Review: Huawei Mate40 Pro 5G

• Eindelijk weer veel apps beschikbaar
  • Waanzinnig goede camera's
  • Waanzinnig snel
  • Top display

• Vooral de bank apps ontbreken nog op deze smartphone

Eindelijk worden Huawei smartphones met AppGallery bruikbaar. Dat is misschien wel de belangrijkste observatie in onze review van Huawei’s laatste topsmartphone.

We zijn misschien wat laat met de review van de Huawei Mate40 Pro 5G. We kregen het toestel vlak na de release, maar in het laatste kwartaal maakte Huawei’s HMS ecosysteem (dat Google’s GMS moet vervangen) een enorme eindsprint. Hierdoor is onze mening over het toestel op het moment van schrijven veel positiever dan toen we de review begin november van 2020 wilden publiceren.

Bij Huawei geloven ze in een complete ervaring bij hun vlaggenschip smartphones. Je krijgt in het doosje een 65 Watt USB-C snellader, een USB-C laadkabel, een USB-C headset, een backcover en ook een screenprotector is al op het gebogen glas geplakt. Je kunt het toestel dus meteen ten volste gebruiken. Zeker nu Huawei hier in Nederland minder smartphones verkoopt, is het wel heel fijn dat die backcover er meteen bij zit. Accessoires zijn nu immers lastiger te vinden.

De Mate series

Huawei’s vlaggenschip smartphones zijn over twee series verdeeld. De P-Series en de Mate-Series. De Mate series introduceert steevast dé nieuwe Hi-Silicon topchipset van het Chinese merk. Zo ook in deze waarin de HiSilicon Kirin 9000 5G 5nm chipset ligt.

De Mate40 Series

De Huawei Mate40 Series bestaat momenteel uit vier modellen. De Huawei Mate40 is het instapmodel. Deze Huawei Mate40 Pro is de middenklasser en daarboven staat nog de Huawei Mate40 Pro+. Door de echte fans is er zelfs nog de Huawei Mate40 PRS Porsche Design. Deze is samen met het befaamde Porsche Design vormgegeven en voorzien van speciale accessoires.

Qua ontwerp is de Huawei Mate40 Pro echt een waanzinnig strak stukje design van het merk. Huawei lukt het de laatste jaren steeds vaker om toonaangevend design neer te zetten in het ontwerp van haar smartphones. Met name de Mate series valt steevast enorm op.

Centraal in het nieuwe design staat het materiaalgebruik en de nieuwe camera ring. Nadat de Mate20 series de camera in een vierkant plaatste, volgden snel vele anderen. De cirkelvorm in de Huawei Mate30 series liet zich niet heel erg onderscheiden, maar met de Mate40 series heeft Huawei bedacht om de Leica camera’s in een ring te plaatsen. Hierdoor heeft het toestel echt weer een eigen gezicht gekregen.

Ook tof is de afwerking van de glazen achterkant van het toestel. Wij ontvingen van Huawei de Mystic Silver uitvoering van het toestel. Deze heeft tapijt van metaaldeeltjes in één van de glaslagen. Deze zorgen voor een heel bijzondere lichtbreking die een beetje op parelmoer lijkt. Onder iedere hoek valt hier een andere kleurzweem overheen. Ook hier blijft Huawei innoveren in product design.

De twee glasplaten die de voor- en achterkant vormen, worden bijeengehouden door een metalen frame met afgeronde hoeken. Dit zorgt ervoor dat het toestel heel fijn is om vast te houden. Op verzoek van haar comunity, heeft Huawei de power en volumeknoppen weer teruggebracht in het ontwerp van de rand. Bij de Mate30 waren deze vervangen voor gebarenknoppen, die niet op de tast gebruikt konden worden.

Edge-to-Edge Horizon Display

De Huawei Mate40 Pro 5G is voorzien van het nieuwe Edge-to-Edge Horizon Display met twee in-screen camera’s. Het display heeft een doorsnede van 6,76 inch. Net als bij de Mate30 series, loopt het display wat verder over de rand dan we gewend zijn. Hierdoor oogt het toestel aan de zijkanten bijna randloos. Het display heeft een resolutie van 1.344×2.772 pixels. Dit levert een scherpte op van zo’n 456 pixels per inch. Dat lijkt echt heel fijn.

