Everest de jonge Yeti - Abominable

Review: Everest de Jonge Yeti (3D / 4K Blu-ray)

• Prachtige film
  • Heel veel extra content (in 4K!)
  • Goed te volgen verhaal
  • Veel grappen voor kinderen

Dreamworks bracht afgelopen jaar de Chinese animatiefilm Everest de Jonge Yeti / Abominable naar de Nederlandse bioscopen. Inmiddels is de film uit en hebben we zowel de 3D als de 4K HDR versie bekeken met Nederlandse en Engelse stemmen.

Everest de Jonge Yeti is de Nederlandse titel voor deze animatiefilm van Pearl, die door Dreamworks buiten China wordt gedistribueerd. Op de internationale markt krijgt deze film de naam Abominable mee.

Everest de Jonge Yeti neemt ons mee naar China. Daar weet een jonge Yeti te ontsnappen aan een oude verzamelaar van bijzondere diersoorten. Hij verstopt zich op het dak van een appartementencomplex in een Chinese stad. Daar wordt hij ontdekt door de jonge Yi. Een meisje dat, zoals daar normaal is, hard moet werken met verschillende baantjes om maar een beetje te kunnen sparen. Ze is nog een tiener en woont thuis bij haar broertje, moeder en oma. Haar vader leeft niet meer en daar heeft ze veel moeite mee. In hetzelfde appartementencomplex woont ook haar populaire neef die onlosmakelijk verbonden is aan zijn status op insta.

De jonge Yi heeft al jaren een droom om de favoriete vakantiebestemmingen van haar overleden vader te bezoeken. Het was zijn droom om die aan haar te laten zien. Dat is waar ze hard voor spaart. Die droom komt in gevaar wanneer ze de yeti op het dak ontdekt. Ze besluit hemkosten wat het kost, terug te brengen naar waar hij vandaan lijkt te komen, de Mount Everest.

De uitvoering die wij hebben ontvangen, is super. Deze bevat de film in zowel 3D als in 4K HDR uitvoering met de nodige surround sound audiotracks. De audio afwerking is echt ontzettend goed gedaan. De makers van de film dompelen je echt onder in de prachtige omgevingen van de film.

Wat tof is, is dat de 4K disc alle bonus features bevat, maar dan in 4K. Gezien Dreamworks ook nog twee shorts op de schijf heeft gezet, is dat super tof. Niets is vervelender dan na een 4K film, een FHD Blu-Ray te moeten laden voor de extra’s. Naast de twee extra shorts, is ook het nodige ongebruikte materiaal op de discs geplaatst en is er veel aandacht voor hoe de film is gemaakt.

Everest de jonge Yeti - Abominable

Wil jij zien wat jouw TV of projector echt kan, dan blijven animatiefilms het maximale van jouw hardware vragen. In de productie van Everest de Jonge Yeti is hier heel goed mee omgegaan. De prachtige natuureffecten met hoge contrastverschillen komen echt prachtig aan bod in de 4K weergave terwijl de bloemen en andere particle effects je om de oren springen wanneer de kinderen met de jonge yeti bijvoorbeeld op hoge snelheid door een bloemenweide heen varen (dat is geen typo).

Conclusie: Everest de Jonge Yeti

China is het land van de goedkope arbeid, maar ook een cultuur vol symboliek en rijke kleuren. Deze symboliek zien we op prachtige wijze terug in Everest de Jonge Yeti, net als dat we fantastische, kleurrijke omgevingen zien. Het verhaal is heel goed te volgen voor kinderen en laat zien dat mensen kunnen veranderen. In tegenstelling tot Amerikaanse tekenfilms missen we wel een diepere laag met grappen voor ouders.

Everest de Jonge Yeti kopen