Review: De OnePlus 9 is vooral de betere OnePlus 8T

• Bloedsnel
  • Goede audio-ondersteuning

• Accuduur voelt wat beperkt aan
  • Display is niet fel genoeg in volle zon
  • Camera's hebben erg veel moeite met weinig licht

Ook hier sloeg Corona toe waardoor we wat later zijn met onze reviews van de nieuwe toppers van OnePlus. We pakken ze vandaag meteen allebei en trappen af met de OnePlus 9.

Laat vorig jaar bracht OnePlus de OnePlus 8T op de markt. Een toestel dat wat meer basic was en vooral heel veel bang for your buck bracht. Toch een beetje waar we OnePlus van kenden. Die trend probeert het merk door te zetten met de OnePlus 9 die met name opvalt door de nieuwe samenwerking met het Zweeds-Chinese Hasselblad.

De OnePlus 9 Familie

De OnePlus 9 familie bestaat uit de OnePlus 9R (de budgetknaller), de OnePlus 9 en de OnePlus 9 Pro. Later in het jaar valt te verwachten dat OnePlus de series mogelijk nog met haar T modellen zal aanvullen. De OnePlus 9R wordt enkel in India verkocht en zal je hier dus alleen in grijze import aantreffen. Als je die al ergens te koop gaat vinden natuurlijk.

OnePlus levert haar nieuwe toestellen opnieuw netjes met haar Warp Charge laders af. Je krijgt een USB kabel en een mooie siliconen backcover. Een screenprotector is al geplaatst en je krijgt documentatie en een SIM tool. Al met al een mooie complete levering van het merk.

Het ontwerp van de OnePlus 9 is niet zo gek opvallend. Het is gewoon een heel net, strak ontworpen toestel met een traditioneel camera-eiland. Zowel het camera-eiland als het toestel zelf zijn net iets kleiner dan de OnePlus 9 Pro.

OnePlus 9

Wat enorm fijn blijft, is de alert slider rechts op het toestel. De volumeknoppen zitten links terwijl power weer rechts zit. De speakergrill zit mooi strak boven het display.

Vlak display

Zoals gezegd lijkt OnePlus voort te borduren op het succes van de OnePlus 8T. Dit zien we ook terug in het display. Vorig jaar zouden we hier nog heel blij van worden, maar in deze OnePlus 9 voelt het even alsof de tijd sinds die 8T heeft stilgestaan. Het 6,55 inch AMOLED display met 120Hz en HDR10+ ondersteuning is wederom erg goed, maar we voelen hier geen vernieuwing in terwijl we hier wel echt een duurder toestel in de hand houden. Zo zouden we in volle zon iets meer helderheid verwachten dan de 11.000 NITS die de 9 levert. Ook de automatische helderheid reageert niet altijd naar verwachting. Het display wordt beschermd door Corning Gorilla Glass en heeft een FullHD+ resolutie.

Zeer snelle Chipset

OnePlus levert traditioneel de snelste chipsets in haar vlaggenschepen. Zo ook hier, waar we een Qualcomm Snapdragon 888 chipset in het toestel krijgen. Het toestel blaast moeiteloos de Samsung Galaxy S21 omver, maar dat is niet zo heel lastig daar Samsung in Nederland die toestellen van de Exynos chipsets voorziet. Ook de 12GB werkgeheugen die OnePlus plaatst draagt enorm bij aan het snelle gevoel van het toestel. Bovendien krijg je 256GB opslagruimte. Helaas kun je die alleen niet uitbreiden met een microSD kaart. Opvallend is dat de 9 ook net iets sneller is dan de 9 Pro, maar eigenlijk ook niet. Die moet immers net wat meer hardware aansturen op dezelfde chipset.

Android 11

OnePlus levert het toestel af met Android 11 en OxygenOS 11. Deze grafische schil van OnePlus blijft erg prettig om mee te werken. OnePlus installeert tegenwoordig ook minder apps standaard op jouw toestel. Zo behoort Facebook niet meer tot de standaard set met apps. Wel zitten er de nodige eigen apps van OnePlus op en probeert OnePlus je aan te zetten om een OnePlus account aan te maken via het toestel. Dat hebben inmiddels 3 miljoen OnePlus gebruikers gedaan.

Zoals we gewend zijn bij OnePlus is de software ondersteuning fantastisch. Zo krijg je twee grote OS updates. Met andere woorden, je krijgt Android 12 en 13 op dit toestel. Bovendien blijven er om de maand patches uitkomen en dat zal OnePlus tot 3 jaar na de introductie van het toestel volhouden.

