Review: Insta360 X2, de gemakkelijkste en veelzijdigste 360 camera

• Beeldkwaliteit
  • Audio
  • App mogelijkheden
  • Accessoires

• Noodzaak online
  • Chinees platform

Insta360 is een relatief nieuw merk actiecamera’s. Gemakkelijk 360 graden beelden maken is hun missie. Wij waren al onder de indruk van de One. Nu is er de Insta360 X2. Is deze gemakkelijker en beter?

Met de Insta360 X volgde het bedrijf de design richting die de Theta van Ricoh heeft ingezet. Een kleine langwerpige camera met aan twee kanten een lens voor 360 graden rondom beeld. Lekker handzaam in de hand en praktisch in gebruik. Wij mogen de opvolger de X2 testen.

Het ontwerp van de Insta360 One X2 doet denken aan de Flip camera van 15 jaar geleden. Een langwerpig blokje met een lens. De camera past probleemloos in elke broek of jaszak. Dit is een camera die je dus altijd bij je kan hebben en waarmee je dingen kan die je niet met jouw smartphone kan. Het display is rond. Zo kan je het volledige 360 beeld hierop zien. Het is meer een gimmick dan dat het echt handig is. Wel fijn dat er een schermpje is om je beelden te zien.

De camera heeft een lekkere rubberachtige grip en zal zeker niet zo maar uit je hand floepen. Achter waterdichte luikjes zit de grote accu en de micro-sd kaart. Yep, de Insta360 X2 is waterdicht tot op 10 meter. Nu is het niet bedoeld als duikcamera, maar je weet dus dat ie rustig tegen een regenbui of een sneeuwstorm kan. Aan de onderkant zit een normale statief schroef. Wel zo handig om een stick of statief op te schroeven. Maar ook het Insta360 koord kan je hier bevestigen waarmee je met deze camera de unieke Insta360 bullit beelden kan schieten. Let wel dat dit een losse accessoire is en wij dit niet hebben kunnen testen. De Insta360 X2 kan ongeveer dankzij de 1630 mAh accu ongeveer twee uur filmen. Opladen doe je met een USB-C kabel. Ook dat klepje is waterdicht vergrendeld tot je het nodig hebt.

Filmen

Wanneer je wilt filmen met deze kleine camera is het enkel een kwestie van op opname drukken en de magie start. Het kleine cameraatje kan met de twee lenzen dus alles rondom filmen. Je hoeft niet echt te richten op een onderwerp. Dat is echt even wennen in het begin. Het geluid is goed van deze camera. Zelfs wanneer je wandelt of fietst en jezelf filmt en praat, dan is alle tekst prima te verstaan en klinkt het geluid goed. Hoe wel een Lavier microfoon waarschijnlijk beter zal zijn, is het wel zo prettig dat je niets extra’s hoeft aan te sluiten.  Je kan overigens AirPods draadloos koppelen om deze als microfoon te gebruiken. Wij kennen geen ander merk die dit mogelijk maakt. Echt super! Wil je toch een traditionele microfoon aansluiten? Daar heeft Insta360 een accessoire voor.
Filmen is simpel een kwestie van drukken en filmen. Zorg wel dat je een snelle micro-sd kaart hebt met veel opslag, want je filmt met twee lenzen 3K beelden. De beelden van de twee lenzen worden in de camera samengevoegd naar 1 bestand. Dat was bij de eerste generatie 360 graden camera’s echt wel een ding. Het stitchen van de beelden uit twee lenzen naar 1 bestand was  een drama en tijdrovend. Insta360 heeft dit prima in hun camera’s geregeld. Het resultaat van de beelden is wat je van een moderne kleine camera mag verwachten. Verbluffend goed voor het formaat. In HD zijn de beelden prima. Enkel bij weinig licht valt de camera door de mand, maar dat is bij al deze kleine camera’s. Insta360 heeft overigens een super goede stabilisatie in de camera.

Uniek aan de Insta360 camera’s en ook de X2 is het gemak waarmee je beelden live streamed op Facebook. Het is kinderlijk eenvoudig om een livestream op te zetten en aan een doelgroep of de wereld te tonen. Als je weet dat Facebook deze beelden extra promoot voor meer views, dan snap je dat dit voor veel bedrijven of mensen die meer volgers willen, een waardevolle investering kan zijn.

Wie onder water wilt filmen heeft veel aan de watercorrectie die in de camera zit. Zo worden beelden net wat beter weergegeven. Let wel op dat je het bij snorkelen houdt en de camera niet mee de diepte in neemt.

Edit

Het bewerken van de beelden doe je in de smartphone of desktop app. De Smartphone app is bijzonder rijk aan functionaliteit. Aan het begin krijg je de eenvoudige workflow uitgelegd. In het help menu zijn diverse tips en tricks te vinden. Alles begint met Keyframes bepalen. Je doet dit terwijl de film afspeelt. Per stuk tussen de keyframes kan je de camerahoek en het onderwerp kiezen. Waanzinnig gemakkelijk is het om een onderwerp te selecteren en de camera het beeld te laten volgen. Alles in 16:9 of andere beeldformaten indien je dit wenst. Zo kan je met deze ene camera een edit maken waar je normaal twee of drie cameras voor nodig hebt. De stabilisatie en het gemak waarmee je de beelden selecteert zijn imponerend. Insta360 heeft hiermee echt de norm gezet voor andere merken 360 en gewone actiecamera’s. Het enige minpuntje zijn de Chinese teksten die her en der in de interface zitten. Dit zijn geen vergeten stukjes tekst, maar grafische elementen van de organisatie die trots op zijn roots is. Voor westerlingen kan dat wat verwarrend zijn.

Online

De Insta360 X2 is gemaakt voor het online delen van content. De beelden zijn via WiFi uit de camera redelijk snel op jou telefoon, Editen doe je in de app met de beelden in de camera. Door de goede verbinding met jouw telefoon is het gemakkelijk vanuit jouw camerarol de beelden op jouw sociale media te plaatsen. Maar ook de app heeft ingebouwde mogelijkheden om beelden online te delen,. Zo kan je alles ook in de Insta360 omgeving delen.

Accessoires

Insta360 heeft heel wat accessoires voor de Insta360 X2. Helaas hebben we deze niet kunnen testen, maar zeker de GPS controller is erg interessant. Als je fiets, motorrijd of iets dergelijks doet, dan heb je allereerst het gemak van het 360 graden beeld. J kan dus diverse beeldhoeken gebruik bij de edit van jouw trip. Het beeld voor, achter, links en rechts. In de Insta360 app zou je dan overlays kunnen kiezen met weergave van jouw snelheid, hoogte, locatie etc. Er is ook een mic adapter voor wie toch een dasspeld of andere microfoon wilt gebruiken. Kortom met de X2 kan je serieuze content creeeren zonder een koffer aan spullen mee te moeten sjouwen. De accessoires nemen maar beperkt ruimte in.
De Nederlandse importeur heeft hier een fraai overzicht van alle accesoires.

Insta360 heeft met de X2 een absolute winnaar in huis. Een super handige 360 graden actie, vlog, gezinscamera. De instapdrempel heeft het bedrijf erg klein gemaakt. De beelden zijn fraai en onderscheiden zich van beelden die je met een smartphone maakt. Een serieuze camera voor iedereen die licht wil reizen en unieke content wil maken.

De Insta360 X2 kost 489 Euro.

Insta360 One X2 - Actioncam kopen

→ Check de laagste prijs bij