Review: Sonic The Hedgehog (Blu-Ray)

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Humor voor kinderen en volwassenen
  • Eindelijk een origin story op film
  • Sterke animatie
  • Sterke casting

• Geen Nederlandse / Vlaamse audiotrack

Films en games, het blijft altijd een lastig huwelijk. Lang niet alle games die gebaseerd zijn op films zijn geslaagd. Net zo min zijn er films op basis van games die gewoon niet werken. De release van Sonic The Hedgehog op het witte doek was ook erg spannend, maar levert een toch best vermakelijke film op.

De geschiedenis van Sonic The Hedgehog

Ooit waren er de console wars. Okay, die zijn er nog. Maar nu zijn het Sony en Microsoft die met hun shiney custom game PC’s elkaar beconcurreren. Want ja, dat zijn het. Gewoon geoptimaliseerde PC’s. Dezelfde architectuur, maar dan maatwerk.

Vroegâh was dat anders. Veel bedrijven ontwikkelde spelconsoles. Die leken op geen enkele manier op PC’s omdat ze gemaakt waren voor analoge TV’s. Voor waanzinnig snelle opstarttijden (niets downloaden / installeren maar spel erin en gaan). Hoewel Atari, 3DO en een aantal andere merken meespeelden in de markt, ging het toch echt maar om twee spelers; Nintendo en SEGA. Toen ons Philips met Sony en Nintendo de voorloper van de PlayStation wilde bouwen, ging uiteindelijk alleen Sony aan de slag. Met de PlayStation waren de Japanners zo sterk, dat SEGA de handdoek in de ring gooide. Het werd een spellenuitgever. Voor Nintendo ging dat niet op. Zij hadden het grootste martaandeel en Mario was mega sterk. Voor gamers van toen is het nu dan ook bijzonder om te zien hoeveel games er zijn waarin Mario en Sonic samen aanwezig zijn op de Nintendo platformen.

De film die ze overnieuw deden

Er is nog een leuk weetje over de film. Na de eerste trailer begin 2019, werd Sonic snel teruggetrokken uit de releaseplanning. Na het zien van de eerste trailer van Sonic The Hedgehog, waren de fans geschokt. Het Sonic karakter zag er verschrikkelijk uit. Een beetje creepy selfs. Gelukkig heeft Paramount besloten om het karakter voor de daadwerkelijke release compleet opnieuw vorm te geven.

Het verhaal van Sonic The Hedgehog

Hoewel het ooit begon met de game Sonic, zijn de Sonic games eigenlijk nooit meer geweest dan platformers. Er is nooit echt een origin story geweest. Wel werden nieuwe karakters geïntroduceerd als Tales en Knuckles, maar dat was het dan ook.

In deze film neemt Paramount Pictures dan ook eindelijk te tijd om te vertellen hoe het allemaal begon. Daarmee grijpt het meteen de kans om uitleg te geven over de gouden ringen die Sonic overal verzamelt. Dat stukje verhaal is wat futuristisch en staat wat ver van de werkelijkheid. Door de uitleg relatief kort te houden, slikken we dat gewoon als kijkers van deze film.

We zien hoe Sonic (Ben Schwartz) als rare egel op de aarde belandt en hoe hij vrienden maakt met Donut Master / politieagent Tom (James Marsden) en zijn vriendin Maddie (Tika Sumpter).

Ik was even sceptisch bij de introductie van Dr. Robotnik. Paramount heeft voor deze rol Jim Carrey aangetrokken. Ook Dr. Robotnik heeft als eeuwige vijand van Sonic nooit een introductie gekregen. Nooit hebben we geweten waar de vete tussen de twee vandaan komt. Ook dat krijgt nu een plaats, al duurt het even voor we weten waarom hij de hele tijd egghead wordt genoemd. Hij is namelijk een hooggeleerde binnen het leger. De bizarre karaktertrekken die Jim Carrey neerzet komen buitengewoon goed van pas in de vormgeving van dit karakter. Zeker aan het einde van de film, waar Robotnik veranderd in het karakter dat we uit de games kennen.

De Nederlandse paradox

Sonic is een film die menig kind wel zou moeten aanspreken. Toch krijgt de film een 9+ rating mee op Bly-Ray. Best gek, want afgelopen zomer zat ik met mijn twee kindjes van toen 5 en 7 in de bios, wat echt prima was. Oké, er is een scene waar een T-Rex het hoofd van Dr. Robotnik lijkt te bijten, maar al meteen zie je dat dit een grapje is. Nee, voor de Blu-Ray is er een andere reden om met wat oudere kinderen te kijken.

Hoewel Sonic The Hedgehog deze zomer in het Nederlands en Vlaams in de bioscoop te bewonderen viel, heeft Paramount besloten om deze audiotracks niet op de Blu-Ray te zetten. En nee, dat heeft niets met de capaciteit te maken. Ook op de 4K Blu-Ray en DVD ontbreken deze audiotracks. Dit is zo’n waanzinnig gemis dat als je onze Bol.com link gebruikt, dat de omschrijving van de films al meteen start met de waarschuwing dat de Nederlandse stemmen ontbreken… wat een f*ck up ☹

Hoewel de Nederlandse en Vlaamse audiotracks ontbreken, zijn ondertitels wel aanwezig. Daarnaast is er veel materiaal over hoe de film is gemaakt.

Sonic The Hedgehog

Conclusie: Sonic The Hedgehog op Blu-Ray

Wie met jonge kinderen de bioscoopversie heeft gemist, zal balen van de Blu-Ray release. Hoewel we niet snel naar streamers verwijzen in onze filmreviews, kun je dan overwegen om de film te streamen via Pathé Thuis. Daar hebben ze wel de Nederlandse/Vlaamse audiotrack beschikbaar. Voor wie de taal niet uitmaakt, is Sonic een film met veel humor voor kinderen en voor volwassenen. Heerlijk!

Sonic The Hedgehog kopen