Maar dat is op papier. Het portfolio van het merk vergroot steeds sneller. Van één toestel per jaar na zo’n 6 a 7 en dan ook nog heel veel accessoires. Het team achter de updates begint scheuren te vertonen. Er lijkt soms wat minder nauwkeurig te worden getest en de planning aanhouden lijkt ook een kriem. Andere merken lijken steeds vaker OnePlus op dit gebied in te halen.

Voor de gamer

Van de twee OnePlus toestellen, is de OnePlus 9 de beste aankoop voor gamers. Het display is dan wel iets kleiner, met 120Hz is het display enorm snel. Bovendien kunnen aflopende displays voor ongewenste reflecties zorgen. Daar heb je bij dit toestel geen last van. Daar komt bij dat de chipset op de hardware van de 9 net iets harder lijkt te lopen dan op de 9 Pro. Je haalt er dus net iets meer performance uit.

Voor de audiofiel

De OnePlus 9 kan moeiteloos hi-res audiobestanden afspelen. Door gebruik te maken van de Qualcomm chipset heeft OnePlus direct toegang tot high-end audioprotocollen als aptX HD zodat jouw high-end headsets niets tekort komt. Het toestel zelf is van stereo speakers voorzien en daar lijkt ook veel aandacht te zijn geschonken aan een goed audiobalans voor tijdens films en games. Wil je een bedrade headset aansluiten, moet dat via de USB-C poort.

Voor de streaming liefhebber

Stream je veel films en series op jouw toestel? Dan is het vlakke display echt heerlijk, zolang je uit de volle zon blijft. Daar is het AMOLED display net niet helder genoeg voor. De ondersteuning voor HDR10+ wordt door menig streamingdienst goed opgepakt waardoor je het maximale uit de FullHD+ resolutie haalt.

Voor de fotograaf

Sinds de overname van Hasselblad door het Chinese DJI, kwamen we de camera’s eigenlijk alleen nog tegen in de drones van het merk. Hoewel er in het verleden al eens Motorola’s waren met Hasselblad camera’s, is het nu OnePlus die het label op haar camera’s mag plakken. Dit zien we ook meteen terug in de strategie achter het camera-eiland.

De selfiecamera

Maar eerst zoomen we even uit naar de selfiecamera. Die is met 16 megapixels best aardig. Toch laat deze het in het donker helaas snel afweten. De scherpte valt hier echt tegen. Overdag heb je echt niets te klagen over deze camera. Bij het filmen krijgen we hem niet op een hogere resolutie van FullHD zoals je in de video bij deze review kunt terugzien.

Camera-Eiland

Het camera-eiland trapt af met een enorme 50 megapixel groothoekcamera met een lichtgevoeligheid van f/2.2. De prestaties van deze groothoekcamera zijn boven verwachting goed, behalve wanneer je fotografeert in het donker. Zelfs met de nachtmodus laat OnePlus geen verbluffende resultaten zien. Deze lens wordt elektronisch gestabiliseerd.

Ook de 48 megapixel main camera levert sterke prestaties. Ook doordat hij met f/1.8 net iets lichtgevoeliger is dan de groothoek. Net als de groothoek, kan deze op 8K filmen. Dynamisch overschakelen tussen lenzen is op 8K helaas niet mogelijk. Ook deze valt in het donker tegen qua prestaties.

Tenslotte is de Hasselblad camera uitgerust met een 2 megapixel monochrome camera. Met f/2.4 is deze niet heel lichtgevoelig en door de lage resolutie voelt het een beetje als teruggrijpen naar de rijke historie van Hasselblad zonder al teveel te investeren. Bovendien zou een camera eiland met 2 camera’s marketingtechnisch geen heel slimme zet zijn.

Leuk is dat OnePlus net als Xiaomi softwarematige tilt-shift aanbiedt. Toch zijn de resultaten niet heel verbluffend.

Accuduur

De OnePlus 9 haalt met haar 4.500mAh accu bij mij een krappe dag bij gemiddeld gebruik. Dat is voor een vlaggenschip niet heel veel. Met de 65 Watt Warp Charge lader zit het toestel snel vol, maar ik ga het huis dus niet uit zonder lader. Comfortabel is dat het toestel draadloos opgeladen kan worden en met maximaal 15 Watt. Dit levert veel comfort op gedurende de dag.

Conclusie: OnePlus 9

Later we meteen met de deur in huis vallen. Van de Hasselblad camera’s hadden we meer verwacht dan we krijgen bij de OnePlus 9. Ook de accuduur is niet overdonderend, al laadt het toestel enorm snel op. Voor de €100 euro meer dan de OnePlus 8T had het display zeker wat beter gemogen. Eigenlijk missen we in dit toestel dus echt de wouwfactor. Maar je koopt wel een supersnelle telefoon die verder in het dagelijks gebruik verder echt niet teleur zal stellen.

kopen