Een gebogen AMOLED van Samsung vormt wederom de basis van het display. Deze heeft een zeer grote kleurendiepte, waardoor het display geschikt is voor HDR10 films, series en games. Het display heeft een snelheid van 90Hz, waardoor het toestel veel vloeiender aanvoelt dan de vorige generatie. Voor gamers is de pollingsnelheid van het display 240Hz, wat gelijk ligt aan alle grote gaming phones van dit moment. Gamers zullen op z’n hoogst nog even het sprongetje naar een 120Hz display missen.

HiSilicon Kirin 9000 5nm chipset

Met de Hauwei Mate40 Pro 5G debuteert ook de HiSilicon Kirin 9000 chipset. Een nieuwe high-end chipset op basis van het 5nm procedé. Die nanometer schaal bepaalt de snelheid en de energie-effectiviteit van de chipset. In de vorige generatie lag deze nog op 7nm, dus hier maakt Huawei opnieuw een grote sprong. De vorige keer lag Huawei daarmee ver voor op de markt, maar afgelopen jaar wisten ook Samsung en Qualcomm de stap naar 5nm te zetten. Ook was Huawei vorige keer de eerste met een geïntegreerd 5G modem, maar ook dat is een voorsprong die inmiddels helaas is verloren.

Met 1 3.13GHz ARM Cortex-A77, 3 2.54GHz Cortex-A77 en 4 2.05 GHz ARM Cortex-A55 processors, herbergt deze chipset een enorme berg aan rekenkracht. Om het wisselen tussen apps op snelheid te houden, plaatst Huawei ook nog 8GB werkgeheugen. Afhankelijk van het model krijg je 256GB of 512GB opslagruimte. Ook hier kiest Huawei voor snelheid door te kiezen voor UFS 3.1 geheugen. Hierdoor worden de laadtijden van apps en bestanden drastisch ingekort. Heb je meer opslagruimte nodig, dan kun je deze met Huawei’s eigen NM-Card uitbreiden met nog eens maximaal 256GB.

Gamers krijgen op deze chipset toegang tot de ARM Mali-G78 MP24 GPU. Met deze 24-core GPU kun je moeiteloos de meest geavanceerde games spelen op het toestel.

Tenslotte krijgt de chipset nog ondersteuning van een nieuw ontworpen, dual-core NPU. Deze neural processing unit zorgt voor alle berekeningen die nodig zijn voor de AI functies van het toestel. Denk daarbij aan beeldherkenning.

Draadloos

Ook op het gebied van draadloze functies, doet de chipset van dit toestel bijzondere dingen. Dat het toestel ondersteuning biedt voor WiFi 6 zal je niet verbazen. Ook het snelle 5G modem is geen verrassing. Huawei bezit immers enorm veel kennis op het gebied van 5G en loopt daar mee voorop in de markt. Nee, echt interessant is het als je twee simkaarten in het toestel hebt zitten. Dan kan het toestel gelijktijdig 5G en 4G netwerken gebruiken om een snellere en stabielere ervaring te leveren. Slim!

Selfie camera

De dubbele selfiecamera van de Huawei Mate40 Pro kan gebruikt worden voor veilige gezichtsherkenning. De camera kan immers diepte lezen, waardoor deze niet met een foto voor de gek gehouden kan worden. Dit noemen we ook wel en TOF 3D scanner. Hiermee kun je ook andere leuke dingen doen, zoals 3D objecten scannen.

Voor de fotografie krijg je in de selfiecamera 13 megapixels, wat ook echt wel mooie plaatjes oplevert. Met f/2.4 is de camera niet heel lichtgevoelig, maar dat snappen we wel. Huawei probeert de gaatjes in het display immers zo klein mogelijk te houden. Ga je filmen met de selfie camera, kan dat in 4K met maximaal 60 frames per seconde en met HDR ondersteuning.

