

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Lekker laagdrempelig
  • Veel humor
  • Mooie tekenstijl
  • Echt gericht op jonge meiden

• Vliegen is echt heel moeilijk gemaakt

De afgelopen anderhalve week stortte mijn dochtertje zich op DC Super Hero Girls: Teen Power. Een DC Comcis game waar het eens niet allemaal grauw en rauw is, maar ubercute en schattig zonder afbreuk te doen aan de imago’s van de superheldinnen.

Okay, mijn dochtertje is misschien nog wat jong om zich helemaal te kunnen relateren aan het leven van de DC superhero girls. Net als in de gelijknamige televisieseries, neemt de game ons namelijk mee naar de jeugd van de heldinnen. Een jeugd waarin ze voornamelijk moeten strijden tegen het tienerleven, de pubertijd en dan toch ook nog Lex Luthor… maar dan in goede zin.

Flexie Lexie

Lex Luthor heeft namelijk een enorm bedrijf in de stad Hob’s Bay. Een deel van dat stadje is vernietigd. Onder het mom van maatschappelijk verantwoord ondernemen, wilt de soon-to-be superschurk de stad opnieuw opbouwen. Met de lokale jeugd en zijn robots. Daar gaat het meteen een beetje fout. Die robots slaan regelmatig op hol. Daarnaast zijn er ook andere bedreigingen richting de bewoners van Hob’s Bay.

Dress to impress

Jij kunt als Batgirl, Wonder Woman, Supergirl, Catwoman, Harley Quinn en Star Sapphire aan de slag om uit te zoeken welk kwaad er achter deze problemen schuilt. Zoals het bij een stereotype meidengame hoort (maar bij meer neutrale games heel normaal is) komt de game met een stevige garderobe. Gamers kunnen dus zelf kiezen hoe ze hun karakters aankleden. Daarbij krijgen ze de keuze uit vele klassieke superheldenkostuums.

Lekker influencen

De game trekt een duidelijke lijn tussen het dag- en nachtleven van de superchicks. Overdag loop je namelijk niet in je superheldenoutfit rond, maar in je normale kloffie. Je doet wat andere meiden ook doen. Je schiet wat selfies op interessante locaties en momenten om je volgers op je socials te boosten. Als beloning krijg je toegang tot winkels je een beetje kunt shoppen en socializen.

Wanneer het nacht wordt, of wanneer je overdag een missie moet voltooien, gaan de designerkleertjes in de kast. Dan trek je er in je superheldenkloffie op uit.

Butkickin’ good

Wanneer je op missie gaat komt het er al snel op neer dat je tegenstanders uit het veld moet slaan. Letterlijk. De game verandert dan van het zoetsappige tienerleven in een ware beat-em up. Met de juiste toetsencombo’s mep je jouw tegenstander zo hard mogelijk tegen de vlakte.

Om de afwisseling groot te houden, kun je niet ieder karakter op iedere missie spelen. Hoewel je snel een favoriet zal ontwikkelen, beperkt de game regelmatig de keuze. Dit motiveert je ook om alle karakters te spelen en te ontwikkelen. Zo sta je niet ineens met een voor jou onbekend en zwak karakter in een missie. Maak je geen zorgen over de complexiteit van de movesets tijdens de gevechten. Het aantal is niet al te groot, en dat is positief gezien de doelgroep.

Tijdens de missies en andere momenten overdag is de gameplay zeer goed in de vingers te krijgen. Het enige dat je niet snel in de vingers krijgt, is het vliegen met de superhelden. Dit is zo enorm over gecompliceerd gemaakt, dat dit gewoon frustrerend is. Waarom zou je dit doen bij een game die zich op een jonge doelgroep richt!? Zelfs met het aanpassen van de moeilijkheidsgraad, merk ik dat het gewoon echt heel lastig is. Waarschijnlijk omdat de moeilijkheidsgraad zich vooral richt op de gevechten. Waarom!?

Conclusie DC Super Hero Girls: Teen Power

DC Super Hero Girls: Teen Power is duidelijk gemaakt voor jongere gamers. Vanuit het oogpunt van mijn dochter valt vooral op dat het vliegen in de game buitengewoon lastig is ten opzichte van de overige gameplay. De graphics zijn zeer aantrekkelijk, net als het ‘gewone’ tienerleven dat je speelt.

DC Super Hero Girls kopen