Gebarenherkenning

Normaal hebben we het niet over gebarenherkenning op toestellen omdat dat al lang geen innovatie meer is. Maar Huawei maakt daar toch weer een mooie stap. Namelijk door de selfiecamera in te zetten. Door je hand voor het toestel te houden, wek je het scherm. Ideaal voor wanneer je vieze handen hebt. Je kunt air swipe en air scroll gebruiken om door foto’s en websites te bladeren en met een veeggebaar kun je ook het volume aanpassen. Echt super handig!

Leica camera ring achter

De hoofdcamera heeft een resolutie van 50 megapixels meegekregen. Daarmee krijg je prachtige, detailrijke foto’s van Huawei. Deze hoofdcamera heeft een cameralens van 23mm en een 1.22µm beeldsensor achter de Leica cameralens. Dat forse formaat van de sensor zorgt voor een hogere lichtgevoeligheid en meer details in jouw foto. Deze camera maakt gebruik van laser autofocus en omnidirectionele PDAF autofocus.

In de ring vinden we ook een 12 megapixel periscoop camera. Dat is een camera met variabele zoom. Met name tijdens heet filmen kun je hiermee vrij soepel inzoomen. Deze caemra heeft een 5x optische zoom bereik tot 125mm. Hij is optisch gestabiliseerd en maakt gebruik van PDAF autofocus. Het nadeel van de periscoopcamera is wel dat de lichtgevoeligheid omlaag gaat naar f/3.4. Voor dit soort camerasystemen op deze schaal, is dit nog steeds erg goed.

De laatste Leica camera in deze cameraring is de 20 megapixel, 18mm groothoek camera. Deze is met f/1.8 mooi lichtsterk voor een groothoek camera. Ook deze gebruikt PDAF autofocus.

De camera’s in de cameraring filmen op maximaal 4K@60FPS. Je filmt optisch en digitaal gestabiliseerd, wat echt perfect beeld oplevert. Wil je helemaal bijzondere beelden maken, dan gebruik je de Tracking Shot functie op het toestel. Voor de video heeft de camera namelijk niet de hele beeldsensor nodig. Op basis van object tracking (kan ook een persoon zijn) verschuift het beeld over de sensor zonder dat je de camera fysiek hoeft te bewegen.

Nu hoor ik je denken, je ziet 4 cameralenzen achterop het toestel. Dat lijkt maar zo. Was bij de Mate20 Pro het vierde gaatje in het vierkante cameraeiland nog de flitser, is hier het vierde gaatje gebruikt voor de laser autofocus. De LED flister is wat opzichtiger in de ring geplaatst en is een duo-tone flitser om zo mooiere huidskleuren te laten zien bij gebruik.

Accuduur en snellader

Natuurlijk past Huawei haar laatste laadtechnologie toe. In dit geval kan het toestel met de Huawei SuperCharge lader met maximaal 66 Watt worden geladen. Dit terwijl Huawei nog geen gebruik maakt van gesplitste accu’s zoals Oppo en OnePlus doen. Een knap stukje technologie. Daarnaast is het toestel met een compatible draadloze lader, met maximaal 50 Watt op te laden. Op het moment van schrijven, wachten we nog op de review unit van de lader. Daar dus later meer over.

De accu meet zelf 4.400 mAh. Dit is voor vlaggenschip smartphones niet het grootste formaat. Maar met het sterke energiebeheer dat in Huawei’s EMUI zit, is dit prima voor twee dagen gebruik.

Android 10, EMUI 11 en HMS

Android blijft natuurlijk nog een beetje een lastig verhaal voor Huawei. Het bedrijf bouwde de Huawei Mate40 Pro op de open source variant van Android. Dat kan en mag van Google. Echter loopt die altijd wat achter, waardoor dit toestel het voorlopig nog even moet doen met Android 10 in plaats van 11.

Een hoop van de Android 11 functies worden echter opgevangen in EMUI 11 van Huawei. Deze grafische schil voegt een hoop fijne functies toe zoals een verbeterde dark modus en een aantal andere zaken.

Ook afwezig is GMS ofwel Google Mobile Services. Die API’s maken het gemakkelijk voor ontwikkelaars om apps te bouwen met daarin bijvoorbeeld een Google Maps kaartje of Google Analytics integratie. Hierdoor werken veel standaard Android apps niet helemaal of helemaal niet op deze nieuwe Huawei toestellen zonder GMS.

Gelukkig vangt Huawei dit grotendeels op met haar HMS. Zo zitten daar vergelijkbare API’s in voor ontwikkelaars. In plaats van Google Maps krijg je bijvoorbeeld een kaart van ons Nederlandse TomTom. Daarvoor moeten ontwikkelaars wel even de moeite nemen om een tweede versie van hun app te bouwen die van de HMS API’s gebruik maakt. Of hun apps zo inrichten dat de apps zelf schakelen tussen GMS of HMS API’s. Gelukkig gebeurt dat steeds meer.

Met name in de laatste weken van het jaar, nam het aantal (ook) Nederlandse apps een vogelvlucht. Op de grote Nederlandse banken na, zijn vrijwel alle belangrijke apps aanwezig in de AppGallery. Daarnaast zorgt Huawei’s Pattel Search ervoor dat je ook andere app stores en plekken doorzoekt.

Grote Amerikaanse apps als WhatsApp, Facebook en Disney+ mogen van de VS niet direct aan Huawei worden geleverd. Maar de apps staan vaak wel als download op de sites van de giganten. En de rest is grotendeels op alternatieve app stores te vinden.

Ook qua zakelijke apps zien we een toename in de beschikbare apps. Kijken we specifiek naar VOIP, dan zien we bijvoorbeeld dat Xelion7 al beschikbaar is op de AppGallery. 3CX daarentegen helaas nog niet.

Een andere opvallende ontwikkeling is dat steeds meer websites ook als PWA app gebruikt kunnen worden. Die voeg je dan met een icoontje toe aan jouw homescreen. Handig, want ook steeds meer Google diensten blijven zo te gebruiken. Dus je kunt gewoon blijven navigeren met Google Maps (al krijgt TomTom daar toch onze voorkeur). Dat is wat ons betreft toch de toekomst van app ontwikkeling. Lekker alles in de cloud. In verband met de content beperkingen bij Apple, zie je ook daar al dat diensten als Google Stadia en Nvidia GeForce Now via de browser de Apple App Store ontwijken.

De grootste obstakels die wij dus nog zien is het ontbreken van de grote Nederlandse banken en het synchroniseren van content tussen je smartphone en Google diensten als Google Contacts. Ja het kan, maar het is nog niet optimaal.

Accessoires

We hebben ze (nog) niet kunnen testen, maar Huawei heeft een aantal serieus toffe accessoires voor de Huawei Mate40 Pro in het schap liggen. Natuurlijk refereer ik daarin niet alleen naar de 50 Watt draadloze snellader. Die komt overigens in zowel een desk- als autovariant. Huawei heeft ook een speciale cover met een ringlicht erop. Ideaal om selfies en vlogs beter te belichten. Ja, hier op de redactie worden we al licht jaloers. Er komt een 66 Watt 12V autolader voor wanneer je toch graag een USB-kabel gebruikt in de auto en we gaan een 66 Watt powerbank van Huawei zien.

Conclusie: Huawei Mate40 Pro 5G

Onze Huawei Mate30 review sloten we af met de opmerking dat dit het toestel is dat niemand echt hebben wilt. Gewoon door het ontbreken van GMS. De P40 sloten we af met de opmerking dat het een toptoestel is dat nog steeds onhandig was. Met de Huawei Mate40 Pro kunnen we eindelijk zeggen dat Huawei smartphones weer bruikbaar beginnen te worden. De software is door de ban van Trump nog niet top, maar ze zijn er bijna. Kijken we naar de rest van de hardware, is dit een toestel waar je snel verliefd op kan worden. En dan neem je die laatste paar ongemakjes misschien wel voorlief.

Huawei Mate40 Pro kopen